האובך הכבד ששורר הבוקר ברחבי ישראל הוא תוצאה של סופת אבק שהגיעה אלינו מסוריה. בניגוד לרוב תופעות האובך המוכרות בעיקר מעונות מעבר שמקורן במדבריות צפון אפריקה, הפעם מדובר לא רק במקור אחר אלא גם בתנאים אטמוספריים המעודדים זיהום אוויר.

בשיחה עם "מעריב-אונליין" מסבירה ד"ר לבנה קורדובה, הממונה הארצית במשרד להגנת הסביבה על מערך ניטור האוויר: "אובך משמעו חלקיקים נשימים באוויר שניתנים למדידה (חלקיקים שנכנסים למערכת הנשימה של האדם), וזה לא רק חלקיקי קרקע או כמו שאנחנו מכנים אותם 'חול', אלא שעל גבי החלקיקים האלה נספחים חומרים רעילים ומסרטנים. יש לנו מצב סינופטי של מזג אוויר המביא אלינו בזרימות אוויר מזרחיות את סופות האבק המתחוללות בסוריה ביממה האחרונה. כשהחלקיקים עוברים מעל אזורים עירוניים ותעשייתיים הם סופחים אליהם את החלקיקים המסוכנים יותר שעל פי ארגון הבריאות העולמי וה-OECD הם מהווים גורם סיכון בריאותי. בתחנות הניטור שלנו אנחנו כבר רואים חלקיקים גדולים וקטנים כאחד ולכן הוצאנו אזהרה לציבור כבר בשבע הבוקר".

האובך רק יחמיר ביממה הקרובה

למערך ניטור האוויר כ-140 תחנות ברחבי הארץ. לא כולן מודדות את החלקיקים הנשימים אבל בכל אזור יש תחנות שאמונות על כך ומקנות למשרד להגנת הסביבה תמונה בזמן אמת של זיהום האוויר. השירות המטאורולוגי מעדכן את התחזית שלו באשר למצב הסינופטי של לחץ האוויר בשכבות השונות של האטמוספירה והזרימה שלו מדי כמה שעות ובהתאם לה עורכים אנשי הגנת הסביבה תחזית עדכנית משלהם על הצפי להתפזרות זיהום האוויר החריג. נכון לשעות הבוקר, לא מדברים במשרד להגנת הסביבה על צפי כזה. נהפוך הוא, מדובר על תהליך שרק יחמיר במהלך היממה הקרובה.

"כשהאובך מגיע מצפון אפריקה כמו בדרך כלל, הבקיאות שלנו היא הרבה יותר טובה באשר לסוגי הקרקע שסופחים את האוויר המזוהם. יותר קשה לחזות את הזיהום שמגיע ממזרח", מסבירה ד"ר קורדובה ומדגישה: "חוץ מהמודלים אנחנו נסמכים גם על צילומי לווין. במקרה הנוכחי מדובר היה באובך רום, בשכבות הגבוהות, ששקע. ובגלל עננות סמיכה לא ניתן היה לעקוב אחרי ההתקדמות שלו בצילומי לווין ולכן אבד חלק מהמידע". העננות שכולאת צמוד לקרקע את החלקיקים הנשימים, סטטיות הרוח וזרימות אוויר חמות רק תורמות לצהוב שבחוץ. "אנחנו שמים לב גם לקרינת שמש נמוכה ביחס לשעות שבהן היא נמדדת כך שנוצרה שכבה באוויר שלא מאפשרת לשום דבר לחדור", אומרת קורדובה.

מהצהריים: זיהום אוויר מסוכן בכל הארץ

באשר לתחזית היא מוסיפה: "אנחנו מחכים לשינוי בזרימות האוויר. הזיהום שהתחיל ממזרח נמדד נכון לבוקר בגב ההר, בגולן, בירושלים, בנגב ובדרום הערבה. כרגע גם באילת ובגליל והוא מתפשט מערבה לגוש דן ולמישור החוף. זה שרואים גם במרכז את הצהוב זה לא אומר שהזיהום המסוכן כבר הגיע לשם. על פי המדידות שלנו עד שעות הערב צפויים גם במישור החוף ריכוזים הרבה יותר גבוהים. נכון לעכשיו אין לנו הערכה מתי בדיוק זה יחלוף. ההערכה שלנו היא שלפחות עד שעות הערב".

תוך כדי ראיון מתפנה ד"ר קורדובה למסור לנו נתונים עדכניים: "ממש עכשיו (10:00) עודכנו נתונים ביחד עם השירות המטאורולוגי ואנחנו רואים שבצפון מישור החוף (נהריה, עכו, חיפה) ובשפלה (מודיעין, לוד, רמלה, עמק האלה, חבל לכיש) התגבר כבר זיהום האוויר". כך שמשעות הצהרים צפוי זיהום אוויר בדרגת סיכון גבוהה בכל הארץ והציבור נקרא להמעיט ככל האפשר בפעילות בחוץ ובפרט אוכלוסיות שבסיכון בריאותי גבוה. 

האובך הנוכחי הוא חריג ברמות הזיהום שהוא מביא עמו.  האזורים המזוהמים ביותר הם דווקא הגליל, הנגב וירושלים. בבירה נרשם ערך של למעלה מ-8000 מיקרו גרמים של זיהום. לשם השוואה כמות המזהמים הממוצעת באוויר ביום בהיר היא 60 מיקרו גרמים. מדובר בערך שהוא למעלה ממאה פעמים מעל הממוצע.