חשד לפשע שנאה: אוהל השייך לבדואי פלסטיני בקהילת אל סאמיה בבנימין הוצת אמש (חמישי) לא רחוק מהכפר דומא. 
 
האירוע הסתיים ללא נפגעים אולם נגרם נזק רב לרכוש. עדי ראייה סיפרו כי האוהל נשרף לחלוטין אך לדבריהם למרבה המזל לא שהו בו ילדי המשפחה באותו לילה, כפי שהדבר נעשה בשגרה. האוהל אחסן גם את דברי המשפחה ומזון לעדר שלה.
סמוך לאוהל השרוף נמצאה כתובת גרפיטי: "מנהלי נקמה", שמרמזת ככל הנראה לנקמה על המעצרים המנהליים של פעילי ימין קיצוני לאחרונה.


הכתובת שרוססה סמוך לאוהל שהוצת בבנימין. צילום: זכריה סדה, רבנים לזכויות אדם


עדי ראייה פלסטינים סיפרו לסוכנות מען כי ״קבוצת מתנחלים הציתה את האוהל וכאשר יושביו התעוררו, כיבו את השריפה ורדפו אחריהם, אך הם נמלטו מהמקום״.

רבנים למען זכויות האדם הגיבו לאירוע ומסרו כי "זה הזמן עבור מדינתנו להשקיע כל מאמץ לתפוס את אותם קיצוניים מבצעי פשעי שנאה וטרור. אך מעצר מנהלי ללא הליך משפטי תקין איננו הדרך, אלא השקעת מאמצים ומשאבים רבים יותר. רק בנס לא הסתיים האירוע הלילה בעוד אסון וקורבנות בנפש.

גורמים פלסטינים העוקבים אחר תופעת ״תג מחיר״ מסרו כי בעשר השנים האחרונות התרחשו 11 אלף מקרים של פגיעה בפלסטינים בגדה המערבית ובמזרח ירושלים מצד יהודים. על פי הנתונים, במחצית הראשונה של השנה אירעו 375 מקרים.

על פי נתוני הפלסטינים בחמש השנים האחרונות נרצחו בשריפה שלושה פלסטינים, בהם מוחמד אבו חדיר משועפאט, וכן סכד דוואבשה ובנו עלי מהכפר דומא שמדרום לשכם. בנוסף הוצתו 15 בתים, 20 מסגדים ו-4 כנסיות.

הפלסטינים מסרו עוד כי רק בשמונה אחוזים מהמקרים הוגשו כתבי אישום נגד מתנחלים, וכי ב-85 אחוזים מהתלונות שהוגשו נגד מתנחלים נסגרים התיקים בעקבות חוסר ראיות.

ממשטרת ישראל נמסר כי המשטרה רואה בחומרה רבה פשיעה על רקע לאומני והאירועים מטופלים באופן נחוש ומקצועי ביחידות המשטרה ובדגש על מפלג ייעודי שהוקם לטיפול בנושא ביחידה המרכזית של מחוז ש"י.

עוד נמסר כי יחידות המשטרה ובראשן המפלג הייעודי משקיעות מאמצים ומשאבים בציר המודיעיני, המבצעי והחקירתי על מנת לחשוף את העבריינים ולאסוף ראיות הקושרות אותם למעשים על מנת למצות עמם את הדין. לטענת המשטרה מאז הקמת המפלג הייעודי במחוז ש״י, ניכרת עלייה משמעותית בהיקף העצורים, בדגש על עצורי תום הליכים ובהיקף כתבי האישום שהוגשו בגין מגוון עבירות המהוות פשיעה לאומנית והיקף העבירות מצוי במגמת ירידה.

בבחינת נתוני שנת 2014 בהשוואה לנתוני 2013 במחוז ש״י בלבד, טיפל המפלג הייעודי בכ-30 אחוזים יותר ממספר תיקים בשנה לפני כן. בתוך כך נצפתה עליה של 98 אחוזים בהיקף העצורים, עליה של 75 אחוזים בכתבי האישום והכפלת היקף המעצרים עד תום ההליכים מסך הכל המעצרים.

בחלק ניכר מהאירועים בעלי אופי לאומני, החשודים הינם קטינים, דבר המשפיע על אופן הטיפול בהם על פי חוק. בכוונת משטרת ישראל להמשיך ולהכביד את ידה על תופעת הפשיעה הלאומנית בכל דרך חוקית העומדת לרשותה, בשת"פ עם כל גורמי האכיפה. גורם במשטרה מסר כי יש להדגיש שעד כה מרבית התיקים הינם מצד יהודים כנגד ערבים פלסטינים, במה שמכונה ״תג מחיר״.