שלום כתה א': הוסר איום השביתה של ארגון המורים העל־יסודיים, ושנת הלימודים תשע"ו צפויה להיפתח הבוקר (שלישי) כסדרה, מלבד בכמה יישובים שבהם יושבתו בתי הספר היסודיים.



על אף הירי לעבר אשקלון הבוקר, הלימודים במועצה האזורית חוף אשקלון נפתחים כסדרם.



2,194,931 תלמידים יתחילו את שנת הלימודים, מתוכם 157,477 תלמידי כיתות א'. לעומתם, 118,721 תלמידי י"ב יחתמו השנה 12 שנות לימוד במערכת החינוך. לצדם יפתחו את השנה 166,208 עובדי הוראה.


בדרך לבית הספר. צילום: ללא
 

במסגרת רפורמת הסייעת השנייה, כ־4,600 גנים יפתחו את שנת הלימודים עם צוות חינוכי מוגבר הכולל גננת ושתי סייעות. מדובר בגנים שבהם לומדים 30 ילדים ומעלה. בנוסף, היום יחל תהליך הקטנת הכיתות, במטרה להגיע ל־32־34 תלמידים בכיתה. המתווה החדש יוטמע במערכת באופן הדרגתי. בשלב הראשון הוא יחול על כיתות א', ובכל שנה תצטרף כיתה נוספת, כך שבתוך חמש שנים יושלם המהל מכיתה א  ועד  ו'. במסגרת הרפורמה ייפתחו כ־350 כיתות א' חדשות.
 
מאה מגמות לימוד חדשות במתמטיקה ייפתחו  במסגרת התוכנית הלאומית לחיזוק לימודי המתמטיקה. משרד החינוך יקצה לילדים עם צרכים מיוחדים מיליארד שקלים במסגרת התוכנית "הזדמנות שווה".
 
יממה לפני תחילת שנת הלימודים הודיע ארגון המורים כי הוא משבית את פתיחת השנה, בשל "בעיות קריטיות ומהותיות הפוגעות הן בתלמידים והן במורים ונותרו ללא מענה". לדברי רן ארז, יו"ר ארגון המורים, רוב הבעיות נוצרו משילוב של רפורמות. "המורים הנמצאים ב'עוז לתמורה', למשל, מקבלים שכר הגבוה בכ־12% משכר מהמורים לשל"ח, שאינם נמצאים ברפורמות הנ"ל", אמר ארז.


"מערכת החינוך ערוכה לכבודכם"

בעיה חמורה נוספת שהזכיר ארז היא פגיעה בפנסיה של מורים רבים, משום שמשרדי החינוך והאוצר לא יודעים איך לחשב את הפנסיה למי שמשרתו מחולקת בין שתי רפורמות. 
 
"בספטמבר 2014 התכנסה ועדה לתיאום פדגוגי שיזם משרד החינוך בשיתוף ארגון המורים, הסתדרות המורים ומשרד האוצר", ציין ארז, "תוך 60 ימים היא הייתה אמורה לקדם פתרון לשתי הרפורמות - אך שנה עברה ולא נמצא פתרון". לפנות ערב, לאחר שנפגש ארז עם שר החינוך נפתלי בנט, הוסר איום השביתה.
 
 "אני רוצה לומר היום להורים ששולחים את הילדים שלהם לגן ולבית הספר: מהיום לילדים שלכם בכיתה א' יש כיתה קטנה יותר, לילדים שלכם בגן יש סייעת שנייה", אמר בנט, "אם אתם הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים – יש לילדים שלכם עזרים חדשים שיעזרו להם להתמודד עם האתגרים שלפניהם. ואם אתם הורים לתיכוניסטים – תגברנו את לימודי המתמטיקה כדי לתת להם צרור מפתחות גדול יותר להצליח בעתיד. מערכת החינוך ערוכה לכבודכם – ואני מאחל לכולם שנת חינוך מוצלחת".


לא כל בתי הספר יפתחו כסדרם 

למרות הסרת איום השביתה, והרפורמות שיושקו, לא כל מוסדות החינוך ייפתחו כסדרם. ועדי ההורים של בית החינוך רבין ושל בית ספר נוף ילדות בתל מונד הכריזו על השבתת אזהרה של יום אחד בגלל בעיות בטיחות, והם יפגינו בכניסת בית הספר.
 
גם בבית ספר דביר בחולון ישבתו היום ויפגינו מול העירייה, בשל מחסור בכיתות ובבינוי במוסד, שמספר תלמידיו, לדברי ועד ההורים,  הכפיל את עצמו בשנים האחרונות. כמו כן יושבת בית הספר הדמוקרטי בפרדס חנה. בבית הספר ביד מרדכי משביתים את הלימודים במחאה על מחסור במיגוניות.
 
נוסף על כך יושבתו היום גם 47 בתי ספר נוצריים. לטענתם, המדינה קיצצה בתקציבם מצד אחד, ומצד שני הגבילה את אפשרותם לגבות תשלום מההורים. "אנו דורשים תוספת תקציבית שתסגור את הבור שנפער בתקציבי בית הספר בגלל הקיצוצים בחמש השנים האחרונות", מסר בוטרוס מנסור, מנכ"ל בית הספר הבפטיסטי בנצרת.

בתוך כך, יו"ר מרכז שלטון מקומי, חיים ביבס, קרא אתמול בוועדת החינוך להחזיר את ביטוח תאונות האישיות לתלמידים לידי המדינה, באמצעות החברה הממשלתית ענבל כפי שהיה בעבר, כדי להוזיל את המחירים לטענתו.

"מרכז השלטון המקומי התריע פעמים רבות בפני משרד החינוך, משרד הפנים האוצר המשפטים וועדת החינוך, על הכשלים המובנים הקיימים במודל ביטוח התלמידים. בשל ריבוי התביעות של הורי התלמידים  לא ניגשות חברות ביטוח למכרז ולא מתקיימת תחרות שתוזיל את המחירים. הישארות במצב הקיים לא תוכל להוביל לפתרון הבעיה", אמר ביבס.