מותו הפתאומי של העיתונאי מוטי קירשנבאום ז"ל אתמול בבוקר, הביא לגל של עיתונאים, אנשי ציבור ומכרים אשר הספידו אותו וסיפרו את זיכרונותיהם ממנו בכלי התקשורת וברשתות החברתיות.
אחד מהם, עמית סלונים, אשר העלה אתמול לרשת הפייסבוק צילום של מכתב ששלח קירשנבאום בעבר לאחד ממעריציו, ולידו צירף את המילים: "עזבו עיתונאי, עזבו סאטיריקן, עזבו יוצר... בן אדם".

במכתב, שנשלח בדצמבר 2013, כתוב: " שלום גל. שמחתי לקבל את המכתב שלך. אני גם שמח שאתה צופה בסרטים שלי. העצה שלי - תצפה בערוצי טלוויזיה ותקרא הרבה ספרים על חיות, אני בטוח שכשתהיה גדול תהיה מדען חשוב. מוטי קירשנבאום".

 


 

עזבו עיתונאי, עזבו סאטיריקן, עזבו יוצר... בן אדם.

Posted by Amit Slonim on Friday, September 25, 2015



 
 

ומיהו המעריץ האלמוני?

מאוחר יותר, פרסם סלונים את הסיפור שמאחורי המכתב: "איפשהו במחשב מתחבאת לה התמונה היחידה שלי עם מוטי קירשנבאום, אבל אין לי כוח לחפש אותה. אני חושב שאלינור צילמה את התמונה ההיא, ומאז אלינור הפכה להיות אמא, ממש לא מזמן, ועכשיו מוטי מת. זה האיזון הנפלא והנורא של הטבע, שמוטי כל כך אהב. וזה נורא עצוב, אבל אין לי כוח לחפש את התמונה הזאת, כי ממילא אני בטח אחשוב שאני נראה שם רע, כי תמיד כשאתה עומד ליד בנאדם עם נוכחות כמו מוטי קירשנבאום אתה נראה קטן, וחסר חשיבות. במקום זה אני חוזר לתמונה הזאת שהוא שלח לי באמצע הלילה, ובהתרגשות של ילד התקשר אליי ואמר לי 'ראית? ראית? הצלחתי לצלם בטלפון את אוסיין בולט!'. הוא היה אז ילד בן 73, באולימפיאדת לונדון, אבל עדיין ילד. כזה שאוהב לדבר על בעלי חיים באפריקה, ומתרגש מכדורגל ואתלטיקה ושחייה – ואוהב להזכיר בציניות כמה שאנחנו גרועים בטיפול שלנו בדברים האלה. 'אבל אנחנו טובים בניחומים עצמיים', הוא אמר לי, 'אנחנו שולטים בתורת הנחמה'. הוא צדק". 
"מוטי התרגש מלראות את האיש הכי מהיר בעולם, ואת השחיין הכי מהיר בעולם, והוא הודה לי אחר כך שבזכותי הוא ראה משורה ראשונה את הספורטאי הכי גדול אי פעם. 'בטח יהיו גדולים יותר ממנו', הוא הוסיף בגיחוך שרק מגחכים מקצועיים יודעים להעביר דרך הטלפון מארץ רחוקה, 'אבל אני כבר לא אזכה לראות אותם'".
"בתקופה הקצרה שעבדנו יחד הספקתי לקבל הרבה מאוד שעות קירשנבאום דחוסות. הייתי מדבר איתו יותר משעה בטלפון כל יום, בשעות מוזרות של אמצע הלילה. זה הכי הרבה שדיברתי אי פעם עם מישהו בטלפון בלי לנסות להכניס אותו למיטה. בדיעבד חבל לי שלא הספקתי לשאול אותו מספיק ולא הספקתי ללמוד ממנו מספיק. הכי הייתי רוצה לדעת איך הוא הצליח להפסיק לפחד ולהתחיל לאהוב את הישראלים של טיסת השוקולד – או ליתר דיוק, להתחיל לצחוק מהם, ולא עליהם".
"לפני כמה שנים אחיין של שני, אז בן שבע, גילה את סרטי הטבע של קירשנבאום, והתחיל להעריץ אותו. ממש להעריץ אותו. ילד בן שבע מעריץ סבאל'ה בן שבעים פלוס שעושה סרטי טבע. הוא ביקש לפגוש אותו, ומוטי כמובן הסכים. אשרי הילד שמעריץ את מוטי קירשנבאום ומתרגש לפגוש אותו ולא את ג'סטין ביבר, או משהו אחר. מקווה שגם בעתיד יהיו דמויות כאלה, בתחום הזה, שאפשר יהיה להעריץ ויהוו מודל לחיקוי לילדים קטנים. ויותר מהכל, מקווה בשביל עצמי שגם אני אתרגש מלצלם את האיש המהיר בעולם בגיל 73, למרות שאני יודע שיהיו אנשים מהירים יותר, אחרי שאמות. יהי זכרך ברוך מוטי, אתה כבר חסר".

 
 

איפשהו במחשב מתחבאת לה התמונה היחידה שלי עם מוטי קירשנבאום, אבל אין לי כוח לחפש אותה. אני חושב שאלינור צילמה את התמונה ה...

Posted by Amit Slonim on Friday, September 25, 2015