מפקד פיקוד הדרום, אלוף סמי תורג'מן, הודה היום (שני) בכנס הבינלאומי ה-15 של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) בבינתחומי הרצליה, כי מצד אחד צה"ל בצוק איתן היכה את החמאס קשות ומצד שני עמד שיקול שאם הארגון יפול האחריות על הרצועה תועבר לישראל, דבר שלא בטוח שישראל רצתה בו.

"אם חמאס יחשוב שלעולם חוסן - הוא עושה טעות ומסכן את הפרויקט שבנה לעצמו ברצועה. אתה רוצה להכות בחמאס קשה מאוד כדי להרתיעו ולהחלישו, אבל אתה גם לא רוצה שהמכה תהיה כל כך קשה עד שאתה מפיל אותו והמשילות היא עליך. זה היה חלק מההיגיון בצוק איתן. ברצועה זה או אנחנו או חמאס" אמר תורג'מן.

האלוף הסביר כי "רצועת עזה זו מטלה כבדה מאוד. כדי להתמודד עם הבעיות שם צריך מאמץ בינלאומי רחב. יש להטיל ספק ביכולת שלנו כמדינת ישראל לטפל בבעיות ברצועת עזה. צריך מאמץ בינלאומי ענק". הוא אף הדגיש כי "האנטרס הוא למנוע התפתחות של ארגוני ג'יהאד ברצועה. אנחנו רואים מה קורה סביבנו ואין לנו אינטרס שיהיו ארגונים כמו דאע"ש ברצועה".

"ההנהגה והאוכלוסיה ברצועה לא רוצים צוק איתן 2" 
 
על תשתיות החמאס אמר האלוף תורג'מן: "כבר במבצע צוק איתן ראינו שהרקטות של חמאס יוצרו ופותחו ברצועה. יש תשתית רחבה של בסיסים, חמ"לים ועשרות אלפי פעילים. את כל יכולות אלה חמאס מכוון כפעולת טרור לכל דבר ועניין כלפי היישובים והאזרחים שלנו. גם כל מה שקשור להיגיון של לפלוש לתוך השטחים שלנו ולהעתיק את תוואי הלחימה לתוך המדינה". 


  "רצועת עזה זו מטלה כבדה מאוד". תורג'מן. צילום: דובר צה"ל 

למרות זאת אומר האלוף כי אחת ההוכחות לכך שהארגון מורתע נובע מזה שחמאס מוטרד מהארגונים הסלפי, המערערים לו את הריבונות בין היתר על ידי הפעלת כוח נגדו.

"חמאס רואה איך פעילים שלו עוברים לארגונים הסלפים וזה מבחינתו מהווה איום על היכולת שלו לשלוט ולשמור על הסדר. אנחנו רואים את חמאס מפעיל את כל היכולות שלו, נוקט במדיניות מנע ומבצע מעצרים כדי לדכא את ההתעוררות הסלפית".

הוא הוסיף כי "הנהגה והאוכלוסיה ברצועה לא רוצים צוק איתן 2. המצרים התנתקו ולא יתחברו. הרשות התנתקה והיא לא רוצה ולא יכולה להתחבר ובתפר הזה צריך לדעת להתנהל ומצד שני להמשיך להכין את הכוח הצבאי."

גלנט: "המודיעין שלנו לא נותן מענה מושלם" 

גם האלוף (מיל') ח"כ יואב גלנט, שר הבינוי, השתתף בכנס והתייחס לטרור המאיים על ישראל.

"עלינו לדאוג לכך שעל מנת שנוכל לייצר לנו יתרון, זמן וכוח, ניתן לאחרים להיאבק" אמר גלנט. "איראן נאבקת בישראל באמצעות סוכנים: חיזבאללה, ג'יהאד אסלאמי, חמאס, גיוס ערבים בישראל, טרור בינלאומי. זו התגלמות של רעיון נוסף שקשור לרעיון שקשה להביס את ישראל במרכז קשת האיומים ולכן פונים לאיומים אחרים".

עוד הוסיף גלנט כי ישראל צריכה לערוך בצורה שונה את ארגוני המודיעין והביטחון. "הקונספט המודיעיני העקרוני שלנו נותן מענה סביר, אך לא מושלם. המבנה של הכוח הצבאי איננו בנוי באופן שמאפשר את הדרך הנכונה להתמודד עם הדברים. הייתי אומר שעל ישראל לשים את התחבולה ואת כל הנובע ממנה בצד, ולשים במרכז את המבצעי והמודיעיני" סיכם גלנט.