החופש הגדול כבר מתקרב לסיומו, אבל עונת הקיץ רחוקה מלהראות סימני גוויעה וגם בחגים הקרובים לא יוכלו נכים ובני משפחותיהם לבלות כמו המוני בית ישראל בחופי הים.



בשנים האחרונות אמנם עלתה המודעות של הרשויות להנגשה של חופי הרחצה מתוקף תקנות הנגישות שעודכנו כבר לפני עשור, אבל עדיין לא פחות מ-70% מתוך 139 חופי רחצה מוכרזים בישראל אינם נגישים כלל לאנשים עם מוגבלות פיזית וזאת כשיישנם פתרונות להנגשה של כסאות גלגלים מיוחדים שיכולים לצלוח את החול ולאפשר גם לאדם נכה לשכשך במי הים. כך עולה מבדיקה שערכה עמותת "נגישות ישראל" לקראת יום מודעות מיוחד לנושא שערכה היום (שני) תחת הכותרת "חול בגלגלים".



יו"ר העמותה, יובל וגנר, אמר: "הממצאים לא יאמנו. חוף נגיש הוא חוף שבו יש חניות נכים, דרכי גישה, שירותי נכים, מלתחות נגישות, 20% מהסככות שצריכות על פי חוק להיות נגישות והכי חשוב - כיסא גלגלים מיוחד שמאפשר להגיע עד המים.



"אנחנו קוראים למשרד הפנים להגביר את האכיפה על הנושא מול הרשויות המקומיות". עוד מגלים ממצאי הבדיקה כי הרשויות המקומיות כלל אינן מפרסמות את הסדרי הנגישות בחופים באתר האינטרנט של הרשות כנדרש בחוק. "ישנם ילדים להורים עם מוגבלויות, וההיפך, שאת מספר הפעמים שבילו בים ניתן לספור על כף יד אחת" אומר וגנר.




קושי בנגישות. צילום: אבשלום ששוני


לאור תלונות רבות של אנשים עם מוגבלויות שהגיעו אליהם במהלך הקיץ וממשיכות להגיע, הוחלט בנגישות ישראל ליזום קמפיין להגברת המודעות לנושא הנגישות בחופים.



בחוף הסטודנטים בחיפה, חוף גבעת אולגה, חוף השרון בהרצליה, חוף הסלע בבת ים ואחרים הוצבו שלטי ענק בשבילים המובילים לחופים, בהם צילומי אנשים עם מוגבלויות כשהם ישובים בכיסאות גלגלים, תחת הכותרת "לא יכולתי להגיע – אז שלחתי תמונה". מתנדבי העמותה חילקו חומר הסברה למתרחצים ושורה ארוכה של כסאות גלגלים שקועים הוצבו לאורך החוף.



בישראל חיים למעלה ממיליון וחצי אנשים עם מוגבלויות שנלחמים מדי יום את מלחמתם בליקויי הנגישות בכל מקום ציבורי אבל דווקא בעיצומה של עונת הקיץ כשחוף הים נחשב בילוי כל כך טריוויאלי להמוני ישראלים, ההתקדמות האיטית מדי בהנגשה של החופים צורמת במיוחד.



על פי נציבות השוויון לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, בעקבות חקיקת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בשנת 1998 חלה התקדמות משמעותית בנגישות עבורם במרחב הציבורי, בתחבורה הציבורית לדוגמה, אבל מודים כי יש מה לשפר בתחום האכיפה וההסברה אף שעל פי חוק הנגשה של החופים המוכרזים כולם אמורה להסתיים בהדרגה עד שנת 2021.



עם זאת יודגש כי הנגשה של התחבורה הציבורית הייתה אמורה להסתיים עד תחילת השנה הנוכחית ועדיין ניתן למצוא ליקויים גם בה, כפי שפרסמנו ב"מעריב אונליין" לפני מספר חודשים, בעיקר בתחום השירות לנוסע עם המוגבלות.



כך שלפני תקציבים ואכיפה מדובר ביחס של החברה בכלל, ולא רק הממסד, לאנשים ולילדים עם מוגבלות. סקר נציבות השוויון שפורסם לפני מספר חודשים העלה נתונים מטרידים ולפיהם 40% מההורים מתנגדים לשילוב ילדים עם מוגבלות בכיתות וגנים של ילדיהם ו-30% מהציבור מתנגדים שאנשים עם מוגבלות יגורו בקרבתם.




קמפיין להגברת המודעות לנושא הנגישות. צילום: אבשלום ששוני