פעילי סביבה טוענים היום (רביעי) כי היעדר פיקוח הביא לדליפת אמוניה אמש במפעל המזון "טופ שף" שבקיבוץ אילון בגליל המערבי.



באירוע נפגעו קל ארבעה מעובדי המפעל וחמישה נוספים לקו בחרדה. כוחות הכיבוי במקום השתלטו על הדליפה במהרה, אבל יום לאחר האירוע הזכירה עמותת "אזרחים למען הסביבה" כי זאת אינה הפעם הראשונה שאירוע מסוג זה קורה, ואפילו באותו מפעל ממש.



עו"ד ג'מילה הרדל ואכים, מראשי העמותה, מאשימה: "אירוע דליפת האמוניה הזה הוא דוגמה קלאסית לשקט תעשייתי שמתבטא בחוסר פיקוח על מפעלים. גם במרץ 2014 אירעה דליפת אמוניה בחדר המכונות במפעל וצוות כיבוי הוזעק למקום".



עוד הוסיפה הרדל ואכים כי כבר לפני ארבע שנים התריעו על הליקויים במקום. "בשנת 2011 פרסמנו דוח שפירט את החריגות שמצאנו בפליטות של המפעל בחלקיקים, תחמוצות חנקן ותחמוצות גופרית במאות אחוזים מהתקן. זה מה שקורה כאשר המזהם לא נענש ולא משלם, וכאשר אין מי שיפקח על המפעלים".



עו"ד הרדל ואכים מתחה ביקורת על טיפול הרשויות בדליפת חומרים מסוכנים ואמרה כי " לא רק המשרד להגנת הסביבה שאמון על הפיקוח אלא גם הרשויות המקומיות ואיגודי הערים להגנת הסביבה. אבל אלה נגועים באינטרסים משום שהמפעלים מכניסים ארנונה ומספקים תעסוקה. השיקול של בריאות הציבור ובמיוחד של העובדים במפעלים יוצא שהוא האחרון".



מחכים שיהיה אירוע רב נפגעים



מבירור מול "אזרחים למען הסביבה", עמותה שעוקבת מקרוב אחר איכות הסביבה בצפון, עולה כי גם במקרה הדליפה הקודם במפעל לא מוצתה חקירה שהניבה מסקנות וצעדים אופרטיביים של הישנות המקרה.



"לא בהכרח אחרי כל אירוע של דליפת חומרים מסוכנים נפתחת חקירה, רק במקרים מסויימים וגם אז המקרה יכול לשכב במשטרה הירוקה שנה-שנתיים", טוענת עו"ד הרדל ואכים.  



"לפני כשנה היה אירוע דליפה בבתי הזיקוק בחיפה במשך כמעט יום שלם. אירוע הרבה יותר גדול מזה שהיה בקיבוץ אילון, והוא כלל לא נחקר. כאילו מחכים שיהיה אירוע רב נפגעים וזאת עובדה, לא האשמה", הוסיפה הרדל ואכים.



מהמשרד להגנת הסביבה הובהר בתגובה לטענות: "בשנים האחרונות לא אירעו אירועי חומרים מסוכנים במפעל טופ שף, מאז הוסדרו תנאי רישיונו על פי דרישות המשרד להגנת הסביבה. בעקבות האירוע אמש, המפעל מושבת עד לבחינה ולאישור של מומחה קירור לתקינות מערכת האמוניה".



זאת ועוד, במשרד להגנת הסביבה ביקשו להדגיש: "אנחנו מובילים מדיניות בלתי מתפשרת שמטרתה מניעת סיכונים לאוכלוסייה ולסביבה מחומרים מסוכנים באמצעות דרישות בהיתר רעלים וברישיונות העסק של המפעלים. הדרישות כוללות בדיקות לתקינות המתקנים ועיסוק בחומרים המסוכנים בהתאם לתקנים במדינות המפותחות והמפעלים נדרשים לבצע פעולות קפדניות להפחתת סיכונים והתמודדות עם אירועי שיגרה וחירום".



"המשרד להגנת הסביבה יחד עם פיקוד העורף, רשות הכבאות והמשטרה, מבצע פיקוח קפדני לבחינת עמידת המפעלים בתנאי היתרי הרעלים. כתוצאה מהחמרת הדרישות ויישום מדיניות מרחקי ההפרדה בין אוכלוסייה לתעשייה חל שיפור משמעותי ברמת הבטיחות וההגנה לבריאות הציבור ולסביבה".


את תגובת מפעל "טופ שף" לא ניתן היה להשיג.