ממועמדות בכירה לתפקיד מפכ"ל לספסל הנאשמים: המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) הודיעה היום (שלישי) לניצב ניסים מור, סגן המפכ"ל לשעבר, כי תגיש נגדו כתב אישום בעבירות מרמה והפרת אמונים, מעשה מגונה והטרדה מינית, בכפוף לשימוע.



על ההחלטה חתום פרקליט המדינה, שי ניצן. ממכתב השימוע שנשלח לבא כוחו של מור עולים חשדות לניצול מיני של שוטרות זוטרות, תוך שמור ניצל את מעמדו ודרגתו במשטרה. על פי החשד, ביצע מור מעשה מגונה באחת השוטרות הזוטרות, אשר ביקשה את עזרתו בעניין קורס בו הייתה אמורה להשתתף, וכן הטרידה מינית במספר הזדמנויות. באחד המקרים קרא לה מור להיכנס לרכבו המשטרתי, ביקש ממנה להושיט לו את ידה ומשעשתה כן קרב אליה, הצמיד את פניו לפניה ונישק אותה בשפתיה, תוך שהוא מחדיר את לשונו לפיה, כשהיא אינה חפצה בדבר ומנסה לחמוק ממנו.



על פי כתב השימוע, במהלך התקופה בה כיהן מור בדרגת ניצב בתפקיד סמפכ"ל משטרת ישראל וקודם לכן בתפקיד מפקד מחוז מרכז במשטרה, הוא חתר ליצירת קשרים אינטימיים בעלי אופי מיני עם שש שוטרות צעירות ממנו, על פי רוב בדרגות נמוכות, בתפקידים זוטרים ובחלק מהמקרים בפער גילאים משמעותי ממנו. על פי החשד, שלוש מתוך שוטרות אלה הוטרדו על ידי מור מינית, תוך שהוא מנצל את מרותו כלפיהן ובאחת מהן אף ביצע מעשה מגונה בניגוד להסכמתה.



על פי החשד, הקשרים כללו התכתבויות טלפוניות בעלות אופי מיני, מפגשים מיניים מזדמנים או ניסיונות לקיום קשרים מסוג זה ובחלק מהמקרים ניהול קשר מיני מתמשך אשר התקיים הן במהלך שגרת עבודתם והן מחוצה לה - במקומות מפגש שונים בארץ. החשד הוא כי חלק מהשוטרות באו בפני מור עם בקשות שונות, הנוגעות לשירותן במשטרה. מור נהג להציג בפני השוטרות מצגים מפורשים או משתמעים בדבר כוחו לסייע, ואף עשה מעת לעת שימוש בסמכויותיו, על מנת לקדם את עניינו האישי בשוטרות.



על פי מח"ש, "מדובר בקשרים חריגים שמור חתר ליצור שלא כדין, בניגוד לחובות ולכללים החלים עליו כעובד ציבור וקצין משטרה בכיר, תוך ניצול מעמדו ותלותן המובנית של השוטרות הזוטרות בקצין במעמדו ותוך יצירת מרחב תמרון מוגבל לשוטרות אשר התקשו להתנגד למעשיו. במערכות יחסים בלתי שוויוניות אלה, נוצרו יחסי תלות וציפייה הדדיים בין החשוד לשוטרות הכפופות לו, בבחינת 'תני וקחי'".



עוד על פי מח"ש, "הרמת המסך מעל ההתנהלות הכוללת של החשוד וחשיפתה לציבור השוטרים, יצרו מתכון לפגיעה קשה באמון השוטרים במפקדיהם, תוך שיגור מסר מסוכן למפקדים זוטרים: 'אם מותר לקצין כה בכיר – מותר גם לנו'". בטרם יוחלט אם להגיש כתב אישום הוזמן ניסים מור להשמיע, באמצעות באי כוחו, את טענותיו בהליך שימוע שיתקיים בפני מנהל מח"ש.