כתב אישום הוגש היום (שלישי) לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד הרב הראשי לשעבר יונה מצגר, המייחס לו בין היתר עבירות של שוחד, הלבנת הון, מרמה, גניבה בידי מורשה והפרת אמונים.



על פי כתב האישום, קיבל מצגר לכאורה, סכומי שוחד בסך כולל של כשמונה מיליון שקל, מתוכם שלשל לכיסו כחמישה מיליון שקל. כתב האישום החמור מגולל לכאורה את הקלות שבה בעל תפקיד ציבורי בכיר כמו הרב הראשי, יכול לגנוב סכומי כסף אדירים. הרב עצמו ממשיך להכחיש כי נטל שוחד.



כתב האישום, שהוגש באמצעות עורכי הדין דניאל ויטמן, אילה גלברד-יעקב ושני טביב מפרקליטות מחוז ירושלים, כולל חמש פרשות עיקריות בהן מואשם הרב מצגר. האישום הראשון עוסק ב"פרשת הגיורים", במסגרתו נאשם הרב מצגר כי קיבל לכיסו טובות הנאה מבעלי ממון תושבי חוץ אשר ביקשו להתגייר ומכאלה שביקשו לערוך בירורי יהדות.



האישום השני עוסק בפרשת "אשכול העמותות", ובו נאשם הרב מצגר כי פעל תוך ניצול מעמדו ותפקידו כרב הראשי לישראל יחד עם נהגו, חיים אייזנשטט, לגיוס תורמים לעמותות. כך למשל, תרם איש העסקים ליאוניד נבזלין סכום של 105 אלף שקל לעמותת "בית התבשיל", הדואגת למזון לנזקקים וזאת בעקבות פנייתו של מצגר אליו. לאחר קבלת התרומה, העביר מנכ"ל העמותה למצגר כ-30% מהתרומה (כ-31,500 שקל), מבלי ליידע את התורם.



"קיבל לכיסו הפרטי סכומי כסף גדולים"


האישום השלישי עוסק בקבלת טובות הנאה שיטתית על ידי הרב מצגר במהלך שנות כהונתו כרב הראשי לישראל. לפי כתב האישום, בין השנים 2003-2013, קיבל לכאורה הרב מצגר לכיסו הפרטי טובות הנאה בסכומי כסף משמעותיים מאנשים פרטיים בעד פעולות הקשורות בתפקידו כרב הראשי.



אישום נוסף נוגע לישיבת "אש התורה", בו נאשם מצגר כי שלשל לכיסו מלוא סכום תרומה. הרב מצגר נאשם כי גייס יחד עם נהגו אייזנשטט תרומות לישיבה שפעלה בבית הכנסת "תפארת צבי" בתל אביב בו מכהן מצגר כרב הקהילה. אחת התרומות בסך 28 אלף דולר ניתנה לידי אייזנשטט, אשר העבירה לרב מצגר, והיא חולקה בין שניהם, מבלי שהועברה כתרומה לישיבה.



באישום החמישי נאשם הרב מצגר בכך, שבשנת 2009 ערך טקס בו הוכתר מקורבו של יהודי עשיר ממוסקבה לרב העדה הקווקזית בארץ. בתמורה לטקס רב רושם שקיים, קיבל לכאורה הרב מצגר תשלום בסך 70 אלף דולר.



"הלבין כספים באמצעות המרה"


הרב מצגר מואשם גם בעבירות מס, בכך שבמהלך כהונתו כרב הראשי, הוא נהג שלא להעביר לרואה החשבון שלו נתונים אודות הכנסותיו המפורטות בחמשת האישומים הראשונים. על פי כתב האישום, מצגר הלבין את הכספים שהגיעו אליו באמצעות צ'יינג' ולא באופן ישיר וכן דאג שהם יירשמו על שמם של מוטבים פיקטיביים ולא על שמו.



הפרקליטות מבקשת מבית המשפט לחלט כספים, חשבונות ונכסי מקרקעין של הרב מצגר. סנגוריו של הרב יונה מצגר, פרופ' דוד ליבאי ועו"ד אלעד רט, מסרו בתגובה לכתב האישום כי "קיבלנו היום בצער את החלטת הפרקליטות להגיש כתב אישום כנגד הרב מצגר. הרב מצגר מכחיש בתוקף את האישומים המיוחסים לו ודוחה את גרסתו של עד המדינה.



"לדברי הרב הוא לא קיבל שוחד, לא באמצעות עד המדינה ולא באמצעות אחרים והוא נחוש בכוונתו להילחם על חפותו. כפי שנהגנו בעבר, גם הפעם אין בכוונתו לנהל את הגנת הרב בכלי התקשורת ואת התייחסותנו המפורטת לטענות שבכתב האישום נמסור לבית המשפט לאחר שנקבל לעיוננו את מלוא חומרי החקירה".