הממשלה אישרה היום (ראשון) את יעדי המשרד להגנת הסביבה, משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, ומשרד האוצר להפחתת פליטות גזי חממה וייעול צריכת האנרגיה במשק.



ישראל מחויבת על פי אמנת האקלים להגיש לאו"ם את יעדי הפחתת הפליטות עד סוף ספטמבר 2015 לקראת ועידת האקלים בפריז בנובמבר, לצורך היערכותה לחתימה על הסכם גלובאלי חדש ומחייב למאבק בשינויי אקלים.



התוכנית צפויה לחסוך למשק הישראלי למעלה מ-100 מיליארד שקל ונקבע כי האוצר יקציב חצי מיליארד שקל למימושה, בתוספת מענקים להשקעות בהתייעלות אנרגטית בסך 300 מיליון שקל במשך ארבע שנים.



על פי ההחלטה תתחייב ישראל על יעד של הפחתת פליטת גזי החממה לרמה של 7.7 עד שנת 2030. כדי לעמוד ביעד התחייבה הממשלה על צמצום צריכת החשמל בישראל עד 2030 בהיקף של לפחות 17% וייצור חשמל מאנרגיה נקייה ומתחדשת בשיעור של 17% מכל ייצור החשמל בישראל עד 2030.



עוד התחייבה הממשלה על צמצום הנסיעה ברכבים פרטיים בישראל ב-20% עד שנת היעד 2030. לאחר אישור הממשלה יגיש המשרד להגנת הסביבה את התוכנית לאו"ם כמחויבות הרשמית של מדינת ישראל. תוכנית העבודה לעמידה ביעדים תוגש לממשלה בתוך כחודש וחצי מאישור היעדים



"מפגרים בהשוואה למדינות ה-OECD"



מול ישיבת הממשלה הפגינו הבוקר פעילי ארגונים למען איכות הסביבה. פעילי "מגמה ירוקה" מחו על היעד הצנוע שעוד הופחת מ-32% עליהם המליץ המשרד להגנת הסביבה בלחץ משרד רה"מ ומשרד האנרגיה.



מור גלבוע, מנכ"ל מגמה ירוקה אמר בהפגנה: "מוזר לראות את ישראל מתקשה לקבוע יעדים טובים להתמודדות עם משבר האקלים שכבר הוכר כאתגר הגדול של האנושות כיום. הדרך הנכונה להתמודד עם המשבר היא להכריז על יעדים שאפתניים בהפחתה של פליטות גזי חממה ובקידום מאסיבי של אנרגיות מתחדשות".



גלבוע הוסיף כי "על הממשלה לשחרר את כל החסמים שקיימים היום סביב נושא זה. אם נעשה זאת הכדאיות הכלכלית למשק, לכיס ולבריאות תהיה עצומה. ישראל יכולה וצריכה להיות אור לגויים תרתי משמע ולא להיות המדינה הכי מפגרת בתחום זה מבין מדינות ה-OECD".



ארגון המשפטנים הסביבתיים "אדם, טבע ודין". הצטרף לביקורת על החלטת הממשלה. מנכ"ל הארגון, עו"ד עמית ברכה אמר כי "מסע האיוולת של הממשלה קיבל תוקף ממשי. ממשלת ישראל מצפצפת כבר שנים על הנעשה בעולם בהיבטים של התחממות גלובאלית ופוגעת באופן מתמשך בבריאות הציבור ובסביבה שבה אנו חיים".



יו"ר משותפת של השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, ח"כ תמר זנדברג, מתחה גם היא ביקורת נוקבת על החלטת הממשלה וטענה כי "מדובר בזלזול מופגן ובוטה, התכנית שאושרה מהווה לא יותר ממס שפתיים. היא לא תאפשר פיתוח של אנרגיה ממקורות מתחדשים, שבישראל שטופת השמש אמור היה להיות מובן מאליו כבר מזמן ולא תכנית אמיתית להתייעלות אנרגטית, כפי שהוחלט כבר כמה פעמים בעבר וכלום לא קרה".



אבי גבאי, השר להגנת הסביבה, טוען כי מדובר ביעדים דרמטיים. "כל אזרח ירגיש חיסכון משמעותי בהוצאות החשמל, הדלק ובצמצום זיהום האוויר בזכות יישום התוכנית".



שר האנרגיה, יובל שטייניץ ציין את יתרונות התכנית: "היעדים מציבים את ישראל במקום טוב מבחינת ההשוואה הבינלאומית ומצד שני הם ריאליים וניתנים להשגה במחירים סבירים למשק".