שר החינוך נפתלי בנט ונשיא המדינה לשעבר שמעון פרס, הציגו היום (ראשון) את התכנית הלאומית לחיזוק לימודי המתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד, תחת הסיסמא "לתת חמש". פרס נענה לבקשתו של בנו והתגייס למאמץ. 



המשרד הציב כיעד שתוך 4 שנים יוכפל מספר הלומדים 5 יח"ל ל-18 אלף  תלמידים, ולכן יהיו יותר בתי ספר שיוכלו ללמד את המקצוע ברמה של 5 יח"ל, כאשר השנה ייפתחו כ-100 מגמות לימוד חדשות. 



לתכנית שותפות חברות ההייטק הגדולות הפועלות בישראל, וכן הקרנות המובילות ששמו להן כמטרה את קידום לימודי המתמטיקה. במסגרת התכנית, ששמה לה יעד של שוויון הזדמנויות. 500 אנשי הייטק התגייסו לתכנית ויסייעו למורה וילוו את התלמידים לאורך כל שנת הלימודים.



כמו כן, המשרד יאפשר פתיחת מגמת לימוד המונה 6 תלמידים בלבד. מדובר בבתי ספר שבהם אין מגמת לימודים מוגברים במתמטיקה. כשבעבר, התנאי לתקצוב פתיחת מגמה ל- 5 יח"ל במתמטיקה היה 15 תלמידים בכיתה. גם בתי הספר בפריפריה יוכלו לפתוח מגמות ללימודים מוגברים במתמטיקה.



מספר המורים יוכפל


יעד נוסף שהוכרז, הינו מניעת נשירה מ- 5 יח"ל במתמטיקה ל- 4 יח"ל על ידי השקעה באופן פרטני בכל תלמיד ותלמיד במטרה לעודד מצוינות ולמנוע ירידה מ- 5 יח"ל במתמטיקה ל- 4 יח"ל.



עוד על פי התכנית, ייפתחו 80 מגמות לימוד חדשות בבתי ספר שבהם לא לימדו בעבר 5 יח"ל מתמטיקה. ויוכפל מספר המורים המלמדים 5 יח"ל מ-1,000 ל- 2000 מורים.



עוד נמסר כי יתווספו 15,000 שעות הוראה ותגבור במתמטיקה - המשמעות: למידה בקבוצות קטנות, יחס חם ואישי לתלמיד. כל תלמיד מתקדם לפי הקצב שלו ובהתאם ליעדים שהציב המורה.



במשרד החינוך החליטו לשים דגש על השבחת איכות ההוראה. כ-200 מורים למתמטיקה יוכשרו לתוכנית. מדובר במורים המלמדים בפועל והכשרתם הנוכחית מותאמת ל- 4 יח"ל בלבד. במסגרת ההכשרה החדשה הם יוסמכו ללמד ל- 5 יח"ל. המורים ילמדו במשך שנתיים באוניברסיטה כדי להרחיב את הידע המתמטי והפדגוגי כך שיתאים ל- 5 יח"ל. הלימודים יהיו במימון של משרד החינוך ובשותפות "קדימה מדע".




בקרוב יעשו יותר 5 יחידות? בחינת בגרות במתמטיקה. צילום: אלוני מור


"מועדון חמש" - כ- 20 מורים מובחרים יובילו 200 מורים בקהילות למידה - צוותי המורים יפתחו מערכי למידה ויפיצו אותם ויצרו תשתית למידה רחבה ומשותפת לבתי הספר. כמו כן, הם יטמיעו בקרב המורים את הרוח חדשה של התכנית.



סטודנטים למתמטיקה לתואר ראשון יקבלו מימון מלא של שכר הלימוד ומלגת קיום – המורים יתחייבו להיות כי בסוף התואר יעסקו בהוראה לפחות חמש שנים. 50 מורים בשנה למשך 5 שנים.



"גרעון חינוכי אינו ניתן לתיקון"


שר החינוך, נפתלי בנט אמר כי "האיום של לימודי המתמטיקה הוא איום אסטרטגי, ולאיום אסטרטגי יש צורך בתוכנית לאומית. תפקידה של הנהגה הוא לקבוע יעדים לאומיים ולחתור אליהם בכל הכוח – ואנחנו נכפיל את מספר תלמידי היחידות תוך ארבע שנים. נגמרו הימים שילד רצה לגשת לבגרות של חמש יחידות, אבל בשל מקום מגוריו הוא לא היה יכול. בתוכנית הלאומית למתמטיקה הילד גם יחזק את עתידו וגם יעזור לעתידה של מדינת ישראל".



הנשיא לשעבר, שמעון פרס, אמר: "מדינת ישראל התברכה, בכישרונות המסוגלים להגיע לגבהים בלתי צפויים אך הם חייבים טיפוח. אסור להשלים עם מצב בו במדינת ישראל, ילדים שיכולים ללמוד חמש יחידות בגרות בבתי הספר לא יעשו זאת בשל מחסור באמצעים. גרעון כספי ניתן לתקן מאוחר יותר - גרעון חינוכי אינו ניתן לתיקון".



עוד אמר הנשיא לשעבר, כי ישראל היא סמל הסטארט אפ ניישן, אך לא לעולם חוסן! סטארט אפ ניישן אינו מהלך חד פעמי - לא ניתן לקנות מצוינות מדעית פעם אחת ודי. על מנת שנעמוד בתחרות הגלובלית אל מול השווקים הבינלאומיים, המדינה חייבת להשקיע את המרב, כדי לאפשר לתלמידיה מדע מהשורה הראשונה. מקצועות המדעים והטכנולוגיה נשענים על מתמטיקה, ולכן, קידום הלימודים וחתירה נמרצת למצוינות מדעית הם הכרח קיומי ואינטרס עליון לעתידה של ישראל".



אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ וחבר ועד החינוך הלאומי: "התכנית החדשה מבטאת קונצנזוס עמוק ורחב, אין פה שמאל וימין, כל מי שעיניו בראשו מבין שבבתי הספר יש תלמידות ותלמידים רבים שרוצים ויכולים להצטיין. זו זכותם היסודית וחובתנו המוסרית להעניק להם הוראה איכותית, כזו שתאמין בהם, תתמוך בהם ותסייע להם להגיע להישגים גבוהים ולפתוח דלת לעתיד. אנחנו נרתמנו למהלך החשוב הזה, שאבן הראשה שלו היא המורים המעולים המכהנים בבתי הספר בארץ, כדי לאפשר למורים תנאי עבודה מקצועניים ולסייע להם להוביל יותר תלמידות ותלמידים למצוינות".