מבנה בית הכנסת "איילת השחר" ייהרס לא יאוחר מה-17 בנובמבר, כך קבעו היום (רביעי) אחר הצהריים שופטי בג"ץ. בכך דחו השופטים את בקשת המשטרה לעכב את ביצוע הריסת המבנה עד לסוף החודש, בשל המתיחות הביטחונית בירושלים והחשש מתסיסה ומפעולות "תג מחיר". השופטים ציינו בהחלטתם כי אינם מקלים ראש בהערכות המשטרה וחששותיה מפעולות נקם וקבעו כי נימוק זה אינו מצדיק דחייה נוספת של ההריסה.



לפני יותר משנה קבע בג"ץ כי כ יש לבצע בתוך שנה את צווי הפינוי וההריסה שהוצאו למבנה בית הכנסת. אתמול הגישה המשטרה בקשה דחופה לעיכוב ביצוע נוסף של פסק הדין בשלושה שבועות נוספים. בבקשה, החתומה באופן אישי על ידי ניצב צ'יקו אדרי, מפקד מחוז ירושלים, הוא מציין כי "להערכת המשטרה, הריסת המבנה מושא העתירה, בימים אלה, על רקע אווירה טעונה, טומנת בחובה פוטנציאל גבוה למחאות ולפעילות ימין קיצוני כנגד ערבים וכנגד סמלי דת מוסלמים".



בתשובת העותרים להריסה, שטוענים לבעלות על הקרקע עליה יושב המבנה, אשר הוגשה באמצעות עורכי הדין שלומי זכריה ומוחמד שקיר מארגון "יש דין", הם הגדירו את בקשת המשטרה "מסוכנת" וטענו כי "בכך, למעשה, אומרת המשטרה, כי היכן שיהיו איומי אלימות, הרי שחשש זה יכתיב את סדרי אכיפת החוק. המשטרה מובילה לכך שאיומים אלה מוכחים כאפקטיביים", נכתב בתשובה.



השופטים, נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, חנן מלצר ועוזי פוגלמן, לא דנו למעשה בעצם הריסת המבנה, עליה הוחלט כאמור לפני למעלה משנה. הם שקלו את טיעוני המשטרה בדבר הצורך בדחייה בלבד. "איננו מקלים ראש בהערכותיה המקצועיות של המשטרה ובחששותיה מפני הפרות סדר מצד גורמים קיצוניים", כתבו השופטים בהחלטתם. "עם זאת, אנו סבורים כי הנימוק שהובא בבקשתה אינו מצדיק דחייה נוספת של ביצוע פסק הדין". השופטים ציינו כי קבלתו של הנימוק שהובא בבקשת המשטרה עלולה למנוע את ביצוע פסק הדין גם מעבר לתקופה המבוקשת, על יסוד בקשות חוזרות ונשנות. "עם תוצאה כזו לא ניתן להשלים במדינת חוק", כתבו. עם זאת, הם אפשרו לגורמים המוסמכים לבצע את פסק הדין בעיתוי שייקבע על-פי צרכים מבצעיים ואפשרו טווח של עד שבועיים להריסת המבנה.



תגובת "יש דין": "בית המשפט קיבל את עמדתנו, לפיה טענת המשטרה שיש לדחות את הפינוי בשל חשש ביטחוני אינה מוצדקת. אנו מקווים שהפעם המשטרה לא תחפש תירוצים, אלא תבצע את משימתה".