בארגוני הסיוע למבקשי המקלט מאפריקה מתקשים לעקוב אחר מה שהם מגדירים ככאוס, שנוצר בעקבות שחרורם של 1,200 בני אדם ממתקן חולות, שהוחזקו בו מעל לשנה, בעקבות פסיקת בג"ץ. 
"יש אנשים שאנחנו יודעים שהצליחו להשיג עבודה בעקבות הצורך של המעסיקים, ויש אנשים שהצליחו להתפזר בין חברים במגבלות התנועה שהוטלו עליהם (איסור כניסה לתל אביב ולאילת – י"ב), אבל אנחנו ושאר הארגונים עדיין לא יודעים איפה נמצאים רובם. זה משתנה כל הזמן משום שהם נמצאים בתנועה", אמרו אתמול ל"מעריב־השבוע" במוקד לפליטים ולמהגרים.
נורלדין מוסא (40) מחבל דרפור מוכה מלחמת האזרחים הנמשכת זה 12 שנים בצפון סודן, שהיה כלוא בחולות כמעט שנתיים, סיפר ל"מעריב־השבוע": "לפני שהוכנסתי לחולות עבדתי במלון בים המלח, אני קונדיטור של עוגות. אבל עדיין לא החזירו אותי לעבודה. חזרתי לערד, וכרגע אין לי עבודה. אני ישן אצל אחד החברים כאן שעדיין עובד באזור ועוד לא נשלח לחולות. מקווה שאני אמצא שוב עבודה".

״לחופש אין מחיר״
מוסא מספר על מאות מחבריו שלא יכלו לחזור לתל אביב או לאילת והחליטו לנסוע לאשקלון ולאשדוד: "להם אין אפילו איפה לישון, אז הם התארגנו ללינה זמנית בכל מיני מכולות ליד אתרי בנייה ומפעלים כדי לנסות לחפש עבודה". 
 
ומה באשר למזון, שלפחות במתקן חולות היה להם? על זה למוסא יש תשובה ברורה: "לחופש אין מחיר - גם כשזה לא בדיוק חופש. כולנו פחדנו מהלא נודע, אבל כולנו, כולל החברים שלא היה להם לאן ללכת, הסכמנו שעדיף מוות מאשר להיות שם, ועדיף רעב מאשר האוכל שם".
לדבריו, איומי עיריית ערד שלא לאפשר למהגרים להיכנס לעיר היו בעיקר איומי סרק, משום שלא נתקל כלל בפקחים.
במוקד לפליטים ומהגרים מדגישים: "הכאוס שקיים זה מה שיקרה מעכשיו, כשהמגבלה על החזקה בחולות היא של עד שנה ולממשלה אין פתרון מלבד לנסות לייאש אותם כדי שיעזבו". 
יש לציין כי את רוב מבקשי המקלט אי אפשר לגרש לארצות מוצאם, בעיקר צפון סודן ואריתריאה, והסדרי הגירוש למדינה שלישית נתקעו כשאוגנדה חזרה בה לפני כמה חודשים מהסדר כזה.
במוקד מדגישים: "על הדרך, הממשלה רק מכבידה על ישראלים רבים בשכונות ובערים מוחלשות". במוקד ממחישים את האבסורד במדיניות הקיימת, בטענה שמדובר באנשים שנמצאים כבר כמה שנים בישראל, דוברי עברית שרובם עבדו ושנתלשו ממקומות עבודתם - וכעת צריכים להתחיל הכל מחדש. 
"הממשלה הייתה צריכה להכין תשתית שתקלוט אותם ולא לזרוק אותם למקומות מוחלשים חדשים שהיא יוצרת באין מדיניות הזאת. המדינה לא יודעת שום דבר חוץ מלכלוא אותם או לזרוק אותם לרחוב".
אתמול הגיעו עשרות מסתננים ממתקן חולות לאזור התחנה המרכזית הישנה בתל אביב. שבעה מהמשוחררים מחולות עוכבו, לאחר שהפרו לכאורה את האיסור להגיע לתל אביב. הפקחים נזפו בהם והם נדרשו לעזוב בתוך כמה שעות את העיר.
בהכנת הידיעה השתתף משה כהן