בפעם השנייה בתוך שבועיים דנה ועדת החינוך של הכנסת בתחקיר של "מעריב" שחשף את תופעת בני הנוער המהמרים בטוטו ובווינר. החשיפה עוררה תדהמה בכנסת, חברי כנסת הודו שלא ידעו כלל על התופעה ומיהרו לכנס את ועדת החינוך. הדיון שנערך אתמול היה סוער, וחברת הכנסת מרב בן ארי (כולנו) התעמתה עם נציגת משרד החינוך.



אנשי משרד החינוך טוענים שהם אינם מכירים את התופעה ובוודאי שלא את ממדיה. חבר הכנסת אלי כהן (כולנו) ציטט מתוך מסמך שנכתב במרכז המחקר של הכנסת לפני שש שנים, הקובע שכשליש מבני הנוער עוסקים בהימורים, ובן ארי שאלה את נציגת משרד החינוך אם משרד החינוך מתייחס בהנחיותיו להימורים של בני נוער. "אני יודעת שיש התמכרות של בני נוער להימורים", אמרה בן ארי, "למרות שיש מי שטוענים שאין התמכרות כזו. יש מערך שיעור על הימורים?" שאלה בן ארי. "זאת שאלה פשוטה", היא אמרה ותבעה תשובה. נציגת משרד החינוך הסבירה שבכיתות ח' עוסקים בנושא במשך שעה בשבוע והבטיחה להגביר את המודעות לנושא.



גם יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), היה בוטה כשדיבר על הפרסום של הטוטו ושל ווינר. "אני מקשיב לרדיו כשאני נוסע מביתי בדרום הארץ לכנסת ואני יודע לדקלם את המנגינה של הווינר. זה חודר", הוא אמר, וחזר על בקשתו מהדיון הקודם להתמקד בפרסומת ערכית ולא בכזו שמיידעת את בני הנוער על קיומו של הווינר.



ח"כ אלי כהן ציטט מתוך התקנות להגנת הצרכן הקובעות שאין לשדר פרסומות המעודדות קטינים להמר. "אם מפרסמים את הווינר בבית ספר או במתנ"ס, שקהל היעד שלהם הם בני נוער, אנחנו לא צריכים להתפלא שאחר כך הם מהמרים," הוא אמר. "אתם חייבים למלא אחר הוראות החוק,"הוא הטיח בנציגי הטוטו שהגיעו לדיון בכנסת, ביניהם המנכ"ל איציק לארי. "ילדים מגיעים למתנ"ס לחוג מחול ורואים מול עיניהם פרסומות בנושא. ככה דוחפים להם שהווינר זה משהו הכי טוב".



חלק מהדיון עסק ביחידה משטרתית מיוחדת שאמורה לפקח על ההימורים הלא־חוקיים, בין השאר הימורים של בני נוער. למרות שהטוטו הביע נכונות לממן חלק מעבודת היחידה, וגם נציגת מפעל הפיס שנכחה בדיון הודיעה שמפעל הפיס ישמח ליטול חלק ביוזמה, הרי שזו עדיין לא קמה. "אתם פועלים כמו מים", הטיח חבר הכנסת מרגי בנציגי הטוטו והמועצה להסדר הימורים בספורט, "אתם הולכים למקומות שבהם נוח לכם להימצא".



שאלת האכיפה נידונה בדיון בהרחבה. ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) אמר שהפתרון היחיד למיגור התופעה של הימורים של בני נוער הוא אכיפה. "צריך להקים גוף שיהיה שייך לטוטו ולפיס, הגוף הזה יברר מי מוכר כרטיסי הגרלה לקטינים, ומי שייתפס כעובר על החוק ומוכר כרטיסים לקטינים רישיונו יילקח לתקופה ארוכה. זה הפתרון האידיאלי".



נציג המשטרה אמר בדיון שהוא איננו מכיר תופעה של מכירת כרטיסי הגרלה לבני נוער. "אם היה מדובר בתופעה היינו יודעים עליה", הוא אמר, ובכל זאת תיאר ניסיונות של המשטרה להתמודד עם התופעה, למרות שלדבריו כלל אינה קיימת. "הוקם מערך מניעה הסברתי במשטרה. בכל מחוז יש קצין מיוחד שזה תפקידו, הסברה של הסכנות שבהימורים, ונציגי המשטרה אף מבקרים בבתי ספר לשם כך".