לפני כשלושה שבועות הציג המשרד להגנת הסביבה לראשונה תוכנית לאומית מקיפה לטיפול מונע בזיהום האוויר מתעשייה ומתחבורה במפרץ חיפה, שמטרתו להפחית את הזיהום באזור ב־50% בתוך שלוש שנים.

במסיבת העיתונאים שבה הוצגה התוכנית השאפתנית, שלה תקציב של כ־330 מיליון שקל, צוין כי משרדי הממשלה האחרים שותפים לה, אך בארגון מגמה ירוקה מתריעים כי נכון להיום אין בידי רשויות המדינה תמונה אמיתית של מצב התחלואה הנגרמת מזיהום אוויר בקרב אוכלוסיית אזור חיפה. בארגון דורשים כי לתוכנית הלאומית יתווסף סעיף מתוקצב של בדיקות מדגמיות בקרב תושבי האזור, בדיקות שייתנו תמונה כזאת לאורך זמן ויעניקו לרשויות כלי חשוב אף יותר מניטור הזיהום עצמו - מעקב בזמן אמת אחר השפעותיו על בריאות התושבים, ותקצוב הטיפול בהם.
ד״ר רויטל גולדשמיד, דוברת תא מגמה ירוקה בחיפה, הגישה אתמול לשר להגנת הסביבה אבי גבאי את המלצותיה בנושא, לא לפני שהציגה את עיקרן בפגישה שהתקיימה בינו ובין ארגוני הגנת הסביבה בחיפה ביום חמישי האחרון, לאחר שביקש לשמוע את ההשגות וההמלצות של הארגונים לתוכנית הלאומית שהציג. ההמלצות יועברו גם לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן. אומנם בתוכנית מדובר על בדיקות אפידמיולוגיות שיתבצעו בעתיד לאוכלוסייה, אבל ד״ר גולדשמיד אמרה ל״מעריב־השבוע״: ״אנחנו מציעים לשר לגבש תוכנית עבודה לקבלת תמונת מצב עדכנית על בריאות התושבים בחיפה ולהתקדם איתה בכל רגע נתון כדי לבדוק אם התחלואה יורדת״.

במסגרת המלצותיה מציעה גולדשמיד לבצע, באופן מדגמי, בדיקות לא פולשניות לתושבים, ובהן בדיקות שתן. ״בבדיקת נשיפה אפשר לגלות למשל תהליכים דלקתיים הנגרמים בעקבות נשימת חומרים מזהמים. בבדיקות שתן אפשר לגלות הרבה מאוד חומרים אורגניים נדיפים ומתכות כבדות״.
על שאלת ההסכמה של התושבים עצמם להשתתף בבדיקות מהסוג הזה ענתה ד״ר גולדשמיד: ״אני בטוחה שכל חיפאי ישמח לתרום כמה טיפות שתן לבדיקה שתוכל לספק כלים לשיפור המצב הקיים. אלה לא בדיקות פולשניות״. על התקצוב היא אומרת: ״כיום חלקו של משרד הבריאות בתוכנית קטן מדי. לא מדובר בה על האנשים החולים, על הטיפול בגורם האנושי ועל מניעת תחלואה עתידית. אנו מצפים למעורבות מסיבית יותר של משרד הבריאות בתוכנית, שעוסקת בתחלואה של בני אדם בסופו של דבר״. בתחילת השנה התפרסמו נתוני עבר על תחלואת סרטן בקרב ילדים במפרץ חיפה שעוררו סערה גדולה, אבל בארגוני הגנת הסביבה מדגישים כי הנתונים לא עדכניים, לא רחבים מספיק ולא השוואתיים מול אזורים נקיים מזיהום אוויר באותו זמן.
תגובת המשרד להגנת הסביבה: ״מאז פורסמה תכנית הפעולה לאזור מפרץ חיפה להתייחסות הציבור, קיבל המשרד להגנת הסביבה פניות רבות, ואת כולן בודקים אנשי המקצוע במשרד. התוכנית מיישמת לראשונה שיתוף פעולה בין משרדי הגנת הסביבה, התחבורה, האוצר והבריאות״.