הישג גדול לקהילת ארגוני הגנת הסביבה במאבק בזיהום האוויר במטרופולין חיפה: לראשונה, חוברים ארגון "מגמה ירוקה", ממובילי המאבק, ואיגוד ערים מפרץ חיפה להגנת הסביבה, שבו מיוצגות תשע ערים ורשויות מקומיות, במטרה להפעיל לחץ על המשרד להגנת הסביבה ולהביא להקמת מערך ניטור אוויר חדש במטרופולין המזוהם.
מה שהחל כמאבק של הירוקים וראשי הערים זה בזה, הפך אמש (שני) למאבק משותף ראשון כשמנכ"ל האיגוד, ד"ר עופר דרסלר, אימץ את הצעת "מגמה ירוקה", להצטרף אליה.  
 
זוהי היסטוריה מקומית לא מבוטלת מפני שרבים מארגוני הסביבה מחרימים את איגוד הערים המקומי, בטענה כי מדובר באיגוד המופקד על האינטרסים של ראשי הערים - ובהם ארנונה שמנה מהמפעלים המזהמים - ופחות על בריאות הציבור. את ההתבצרות בעמדות והמלחמה הפומבית שמנהלים הצדדים זה בזה לאורך שנים שברו אמש (שני) מגמה ירוקה והקואליציה לבריאות הציבור בפגישה ממושכת שקיימו עם ראשי האיגוד, שתוצאותיה מובאות כאן בפרסום ראשון.


הפגנה נגד זיהום האוויר בחיפה. צילום: דורון גולן/ג'יני

מערך ניטור האוויר החדש ייתן תמונת מצב בכל רגע לגבי כל נקודה במרחב המזוהם

באמצעות איגודי הערים להגנת הסביבה, הרשויות המקומיות אחראיות מול המשרד להגנת הסביבה בשגרה על ניטור האוויר, משימה קריטית במיוחד במטרופולין השלישי בגודלו בישראל נוכח ריבוי התעשיות המזהמות באזור.
 
זיהום האוויר מורגש היטב מריחות חריפים של בנזן וגופרית, וכלה בנתונים עדכניים ממחקר אפידמיולוגי של אוניברסיטת חיפה, הנוגעים לתחלואת הסרטן באזור. 
 
ד"ר רויטל גולדשמיד, דוברת תא מגמה ירוקה חיפה, הציגה אמש בפני אנשי איגוד ערים מפרץ חיפה את התזה של מגמה ירוקה, שלפיה מתווה ניטור האוויר הנוכחי באזור לוקה במחדל מתמשך שממשיך את אזלת היד בכל הנוגע לסמכויות האכיפה של המשרד להגנת הסביבה נגד המפעלים המזהמים, על סמך נתוני מערך הניטור הנוכחי, שלדבריה אינם אמינים. על פי נתוני מגמה ירוקה, בכל 15 תחנות הניטור באזור מנוטרים לכאורה רק תשעה חומרים מזהמים מתוך 28 מזהמי הסביבה הקיימים במפרץ חיפה. זאת משום שבפועל תחנות רבות אינן מפיקות נתונים לגבי חומרים רבים ומסכני חיים כבנזן, אשר מנוטרים רק בשתיים מתוך 15 התחנות. לפיכך, הנתונים המפורסמים לציבור ומועברים למשרד להגנת הסביבה על ידי איגוד ערים הנם חלקיים בלבד ובלתי מספקים.
עד לפגישה בין הצדדים ניצב איגוד ערים מפרץ חיפה מעברו השני של המתרס והגן על שיטת המדידה הנוכחית. בפגישה הציעו אנשי מגמה ירוקה לאיגוד ערים להשתמש במערכת מתקדמת לשיפור משמעותי במערך הניטור (מערכת היפרספקטרלית הנותנת תמונת מצב בכל רגע בכל נקודה במרחב המזוהם - אילו גזים יש, מהו ריכוזם ולאן ענן הגז נע ברוח). 

"נשמח ללמוד את החומר"
אנשי איגוד ערים מפרץ חיפה, בראשות המנכ"ל ד"ר עופר דרסלר, בירכו על הפגישה ואמרו כי ישמחו ללמוד את החומר לגבי המערכת ולשתף פעולה בהעלאת הצורך בפני המשרד להגנת הסביבה בניטור בטכנולוגיה משלימה ובטכנולוגיה הקיימת, ובאמצעי פיקוח על המפעלים. האיגוד מייצג את ראשי הרשויות חיפה, קרית אתא, קרית ים, קרית ביאליק, קרית מוצקין, קרית טבעון, נשר, מועצה אזורית זבולון ורכסים המונות יחד למעלה מ-600 אלף תושבים. 
גם במגמה ירוקה מברכים על שיתוף הפעולה עם איגוד ערים בנושא שדרוג מערך הניטור הקיים. ד"ר רויטל גולדשמיד אמרה למעריב אונליין: "ניטור הוא המפתח לטיפול ממוקד במפגעי זיהום אוויר ואכיפת החוק על המפעלים המזהמים. תחלואת הזיהום והיקפי הסרטן הבלתי נתפסים הם תוצאה של זיהום אוויר יומיומי על חשבון בריאות התושבים ואת זה צריך לעצור. אני קוראת לשר להגנת הסביבה,  לעצור את תכניות הפיתוח של בתי הזיקוק כדי למנוע תוספת זיהום ותחלואה לאזור חיפה". 
 
יו"ר התנועה הירוקה ומנכ"ל הפורום הישראלי לאנרגיה, ח"כ המיועדת יעל כהן-פארן, שתיכנס בקרוב לכהונתה כחברת הכנסת מטעם המחנה הציוני בעקבות פרישתו לקק"ל של ח"כ דני עטר, אמרה למעריב אונליין: "במפרץ חיפה לא שוכחים לרגע את החיים ולא שוכחים לרגע את המפעלים המזהמים שמעמידים מאות אלפי אנשים בסכנה. המחלקה האונקולוגית בבית החולים רמב"ם נמצאת בתפוסה של 130%-150%, הרבה מעל לכל מחלקה דומה בבתי חולים אחרים. תושבי מפרץ חיפה הם 'בני ארובה', אבל הם לא חייבים להישאר כאלה. המצב יכול וחייב להשתנות. אפשר לשנות את המציאות".