עבור ע' (השם שמור במערכת), ילד בן 5.5 מתל אביב הסובל מהפרעת תקשורת חברתית ונמצא על הספקטרום האוטיסטי, טרם החלה שנת הלימודים תשע"ו מאחר ששובץ לגן בעיר אחרת.



לטענת אמו, תושבת יבנה לשעבר ואם חד־הורית, בתחילת פברואר, עוד לפני שעברה לתל אביב באוגוסט, היא ניסתה לרשום את בנה לגן מתאים. אולם בעיריית תל אביב השיבו לה שאי אפשר לשבץ את בנה במוסד בעיר כי היא אינה תושבת המקום.



“הבהרתי להם בעירייה שאני עוברת לגור בתל אביב וציינתי את הכתובת שבה גר בן זוגי. אולם מאחר שהארנונה עדיין לא הייתה על שמי ולא עודכנה כתובתי במשרד הפנים, סירבה עיריית תל אביב לרשום אותו לגן בעיר".



האם פנתה לפניות הציבור של משרד החינוך, אך לדבריה הם השיבו לה שאין בידם לעזור. "לא יכולתי להעביר כתובת באמצע השנה, מאחר שבני למד בשנה החולפת בגן ביבנה, קיבל סיוע ואני קיבלתי הנחות מהעירייה עבור נכותו", הסבירה האם. לדבריה, כשהגיעה לרשום אותו באוגוסט בעירייה אמרו לה שאין מקום ב־16 גני התקשורת (גנים של החינוך המיוחד שבכל אחד מהם לומדים 5־8 ילדים) בעיר ושיבצו את בנה לגן הנמצא במרחק של כ־50 דקות נסיעה מביתה כיום.



“יש גן במרחק של 0.4 ק”מ מביתי, ולמרות שהעירייה הבטיחה לממן סייעת מלווה והסעות לרמת גן, בני זקוק לחברים ליד ביתו. מדובר בהפרעה של תקשורת חברתית, שבגינה קשרים חברתיים בתוך הקהילה חשובים מאוד להתפתחות של הילד", טוענת האם, שכבר כמה ימים לא יכולה להגיע לעבודה באין פתרון לבנה. "אני לא מבינה מדוע לא מגדילים את התקן של הגנים האלה בתל אביב במקום לממן הסעות וסייעת מלווה לגן בעיר אחרת", הוסיפה האם.



בעיה נוספת שמעלה האם היא שאביו מתגורר בראשון לציון ואין לו רישיון נהיגה, ולכן לפי קביעה של בית המשפט לענייני משפחה, היא מחויבת פעמיים בשבוע להביא את הילד לביתו של האב בשעה 17:30. אולם, לטענתה, כשהגן מסתיים ב־16:45, היא לא תספיק להביא אותו בזמן לאביו, כשעליה לאסוף מבית הספר את אחותו הגדולה, הלומדת בתל אביב ומסיימת ב־16:30.



מעיריית תל אביב נמסר: "מדובר בתושבים חדשים שהגיעו לפני כחודש לעיר, ונרשמו לאחר שבגנים הרלוונטיים שובצו ילדים שעברו ועדות הרשמה במועד. מטבע הדברים העירייה אינה יכולה להוציא ילד שכבר שובץ לגן ולהחליפו באחר. על כן נמצא פתרון מיטבי עבור הילד בגן ברמת גן לשנה הקרובה, והעירייה מספקת הסעות עבורו לגן מדי יום. אם יהיה שינוי ויתפנה מקום, נשמח לאפשר לילד ללמוד בעיר".



ממשרד החינוך מחוז תל אביב נמסר: "התלמיד שובץ במסגרת חינוכית ברמת גן ההולמת את צרכיו. יצוין כי מסגרות החינוך המיוחד משרתות אוכלוסיות רחבות ממקומות שונים. המחוז קשוב לצורכי התלמיד והוריו ויענה לבקשותיהם ככל שהדבר יתאפשר. גורמי המקצוע ילוו את התלמיד עד להשתלבותו המיטבית".