האגודה למען הלהט"ב בישראל עתרה היום (ראשון) לבג"ץ בדרישה לאפשר נישואים חד מיניים בישראל. האגודה טוענת שהאפליה כנגד הקהילה הגאה בתחום הנישואים איננה חוקתית וכי אם בית הדין הרבני לא מכיר בנישואים חד מיניים, יש לאפשר נישואים כאלה בבתי המשפט האזרחיים.



בעתירתה דורשת האגודה להוציא צו על תנאי שיאפשר נישואים חד מיניים בישראל. באמצעות באי כוחה, עו"ד אוהד רוזן ועו"ד חגי קלעי, טענו העותרים כי בהתאם לפסיקות קודמות, אם בית הדין הרבני לא מכיר בנישואים, יש לבג"ץ הסמכות לאשר נישואים במסגרתו את בבתי המשפט האזרחיים.



עודד פריד, מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב בישראל, אמר עם הגשת העתירה כי הזכות לנישואים היא זכות יסוד השמורה לכל אחד ואחת, והאפליה על רקע נטייה מינית או זהות מגדרית היא אסורה וחייבת להיפסק. "המציאות שאנחנו חיים בה היא אבסורדית; מחד, בתי הדין הרבניים לא מכירים בנישואים חד מיניים, ומאידך, הם מסרבים לוותר על סמכותם הבלעדית בחוק להכיר בהם. הגיע הזמן שחברי וחברות קהילת הלהט"ב יהיו אזרחים שווי זכויות. אנחנו תובעים מהמדינה את הזכות היסודית והבסיסית לממש את אהבתנו זה לזה או זו לזו, ודורשים לאפשר רישום נישואים חד מיניים בישראל", אמרו.



חן אריאלי ואימרי קלמן, יו"רים שותפים של האגודה, הגדירו את העתירה היסטורית ואמרו: "המצב המשפטי בו בתי הדין הרבניים אינם מכירים בסמכותם להשיא בני זוג מאותו מין, ואין כל ערכאה אחרת שעושה כן, יוצר עוול ועיוות דין נוראי, ופגיעה חמורה בזכויות הפרט, אותה אנו עותרים לתקן".



אם הצעה זו של האגודה לא תתקבל על ידי שופטי בית המשפט העליון, האגודה מבקשת להכריז על ביטול סעיף 1 בחוק בתי דין רבניים הקובע כי ענייני נישואין וגירושין של יהודים בישראל אזרחי המדינה או תושביה יהיו בשיפוטם הייחודי של בתי דין רבניים, או לכל הפחות לקבל סעד הצהרתי הקובע כי סעיף זה פוגע פגיעה בלתי מידתית בזכויות חוקתיות מוגנות.



מהאגודה למען הלהט"ב נמסר: "תשע שנים חלפו מאז פסק הדין התקדימי, שקבע כי על המדינה חלה החובה לרשום זוגות חד מיניים שנישאו בחו"ל כנשואים, במסגרתו קרא נשיא בית המשפט דאז השופט אהרון ברק לכנסת לתת את הדעת על שאלת חוקיות נישואים חד מיניים בישראל. ועדיין למרבה הצער, בישראל, זוגות חד מיניים נאלצים להסתפק במעמד של ידועים בציבור או להתחתן במדינה זרה הרחק ממשפחתם, חבריהם וסביבתם האוהבת והתומכת".



כזכור, בית המשפט העליון בארצות הברית קבע ביוני האחרון בפסיקה תקדימית והיסטורית כי זכותם של בני זוג מקהילת הלהט"ב להינשא היא זכות חוקתית מוגנת. בכך הצטרפה ארצות הברית לשורת מדינות מערביות ומתקדמות שהכירו בזכותם של זוגות חד מיניים להינשא, בהן; אנגליה, קנדה, בלגיה, ספרד, פורטוגל, ארגנטינה, צרפת ועוד.