נתוני מערך ניטור האוויר הארצי במשרד להגנת הסביבה העדכניים להבוקר (שישי), ביומה הרביעי של סופת האבק. הנתונים מתייחסים לערכי זיהום האוויר במיקרו גרם חלקיקים מזוהמים נשימים למטר מעוקב שנמדדו בכל רחבי הארץ בשש וחצי הבוקר, לנתון המצטבר ליממה האחרונה עד הבוקר ולפי כמה הערך המצטבר של היממה האחרונה גבוה מערך ההתראה שעומד על כ-300 מק"ג.



ניתן לראות שיפור דרמטי בזיהום האוויר לעומת אתמול אבל ערכיו עדיין גבוהים מאד ומהווים סכנה לבריאות. על כן ההנחיה היא שלא להרבות בפעילות באוויר הפתוח ובפרט לאוכלוסיות הרגישות, עומדת בעינה גם הבוקר. איגוד רופאי האלרגיה מתריע כי תסמיני תחלואת האובך עלולים להופיע גם ימים אחרי שהאובך יתפזר, כך שההקפדה חשובה.

נתוני זיהום האוויר הבוקר:

גליל מערבי 496 מק"ג הבוקר: מצטבר ליממה האחרונה 770 מק"ג, פי 2.6 מערך ההתראה 
עמק יזרעאל 660: 990 מצטבר מאתמול פי 3.3
חיפה (כרמל): 360 מצטבר 850 פי 2.8 
חדרה 370: מצטבר 1095 פי 3.65 
אריאל 330: מצטבר 1144 פי 3.8 
תל אביב הבוקר עם 790 מק"ג/מ"ק ומצטבר ליממה 944 שהם פי 3.2 מגבול ההתראה העליון 
מודיעין 940: מצטבר 1185 פי 3.95 
ירושלים הבוקר עם עם 630 מק"ג/מ"ק ומצטבר ביממה האחרונה 880 שהם פי 2.9 מערך ההתראה  
אשדוד ואשקלון: 470 מצטבר 660 פי 2.2 
באר שבע 468: הבוקר ומצטבר ליממה 435 פי 1.45 
הנגב המזרחי 540: ומצטבר 822 פי 2.75 
אילת 629: מצטבר 1742 פי 5.8

המשרד להגנת הסביבה מזכיר כי זהו אירוע האובך הגדול השני השנה. "בשנת 2015 לבדה התרחשו בישראל שתי סופות האבק הכבדות ביותר מאז נמדדו נתוני ריכוז חלקיקים באוויר. הראשונה היתה בפברואר".  

מדובר בשיפור קל ואיטי בזיהום האוויר (למרות הערכים שאינם דומים בדבר לאלה שנמדדו בימים האחרונים) ומומחיו עדיין מתריעים מבחינתם על זיהום אוויר גבוה בכל הארץ. במשרד מבקשים מהציבור שלא להתרשם מהירידה בערכי הזיהום משום שכל עוד בכל רחבי הארץ הם עדיין גדולים מערך ההתראה - מדובר על מצב המסוכן לבריאות האדם.
בהתייעצות עם משרד הבריאות, מומלץ לאוכלוסייה רגישה, כגון: חולי לב, חולי ריאות, קשישים, ילדים ונשים בהיריון להימנע משהייה מחוץ למבנים ולאוכלוסייה הבריאה: להימנע מפעילות גופנית מאומצת בחוץ ובמיוחד פעילות ספורטיבית.

תלמידי מערכת החינוך מתבקשים לשהות בהפסקות בכיתות, שיעורי ספורט יש לקיים באולמות סגורים וביטול טיולים בחוץ.
 
מדובר בשתי סופות האבק (זו שהייתה בפברואר והנוכחית) הכבדות ביותר מאז החל המשרד במדידות סדירות המייצגות את ריכוזי החלקיקים ברחבי הארץ. ואנשי המשרד להגנת הסביבה מוסרים הבוקר במה שנראה כמו תחילת סיכום האירוע: "סופת האבק הפוקדת כעת את ישראל היא חריגה וללא תקדים בשל  משך הסופה הנמשכת כבר ארבעה ימים ועדיין לא הסתיימה ובשל העיתוי, סוף הקיץ חודש ספטמבר. על פי הנתונים סופות אבק כמעט ואינן פוקדות את האזור בעונה זו. בנוסף מקור האבק  בזרימות צפון מזרחיות שגרמו להסעת האבק  מהמדבר הסורי זאת בשונה לסופות האבק הפוקדות את אזורנו בעיקר בעונות המעבר  ובחורף ומקורן בזרימות מכיוון צפון אפריקה". 
המשרד להגנת הסביבה ימשיך לעדכן את הציבור בהתאם לנתונים המתקבלים מתחנות ניטור איכות האוויר ברחבי הארץ גם באמצעות התראות "קופצות" באפליקציית הניווט WAZE. 
מומחי האקלים עדיין לא מספקים הסבר מדעי לסמיכות ולעוצמה של שתי סופות אבק בתוך שבעה חודשים כשהנוכחית כה נדירה לעונה אבל יש מי שאינו מחכה להסבר ותובע פעולה. אחרי הפגנת פעילי מגמה ירוקה השבוע שתבעו מהממשלה לאמץ את המלצת המשרד להגנת הסביבה על הפחתת פליטת גזי החממה של ישראל כהתחייבות מדינית לקראת ועידת האקלים הבינלאומית בסוף השנה ולאחר התראות גרינפיס ישראל כי המעבר החלקי והאיטי מפחם וגז טבעי מזהמים בייצור חשמל לעידוד אנרגיות מתחדשות בישראל תורם לשיבוש האקלים.

המתריעים כעת הם אנשי עמותת "אזרחים למען הסביבה":  "יותר מ 100 שעות של זיהום אוויר ועדיין לא רואים שמיים כחולים באופק...מדינה עוצרת נשימה, ערב ראש השנה. זמן לחשבון נפש לאומי ועולמי, כי הסיבה לקיצוניות זו במזג האוויר העולמי, הוא משבר האקלים, שהוא תוצר גזי החממה".

ראשי העמותה הוסיפו כי "הכלכלה שלנו, שמבוססת על שריפת נפט, פחם וגז ועל רכבים פרטיים, כלכלה שמעודדת צריכה מטורפת - מביאה עליה מצבים קיצוניים עד כדי סכנת חיים של ממש. באזורים מתועשים ובאזורים בעלי זיהום אוויר גבוה קבוע מתחבורה - זיהום האוויר החמור הזה הוא מסוכן עוד יותר, כיוון שהחלקיקים המרחפים באוויר נוטים לספוח אליהם מזהמי אוויר נוספים: מתכות כבדות ותרכובות אורגניות, מה שהופך אותם ליותר מסוכנים לבריאות". 
לדברי ליאורה אמיתי, מראשי העמותה, אתמול פנה ירון חנן, חבר מועצת העיר חיפה מסיעת הירוקים, למנהל המחוז במשרד להגנת הסביבה בדרישה להנחות את מפעלי המפרץ לעצור מתקני יצור בלתי חיוניים עד סיום מצב האובך הקשה. והיא מאשימה: "המשרד כהרגלו, מתחשב במפעלים על חשבון המצב הבריאותי של הציבור. מדובר בסדרי עדיפות מעוותים"