למרות הביקורת הציבורית החריפה והטענה כי ניתן להגיע להסכם טוב יותר, אישרה היום (ראשון) הממשלה את המתווה להגדלת כמות הגז הטבעי המופקת משדה הגז הטבעי "תמר" ופיתוח מהיר של שדות הגז הטבעי "לוויתן", "כריש" ו"תנין" ושדות גז נוספים.

ההצעה עברה ברוב גדול, כאשר רק השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, התנגד להסכם. אגב, גבאי הגיע במיוחד מחופשה מצרפת, אליה הוא מתעתד לחזור כעת. שלושה חברי ממשלה נוספים, השר משה כחלון, אשר מקורב לקובי מימון, אשר נמצא בחלק מההסכם, השר חיים כץ, שיש לו מניות בחברת הגז ושר הבינוי יואב גלנט, אשר היה בעסקי הנפט לאחר שחרורו מצה"ל.
 
השר גבאי נימק בהמלך הישיבה את התנגדותו ואמר כי המתווה החדש פוגע בביטחון האנרגטי של המדינה.  לדבריו, ההחלטה משנה החלטת ממשלה קודמת המחייבת את מחזיקי "תמר" לחבר צינור גז נוסף, צינור שייצור גיבוי לצינור הקיים וירחיב את אספקת הגז לישראל כך שיותר מפעלים וגם תחבורה ציבורית יוכלו להשתמש בגז, להוריד את יוקר המחיה ולצמצם את זיהום האוויר בישראל. 

עוד אמר השר להגנת הסביבה כי ההחלטה מאפשרת יצוא טרם פיתוח מאגרים אחרים וגם כאן "יש סיכון למצב בו ישראל תחסר בגז בעוד מספר שנים. סיכון שאל לנו לקחת".
 
כבר בפתח הישיבה אותת ראש הממשלה, בנימין נתניהו שאמר: "נעביר היום בממשלה החלטה היסטורית, לא פחות מזה. ההחלטה הזאת תכניס לאזרחי המדינה, לקופת המדינה, מאות מיליארדי שקלים. הכסף הזה ילך לטובת החינוך, הבריאות, הרווחה ולצרכים לאומיים אחרים. אני רוצה לשבח את העבודה שעשה הצוות בראשות השר שטייניץ שהביא להפחתה מאוד משמעותית במחיר שהמדינה תשלם עבור הגז וגם שינויים אחרים ששיפרו מאוד את המתווה. אני מאמין שנעביר את ההחלטה ברוב גדול, ובצדק".


בנימין נתניהו ויובל שטייניץ. צילום: מרק ישראל סלם

נתניהו הוסיף כי אינו חושש מהביקורת: "אני לא מתרשם מהפופוליזם – זה רק פופוליזם בעיניי, אף על פי שאנשים יכולים אולי גם להאמין במה שהם אומרים, אבל המדינה זקוקה לגז. משאבי גז הולכים להיפתח באזורנו לצערי כך או כך, ואנחנו צריכים לדאוג שהמשאבים שלנו יעבדו ב'פול ווליום', ב'קיטור מלא'. אנחנו צריכים להוציא את הגז מהים. ההחלטה הזאת היא אבן דרך חשובה. אנחנו מתגברים על המכשולים צעד אחר צעד, לא יעצרו את התהליך הזה. הגז ייצא מקרקעית הים ויגיע לאזרחי ישראל, לתעשייה בישראל ולכלכלת ישראל - לטובת אזרחי ישראל".

לדברי נתניהו כל בדיקה אובייקטיבית תוכיח שהמתווה מהווה שיפור משמעותי לעומת המצב הקיים. "אי אפשר לעצור את זה. כשדבר נכון צריך להתבצע, והוא כל כך גורלי לכלכלת ישראל ולמצבה האסטרטגי של מדינת ישראל, הדבר הזה לא ייעצר. יחפשו עוד דרך לעכב, עוד תירוץ, עוד סיבה – וזה לא יעזור. המתווה הזה יעבור כך או כך, והגיע הזמן שהוא יעבור. האינטרסים האמיתיים של מדינת ישראל מחייבים את העברת המתווה הזה כמה שיותר מהר", הוסיף נתניהו.

שר האנרגיה, יובל שטייניץ, אמר בפתח ישיבת הממשלה כי "לאחר קיפאון רגולטורי ועיכובים של מספר שנים, שעלו מיליארדים למדינה, ופגעו בביטחון האנרגטי שלנו, אני משוכנע שהמתווה הנוכחי הוא הדבר הטוב למדינת ישראל ולאזרחיה. ההשוואה המהותית אליה חשוב להתייחס היא למצב הקיים: האם זהו שיפור של המצב הקיים? בעניין המחירים יהיה שיפור משמעותי ביחס למצב הקיים, יהיה שיפור בתחרות, יהיה שיפור בביטחון האנרגטי, וכן תוספת הכנסות למדינה. למתווה גם ערך כלכלי אסטרטגי: נוצרת הזדמנות ליצירת קשר כלכלי בציר השלום. השיפור הוא משמעותי ועדיף על כל דחייה נוספת".

שר הכלכלה אריה דרעי, שהצביע גם הפעם בעד המתווה, ציין כי הוא הרע במיעוטו שהצוות הבינמשרדי השיג לאחר חמש שנים של אי עשייה מוחלטת. לגבי הפעלת סעיף 52, המאפשר לו לעקוף את החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים, אמר השר דרעי כי הודיע לפני חודשיים לקבינט שאינו מתכוון להפעיל את הסעיף בפעם הראשונה מאז חקיקתו ואין לו מה להוסיף מעבר לכך. 

אם יעמוד ברעי במילתו ולא יפעיל את סעיף 52, תצטרך הממשלה להעביר את המתווה לאישורא הכנסת.

"נתניהו שודד את הציבור הישראלי"

מור גלבוע, מנכ"ל "מגמה ירוקה" אמר בהפגנה שהתקיימה מחוץ למשרד ראש הממשלה בירושלים כי "נתניהו שודד את הציבור הישראלי ועצוב שיתר נבחרי הציבור שלנו נותנים לזה יד".
גלבוע טוען כי במתווה הגז הנוכחי אין כל חידוש. "המתווה שומר על המונופול של תשובה ונובל אנרג'י ומציע מחירים מופקעים לשוק המקומי, מחירים שמייצרים רווחי ענק לברוני הגז ומשאירים את הציבור הישראלי מרושש מנכסיו הטבעיים. במחירים המוצעים במתווה, הגז הטבעי לא יוכל להוזיל את מחירי החשמל ולהפחית את יוקר המחיה, לא יהיה אטרקטיבי למפעלים בפריפריה שזקוקים לאנרגיה זולה כמו חמצן לנשימה ולא יוכל להבטיח לכולנו עתיד טוב ובריא יותר במקום הזה".

לאחר ההצבעה על מתווה הגז בישיבת הממשלה, אמר יו"ר האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, ח"כ הרצוג: "כל החלטה על מתווה הגז הקיים היא חתימה על הקרח. ממשלה בראשותי תחליט על מתווה גז הוגן והגון לאזרחי ישראל שיכלול פיקוח על המחירים ויבטא דאגה אמיתית לעתידה של מדינת ישראל".