פקקי תנועה ארוכים, חסימות תנועה ומחסור בחניה ללקוחות – כל אלה הם מנת חלקם בימים אלו של בעלי העסקים בקריית אריה בפתח תקווה, בעקבות עבודות הרכבת הקלה שהחלו במקום. האזור רחב הידיים שמשך אליו בשני העשורים האחרונים חברות ענק כמו טלדור, קודאק, נייס, אינטל, טבע ואלביט לצד עשרות חברות הייטק ופיתוח נוספות, הפך לדברי העובדים בו ל"פקק תנועה ועצבים גדול".
הכתובת אומנם הייתה על הקיר, אבל בעלי העסקים טוענים שלא ידעו עד כמה חמור יהיה המצב עם תחילת העבודות. עם זאת, גורמים בענף הנדל"ן והעסקים טוענים כי עם סיום העבודות צפויים העיר כולה ואזורי התעשייה לעבור שדרוג תחבורתי עצום ולמשוך עוד ועוד חברות ולקוחות.
"האזור תמיד היה מוזנח מבחינת תשתית, אבל מאז החלו העבודות זה הפך לקטסטרופה", מספרת גם מעיין כהן, המשנה למנכ"ל באקסלנס נשואה. "יש לנו עובדים שצריכים לצאת הביתה בשעות סבירות, חלק גדול מהם הורים לילדים, ולפני החג הם נתקעו בחניון ללא יכולת לצאת בגלל הפקקים ברחוב למשך כ־40 דקות. מדובר על שעות של המתנה בפקקים, לקוחות לא מגיעים אלינו ואנחנו לא יכולים לצאת אליהם. פנינו לעירייה, לנת"ע, לשר התחבורה ולמשטרה. יש גם עניין בטיחותי: מה אם יקרה כאן משהו? איך יגיעו לכאן כוחות חילוץ?"
"יש לנו משרדים יפהפיים שהשקענו בהם, פנינו למומחים, הצענו לעירייה כמה פתרונות מיידיים, אנחנו ממתינים לתשובות ואז נשקול את צעדינו".
"לא. אין לי מושג גם איך בעלי העסקים הקטנים כמו מוסכים וחנויות כאן יצליחו לשרוד. אני אומנם שמעתי שהחסימות ייארכו 'רק' חצי שנה, אבל אני לא חושבת שאצליח להחזיק מעמד בנסיעות האלו. ברור לי שלקוחות יבחרו לא להתמודד עם הדבר הזה אם הם לא חייבים".
ראש עיריית פתח תקווה ברוורמן מודע לבעיה הקשה של בעלי העסקים בעירו, אבל סבור שהלחץ המופנה לעירייה לא יעזור ושהפתרונות מוגבלים. "אנחנו עושים הכל כדי לצמצם את הפגיעה. נאבקנו בתוכנית המקורית והצלחנו לצמצם את תקופת החסימות באזור בגלל העבודות משלוש שנים במקור לחצי שנה", טוען ברוורמן. "אנחנו מנסים להקל על ידי שליחת פקחים, הפעלת שאטלים לעובדים מתחנת הרכבת וניווט תנועה, אבל בסופו של דבר צוואר הבקבוק נוצר ביציאה לגהה ולז'בוטינסקי, ועל כך אין לנו שליטה".
"בהחלט. המצב באזור לא היה אידיאלי גם לפני תחילת העבודות. הם ידעו, ולמרות זאת אני מבין את המצוקה שלהם. אני מקווה שהעבודות יעמדו בלוח הזמנים ושבעוד פחות מחצי שנה יורגש שיפור".
למרות הקשיים, ברוורמן אינו חושש מעזיבת החברות את האזור. "דווקא יש מעבר של עסקים מתל אביב - שבה המצב לא יותר טוב – אלינו", הוא אומר. "אנחנו מאוד משתדלים לספק לעסקים מעטפת שירות דרך מנהלת התעשייה של העיר".
"העסק שלי מבוסס על לקוחות שבאים לכאן לראות ולקנות", טוען אבי, בעל עסק מקומי שסירב להיחשף בשמו המלא. "רוב הלקוחות צריכים להגיע אלי לפחות פעמיים כדי לממש את הרכישה. במצב הנוכחי, ולמרות שעבר רק חודש מתחילת העבודות, אני כבר מרגיש ירידה. לקוחות מתקשרים ומבקשים שאמצא דרך לספק להם את המוצר בלי שייאלצו להגיע לכאן. אני מבין אותם. החברות הגדולות ישרדו, גם בתי הקפה והמסעדות כי חלק גדול מהלקוחות שלהם הם העובדים באותן חברות, אבל אנחנו, בעלי העסקים, המוסכים הקטנים ועוד, לא ברור מה יהיה איתנו. כל הזמן מדברים על תל אביב, ובזמן הזה כל האזור כאן סובל".
"אני אשמח להתאגד עם עסקים אחרים לנושאים כמו הורדה בארנונה או פתרונות לשירות הלקוחות שלנו, אבל לגבי תביעה - זה לא יעזור. ראיתי שהעסקים בתל אביב תבעו את העירייה שם ונדחו. אין ברירה, אני מבין שצריך רכבת קלה. אני אפילו שמח שפתח תקווה תחובר לתל אביב בקלות כזאת, אבל היה צריך ליצור מנגנון פיצוי לעסקים מראש".
"כרגע לא. אם המצב הזה יימשך, כבר עדיף לשבת בבית".
מנת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) ומשרד התחבורה נמסר בתגובה: "עבודות הרכבת הקלה בפורטל שנקר נמצאות בעיצומן. במסגרת עבודות אלו מבוצעת חפירה בציר ז'בוטינסקי והחלפת תשתיות רבות. בימים אלה מתקיימים דיונים עם עיריית פתח תקווה בנושא. חשוב לציין כי בתחילת שנת 2017 יוחזרו הנתיבים ותתאפשרנה כל הפניות בצומת ז'בוטינסקי-היצירה".