התפטרותו של השר דרעי ממשרד הכלכלה יצרה רעידת אדמה בפורום המכללות הטכנולוגיות. בכירי הפורום קוראים לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר משה כחלון "להציל את ההשכלה הטכנולוגית במדינת ישראל", מפני שהם חשים כי איבדו את הכוח המניע מאחורי תוכנית רפורמה הנועדה להגביר ולהסדיר את התמיכה במוסדות ההשכלה הטכנולוגית.



לדברי יו"ר פורום המכללות הטכנולוגיות, ד"ר יוכבד פנחסי-אדיב, "בחודשים האחרונים ניהלנו עם שר הכלכלה היוצא אריה דרעי תהליך מקצועי, משמעותי וחשוב והתרשמנו כי בשיתוף שר האוצר כחלון, בכוונתם להוביל תוכנית לאומית לרפורמה והעצמת המכללות הטכנולוגיות. עתה, לאור התפטרותו, חזרנו לנקודת המוצא. נותרנו ללא אבא ואמא למכללות וההסדרה של ההשכלה הטכנולוגית נפלה קורבן למציאות הפוליטית".

לטענת פורום המכללות הטכנולוגיות, מאז שנכנס אריה דרעי לתפקידו כשר הכלכלה, התקיימו כמה פגישות בינו לבין נציגי הפורום שדנו בתוכנית לחיזוק והסדרה של המכללות המפוקחות על ידי מה"ט (המכון להכשרה טכנולוגית) שבמשרד הכלכלה, וכי לאחרונה חלה התקדמות משמעותית ואף פריצת דרך מפני שנסגרה פגישה בין שרי האוצר והכלכלה, שבוטלה לאור התפטרות השר דרעי.

אריה דרעי. התפטר. צילום: מרק ישראל סלם

לדברי הפורום, בישיבת ועדת החינוך של הכנסת שהתקיימה בשבוע שעבר הודו נציגי משרד הכלכלה כי תקציב מה"ט לא עלה בעשור האחרון ולא הוצמד למדד. ראשי המכללות חוששים מעצירת תהליך הרפורמה ותוהים: כיצד רוצה ראש הממשלה בנימין נתניהו להעביר מתווה גז מלא ללא הכשרה נאותה והשקעה בהנדסאים מיומנים ואיכותיים? מי יוציא את הגז מהאדמה? ללא הנדסאים מיומנים, לא ניתן יהיה לקדם את מתווה הגז, לטענתם, מפני שהביקוש להנדסאים רק הולך וגובר.  

כמו כן, הפורום עדיין לא קיבל מענה בנוגע לתשלום החובות למכללות לשנים תשע"ג-תשע"ה, העומדים על כ-50 מיליון שקלים. לפני כשבועיים, כאשר הועברה הדרישה לקבלת החובות, משרד הכלכלה מסר בתגובה: "נמסרה הודעה לנציגי המכללות על עיכוב בהעברת הכסף בשל בעיה במערכת המחשבים. אנו פועלים להעברתו בהקדם".