מתכוננים לכל מצב: בית החולים רמב"ם בחיפה תירגל אירוע של פיגוע המערב קרינה רדיואקטיבית.



הקריה הרפואית רמב"ם תרגלה השבוע תרחיש, לפיו באזור חיפה אירע פיצוץ גדול המעורב בעשרות נפגעים הסובלים מפציעות שונות, כאשר בדיעבד מתברר כי הם נחשפו לקרינה רדיואקטיבית. 



מדובר בתרגיל רחב היקף, המשותף לפיקוד העורף ומשרד הבריאות, ובמסגרתו לקחו חלק עשרות משתתפים מעובדי רמב"ם, כמו גם כוחות מד"א, המשטרה וגורמים מעיריית חיפה. על פי התרחיש, בית החולים קולט עשרות פצועים מפיצוץ באזור חיפה.

עם הגעת הפצועים לרמב"ם, מסתבר כי חלקם נחשפו לחומר רדיואקטיבי. במקרה של חשיפה ל"פצצה מלוכלכת", (צירוף חומרים מסוכנים, חלקם פולטים קרינה, אל חומר הנפץ) מקים בית החולים אתר טיהור גדול אשר מלבד הטיפול בפציעות שונות של המטופלים, צריך להתמודד עם ההשלכות של החשיפה לחומרים הללו. 
 

בין היתר תורגלה פריסה של אתר טיהור בביה"ח יש מאין, ושילוב צוותי רנטגן ופיזיקאים מביה"ח, המשמשים כבקרי הקרינה ובודקים באמצעות מונה גייגר מי מהמטופלים והצוות הרפואי נושא על גופו חומרים מסוכנים.

כמו כן תורגלה הקמת אתר התמגנות של הצוות מרגע שנודע על החשיפה לחומרים מסוכנים ולבישת חליפות מיוחדות המגנות עליהם מפני הקרינה, הפעלה של חדר ניתוח מזוהם, חדר הלם ומיון, הפעלת אתר ממתינים עבור נפגעים הסובלים מפציעות קלות ודחק, אתר משתחררים, שילוב של בנק הדם ומעבדות ביה"ח בהתמודדות עם האירוע, פינוי האשפה המסוכנת מאתר הטיהור, טיהור בית החולים והצוות המטפל בתום האירוע ועוד. 
 
לדבריו של קובי שיר-מוסקוביץ, ממטה החירום של רמב"ם, רמב"ם ערוך ומוכן לכל תרחיש: "אנו מתרגלים לפרקים מצבים אפשריים שונים, על מנת שבזמן אמת נוכל להיות ערוכים כראוי. לצערנו, המצב שהתרגיל מדמה בהחלט אפשרי ועלול לקרות. אנו מקווים שלא נצטרך להתמודד עם סיטואציה כזו לעולם, אך אם נתבדה, רמב"ם בהחלט מסוגל להתמודד עם כל מצב".