לאחר שהאובך והאבק שטפו אותנו במהלך הימים האחרונים, וגם החום והלחות לא ריחמו עלינו, סוף השבוע הביא עמו הקלה משמעותית. 



המשרד להגנת הסביבה עדכן הבוקר (שבת) כי חל שיפור ניכר באיכות האוויר ברחבי הארץ בשל הפחתה ברמות זיהום האוויר, הנמצאות בגובה ערכי ההרתעה (הערך שממנו מוציא המשרד התרעה על זיהום אוויר). 

למעשה, אנו נמצאים ברמות הזיהום הנמוכות ביותר שנרשמו מאז החלה הסופה לפני כארבע יממות וחצי.  כרגע עומדת רמת זיהום האוויר על 300 מק"ג/מ"ק, בכל רחבי הארץ. לשם השוואה, במהלך הימים האחרונים נמדדו בחלק מהאזורים ערכים של למעלה מ-5,000 מק"ג. 

עם זאת יודגש כי ערך הנורמה הוא כ-60 מק"ג למ"ק ולכן לאוכלוסיות הרגישות, חולי לב ריאות, קשישים ילדים ונשים בהריון מומלץ עדיין להימנע מפעילות גופנית מאומצת.

  הפחתה משמעותית, אך עדיין לא הסוף. האובך בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני 


היום עדיין לא צפויים ערכי זיהום האוויר להגיע לממוצע הנורמלי,  אלא רק במהלך הלילה (מוצ"ש) ומחר (ערב החג) וזאת בצמוד לתחזית האובך המעודכנת לפיה שאריות סופת האבק יהיו מאחורינו עם כניסת החג מחר בערב. אז נישאר "רק" עם החום והלחות, אף שגם בהם יחול שיפור קל והדרגתי ממחר ובמהלך החג. 

ערב החג והחג:  נעים בהרים אבל בשפלה ובחוף עדיין חם ולח מהרגיל
 
ערב החג וימי החג עדיין מוגדרים בתחזית השירות המטאורולוגי העדכנית כ'חמים מהרגיל לעונה' אבל בין ראשון לשני תחול ירידה ממוצעת של שתי מעלות בטמפרטורות בהשוואה לשבת ועד המחצית השנייה של השבוע נשוב לטמפרטורות ועומסי חום רגילים לעונה עם ירידה של עוד כשתי מעלות בממוצע בהשוואה לימי החג. 
 בערב החג עצמו יהיה נעים בהרים אבל בשפלה ובחוף עדיין חם ולח מהרגיל. בשני ללא שינוי ורק בשלישי ירידה נוספת בטמפרטורות ובלחות. המגמה היא אם כן של שיפור הדרגתי בעומס החום. 
שאריות האובך יתפזרו סופית עד יום שני. הראות כבר השתפרה במהלך סוף השבוע מ-2-3 ק"מ בחמישי ל-6-10 ק"מ בשישי-שבת. 
 במהלך סוף השבוע סיכם המשרד להגנת הסביבה את סופת האבק הדועכת כחמורה ביותר מבחינת זיהום האוויר, כממושכת ביותר וכיחידה מסוגה בעונת שלהי הקיץ מאז החלו המדידות. עם זאת הודגש כי מדובר בסופת אבק שנייה בתוך שבעה חודשים בלבד כאשר האחרונה, בפברואר, היתה אף קשה יותר מבחינת הראות וכמות חלקיקי הקרקע (חול) באוויר.