בצל הגשם ולמרות מזג האוויר הסוער, כ-2,000 בני אדם, בהם צעירים רבים התכנסו בכיכר הבימה בתל אביב להפגנה וצעדת מחאה נגד מתווה הגז שהגיעה לפסים אלימים. במהלך הצעדה פרצו עימותים אלימים ועוכבו שמונה מפגינים. מאות מהמפגינים הניפו שלטים עליהם נכתב בין היתר: "שוד הגז - התרגיל המסריח 2015, "שוד הגז - וועדת חקירה עכשיו" וכן "גז - תתביישו לכם". 



הרוחות התלהטו בתל אביב כשעימותים פרצו בין המפגינים לבין כוחות המשטרה באזור רחוב קפלן. המפגינים ניסו לפרוץ בכוח את מחסומי המשטרה בירידה מקפלן לצומת בגין וצעקו: "לחסום את איילון". שוטרים רבים עטו עליהם ועכבו מספר מפגינים. החל לרדת גשם זלעפות ולאחר שהמשטרה השתלטה על המפגינים ואף פרסה קו שני של מחסומים. עימותים אלימים נוספים פרצו כשהמפגינים מנסים כל העת לפרוץ את טבעת השוטרים בצומת בגין-קפלן וגבעת התחמושת. השוטרים מנסים למנוע בגופם את הגעת המפגינים לנתיבי איילון. בינתיים נותרו עשרות מפגינים על אי התנועה וחלה רגיעה, אך עדיין יש היערכות גבוהה של המשטרה.




עימותים בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני



כמאה מהמפגינים הצליחו להגיע עד לצומת קפלן-בגין ועמדו על המדרכות. כוחות משטרה גדולים בסיוע פרשים מנעו את ירידתם לכביש. כמה מהמפגינים הצליחו לרדת לצומת והשוטרים מיהרו לפנות אותם. בתוך כך נחסם נתיב נסיעה אחד מדרך בגין לדרך השלום ונרשמו שיבושי תנועה כבדים באזור.




ניסיונות לחסימת כבישים בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני



מוקדם יותר צעקו על רקע הנאומים של מארגני ההפגנה - "הון ושלטון - עולם תחתון". אחד המארגנים הכריז: "המפכה מתחילה היום, לא ניתן את הגז לטייקונים, אף אחד לא יסבן אותנו, מנסים לשדוד אותנו".




מפגינים צועדים בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני



הצעירים שחלקם נשמעו טעונים, החלו עם תום הנאומים לצעוד דרך רחוב מרמורק לכיוון הקריה, תחת אבטחה כבדה של שוטרים וניידות משטרה מכל עבר. בין המארגנים נראו גם אנשי מגמה ירוקה ופעילי שמאל שצקו "ביבי הביתה". המפגינים צעדו ברחוב אבן גבירול ופונים לרחוב קפלן שנסגר לתנועה לשני הכיוונים. רבים צעקו: "העם דורש צדק חברתי", הסיסמה של המחאה החברתית בקיץ 2011. המפגינים צעדו לאורך רחוב קפלן והגיעו למתחם שרונה, שם המשטרה הציבה מחסומים כחמישים מטרים מצומת קפלן-בגין, על מנת למנוע את חסימת הצומת ובהמשך את חסימת נתיבי איילון. ניידות משטרה חסמות את הרחוב באמצעות עשרות שוטרים. 



ממגמה ירוקה, השותפים למטה המאבק, נמסר כי "משמעות המתווה הוא גזל של משאב הטבע המכניס ביותר במדינת ישראל מידי הציבור. המחאה נכנסת לישורת האחרונה והמכרעת. גם אם המתווה יעבור - נתניהו יודע שחוסר השקיפות והתרגיל המסריח של שנת 2015 לא יעברו בשתיקה. הדור הצעיר לא מוכן לוותר על העתיד שלו".



מור גלבוע, מנכ"ל הארגון, תקף את ראש הממשלה, בנימין נתניהו ואמר בהפגנה: "פעם אחת בדור ואולי פעם אחת בחייה של אומה קורה שהיא מוצאת אוצר שיכול לשנות את חייה מהקצה אל הקצה. כמו כל זכייה בפיס, הגז הטבעי שנמצא בים התיכון יכול לשנות את חיינו ולהשפיע דרמטית על יוקר המחיה בהוזלת עלויות הייצור במשק החשמל ובתעשייה שחייבת להתגלגל ישירות ומידית לצרכן ובעיקר אליו. אבל התרגיל המסריח של נתניהו מבטיח את השליטה במאגרי הגז, ניהולם ואת השליטה במחיר לחבריו הטייקונים. אנחנו דורשים ועדת חקירה שתעצור את הגזל".




הפגנה נגד מתווה הגז בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני



לאחר התפטרותו של השר אריה דרעי ממשרד הכלכלה אותה מכנים ארגוני מטה המאבק במתווה "תרגיל מסריח", התקיימו הערב הפגנות בארבע ערים נוספות ברחבי הארץ. לצד הצעדה שיצאה מכיכר הבימה, צעדות נוספות יצאו נוספות מגן הסוס שבירושלים, ממרכז מורים שבבאר שבע, ממרכז הכרמל בחיפה ומכיכר ליזה שבראש פינה. המארגנים מדווחים כי מאות מפגינים הגיעו לירושלים, לחיפה ולבאר שבע.



במחאת הגז בבאר שבע חסמו שלושה מפגינים בשנות ה-20 לחייהם את כביש שדרות רגר-מרכז המורים וסרבו להתפנות למרות בקשת השוטרים. בעקבות הפרת תנאי המחאה והפרעה לתנועה, נעצרו שלושת הצעירים שאף תקפו את השוטרים שפעלו במקום. השוטרים העבירו אותם לחקירה בתחנת באר שבע.



בתוך כך כ-300 איש מפגינים במרכז הכרמל נגד מתווה הגז. המפגינים נושאים שלטים עם הכתובות: "שקיפות ולא שחיתות", "נתניהו ודרעי מסריחים משחיתות" ו"הגז הזה שלנו".



חבר הכנסת דב חנין נאם הערב בהפגנה בחיפה ואמר: "אנחנו אלפים שמפגינים עכשיו ברחבי הארץ נגד שוד הגז, נגד המתווה שמעניק במתנה את משאבי הטבע שלנו לטייקונים. המאבק הזה הוא לא רק מאבק כלכלי ולא רק מאבק חברתי, זה גם מאבק על הדמוקרטיה. כי אין דמוקרטיה עם שלטון הון".