גלויות, מלחמות ואיומי שמד, כל אלו לא העלימו מנהגים יהודיים בני אלפי שנים. אבל מה עומד מאחוריהם? למה אומרים "שבת שלום", מה מקור המנהג לכסות את פני הכלה בהינומה, למה החרדים לובשים דווקא שחור, ומה העונש הכתוב למי שלא מקפיד על ניקיון? הספר "למה היהודים אומרים את המילים ועושים את המעשים" מאת דורון בטשי משיב על השאלות האלו ועוד.
"לא למדתי בישיבה ואיני נמנה עם המגזר הדתי או החרדי. השאלות ששאלתי נבעו ברובם מחיי היומיום", מסביר בטשי, מנכ"ל ובעלים של שביט הדרכה ומרכז שביט, ומרצה למגזר העסקי והפרטי בתחום אמנות העברת המסר ומצוינות אישית. "אומנם אני שומר מסורת ויודע לדפדף בסידור התפילה, אך גם האתאיסט נוכח בערב שישי בזמן הקידוש של משפחתו המאמינה ואומר 'לחיים' ואולי גם 'אמן'. הוא יודע שיש שתי חלות ורואה שהן מכוסות, הוא יצא מהדלת ויראה מזוזה, הוא יאמר 'שבת שלום' כברכה, והוא כמובן יודע שבחופה החתן שובר כוס, עונד לאשתו טבעת וחותם על כתובה. הוא יודע שהאבלים קורעים את הבגד, אומרים ׳קדיש׳ בארמית שהוא לא מבין ויושבים שבעה. יש לנו סממנים רבים מהיהדות, שעוטפים אותנו מכל עבר, מדגל ישראל שמסמל את הטלית, המנורה שבדרכון והמגן דוד, שמעניק לנו גאווה ובו זמנית גם זיכרון צורב מהשואה. מכל המקומות האלו נבנה הספר, והוא עובר במעגלי החיים שכולנו עוברים בהם - מברית המילה ועד האבל״.
בתחילת הדרו ניסה בטשי ללקט תשובות מכל מקום אפשרי: ספרות ההלכה, סידורי התפילה, המקרא ועד הקבלה, מאמרים שונים, אנציקלופדיות, ספרות כללית וכמובן האינטרנט ומביני דבר. כששאל אנשים על המנהגים, התשובות המפתיעות ביותר נגעו על פי רוב למנהגים השכיחים ביותר. לדוגמה, על השאלה ״למה מכסים את החלות״, התשובה השכיחה שקיבל הייתה ״כדי שלא לבייש אותן״. ״רוב המשיבים לא ידעו ממי החלות מתביישות, ואלו שציינו שהן מתביישות מהיין, לא ידעו להסביר את הקשר״.
גם האמירה ״שבת שלום״ אינה מובנת לרוב העם. על איזה שלום מדובר? ״אני שומע תשובות הזויות שאנשים בודים מלבם", מחייך בטשי. "כפי הנראה האמירה - 'יותר משעם ישראל שמר על השבת שמרה השבת על ישראל' - הובילה לתובנה שביום שבת אנחנו מוגנים. נו, באמת. מלחמת יום כיפור פרצה בשבת והבריטים עשו לנו את 'השבת השחורה', וזה רק במרחק הקצרצר של ההיסטוריה. אגב, מבטיח לך שאם נשאל מי אמר את המשפט על השבת וישראל, רוב התשובות ייחסו זאת לאמירה דתית מהמקורות או לפתגם עתיק מהיהדות. רבים לא יודעים שאמירה זאת מיוחסת לאחד העם, ממנסחי הזהות היהודית החילונית־לאומית״.