לא פעם אחת, אלא פעמיים, פסל בג"ץ את קצבת הבטחת ההכנסה לאברכים. הקצבה זכתה לכבוד המפוקפק הזה בגלל האפליה הקיצונית שהיא יצרה נגד סטודנטים ותלמידים אחרים.



סיבה נוספת שהדגישו השופטים הייתה שהקצבה חתרה תחת האתגר הלאומי של הוצאת גברים חרדים לעבודה. למרות זאת אושרה ביום ראשון הצעת החוק של המפלגות החרדיות המעגנת את הקצבה המפלה בחוק. שוב התברר שכל קומבינה וכל דיל מותרים כדי להבטיח את הישרדות הקואליציה.



עם האוכל בא התיאבון. המפלגות החרדיות כבר אינן מסתפקות בקצבה הבלתי חוקית הישנה שפסל בג"ץ, שעמדה על אלף שקלים לחודש לכ־10,000 אברכים. על פי הצעת החוק שהגישו יהדות התורה וש"ס ואישרה ביום ראשון ועדת השרים לחקיקה, תוגדל הקצבה ל־2,600 ואף ל־3,000 שקלים. יקבלו אותה לא רק אברכים עם שלושה ילדים ומעלה, אלא גם אברכים עם ילד אחד. כלומר, אם תתקבל הצעת המפלגות החרדיות, ייתכן שיקבלו את הקצבה כמה רבבות אברכים ועלותה תגדל מ-130 מיליון שקל שנפסלו בעבר לסכום גדול פי כמה.
 

אבל גם אם נניח שבסופו של דבר תוגש הצעת חוק ממשלתית שתנסה להכשיר את הקצבה הישנה, מדובר בהנצחה של אפליה קשה. האפליה באה לידי ביטוי בשני היבטים: האברכים הם המגזר היחיד שיקבל קצבה אף על פי שלא ימצה את כושר ההשתכרות, כלומר הם יקבלו סיוע גם אם בחרו שלא לעבוד לפרנסתם. האברכים הם גם ציבור התלמידים היחיד שיקבל הבטחת הכנסה. לא במקרה מילאו ארגוני הסטודנטים תפקיד מרכזי במאבק בקצבה לפני כחמש שנים ואף יצאו להפגנה גדולה בירושלים.
 
הטענה של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני מיהדות התורה, שגם סטודנטים עם ילדים יקבלו את הקצבה ולכן מדובר במהלך שוויוני, היא לעג לסטודנט הרש והוצאת שם רע לעקרון השוויון. כמה סטודנטים לא חרדים עם ילדים שאינם עובדים כבר יש?

גפני מסדר שוויון לאברכים עם סטודנטים פיקטיביים. צריך גם לזכור שסטודנטים רוכשים השכלה במשך שנים ספורות במטרה לצאת לעבוד ולתרום למשק. לעומת זאת, הקצבה לאברכים מיועדת לאפשר להם להישאר בכולל, לא לעבוד ולא לתרום למשק במשך כל ימי חייהם.
 
במהלך השנים התריעו כלכלנים בכירים ואף דוחות ממשלתיים כי ההטבות שנותנת המדינה לאברכים מעודדות אותם להישאר בכולל ויוצרות תמריץ שלילי ליציאה לעבודה. הקיצוצים שערכה הממשלה הקודמת בתקציב הישיבות יחד עם ביטול קצבת הבטחת ההכנסה על ידי בג"ץ תיקנו במידה מסוימת את המצב המעוות הזה.

החייאת הקצבה, יחד עם הגדלת תקציב הישיבות, תחזיר את הגלגל לאחור ותיצור תוספת לא מבוטלת להכנסת האברכים. הן יאפשרו להם להמשיך לחיות בעוני על חשבון הקצבאות במקום לרכוש מקצוע, לצאת לעבודה ולהביא משכורת משמעותית.
 
איפה האופוזיציה


רק לאחרונה פרסם שר הכלכלה אריה דרעי מש"ס הודעה שלפיה "המשימה הכלכלית החשובה ביותר של ממשלת ישראל היא שילוב הגברים החרדים לצאת לעבודה והפיכתם לחלק משמעותי מעולם הכלכלה והעבודה של ישראל". דרעי אף הסביר: "ללא שילוב החרדים בשוק העבודה, נמצא כולנו - המגזר החרדי, המעסיקים והכלכלה הישראלית - בבעיה חמורה בשנים הקרובות״. אי אפשר לא לראות בחידוש הקצבה, שמאחוריו עומדת גם ש"ס, פגיעה מכוונת במאמץ הלאומי להוציא גברים לעבודה.
 
בשבועות הקרובים עד לאישור התקציב נהיה עדים למכירה כללית של תקציב המדינה וערכיה למפלגות החרדיות. בין התוכניות (מלבד החזרת קצבת הבטחת ההכנסה): הגדלת תקציב הישיבות ב־80%, מ־555 מיליון שקל ל־984 מיליון, חידוש התקציבים לארגוני החזרה בתשובה ופנימיות חרדיות, העברת חוק שיסרס את חוק הגיוס, חידוש חוק נהרי שיחייב רשויות מקומיות לתקצב מוסדות שאינם מלמדים ליבה ועוד. בצל האינתיפאדה מתקדמים הסעיפים הדרמטיים האלה כמעט ללא דיון ציבורי. גם הם יחבלו קשות במאמץ להוציא את הגברים החרדים לעבודה או בניסיון לשלב לימודי ליבה בחינוך החרדי לבנים.
 
מחקר דעת הקהל השנתי, שעורך מכון סמית עבור חדו"ש, מדד הדת והמדינה, מגלה שוב ושוב עד כמה מתנגד הציבור לכניעה הגורפת הזו. מדד 2015 גילה למשל ש־79% מהציבור היהודי מתנגד לכוונת הקואליציה להגדיל את תקציב הישיבות וההטבות לאברכים, כולל 81% ממצביעי הליכוד ו־87% ממצביעי כולנו. בכניעה אשם נתניהו, שנענה לדרישותיהן המופקרות של המפלגות החרדיות. אשמה גם סיעת כולנו של שר האוצר משה כחלון, שאמורה לייצג את הציבור הכללי, אך כשמדובר בדרישות המפלגות החרדיות, שוכחת זאת.
 
אבל בכך שאין שיח ציבורי ואין לחץ על הממשלה אשמה (מלבד האינתיפאדה) האופוזיציה. קשה להבין לאן נעלמו סיעות המחנה הציוני, מרצ, יש עתיד וישראל ביתנו. האם באמת יכול להיות שהתקווה הכה מופרכת שיום אחת המפלגות החרדיות יקימו ממשלה עם השמאל היא שמביאה להתעלמות המוחלטת הזאת מגל הסחטנות?

כך נותר הרוב הגדול של הציבור היהודי, שמתנגד לכניעה לסחטנות המפלגות החרדיות, ללא ייצוג בכנסת הזאת.
 
בכירי הכלכלנים ובכירי המשק הזהירו בשנים האחרונות שוב ושוב שאם הגברים החרדים לא ישתלבו בשוק התעסוקה, צפוי המשק הישראלי להיכנס למשבר קשה. לכן השקיעה המדינה סכומים גדולים בהכשרת גברים חרדים לעבודה וביצירת מקומות עבודה עבורם. עכשיו היא עומדת להשקיע סכומי עתק כדי להשאיר אותם בכוללים. היש אבסורד גדול יותר?

אם המערכת הפוליטית לא תתעשת ותסרב לפחות לחלק מהדרישות המזיקות של ש"ס ויהדות התורה, קיים חשש שנחזה בעתיד הקרוב בהתגשמות החזון הכלכלי הקודר הזה. האחריות תהיה של מי שנכנעו לדרישות, אבל גם של מי שראו ושתקו. 
 
הרב עו"ד אורי רגב הוא מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון