סכסוך בן שמונה שנים בין שתי משפחות בכפר אבו גוש הסתיים ברציחתו של רינאד איברהים (24), שכל חטאו היה שיוכו המשפחתי. רינאד הוא בנו של מוסא איברהים, שדרס למוות ב־2007 את חוסני ג'אבר, צעיר בן הכפר. על פי כתב האישום שהוגש ביום שישי לבית המשפט המחוזי בירושלים, בני משפחת ג'אבר המתינו שמונה שנים כדי לנקום, ולפני חודשיים דקרו למוות את בנו של הנהג הפוגע. כעת מבכים בני משפחת איברהים את מות הבן ומבקשים לעצור את מעגל הדמים.



"רצחו אותו בדם קר, בסגנון דאעש", אמר בכאב האב איברהים מוסא, "צריך להבדיל בין תאונה שקרתה בטעות לאירוע שבו אנשים חותכים בסכין אדם אחר, ברחוב, באור יום ולעיני מצלמות". מוסא האב מנהל מוסך בסניף אוטו דיפו ביהוד, אשתו עובדת כמורה ומלבד רינאד יש לבני הזוג בן ושתי בנות. מדובר במשפחה מוכרת באבו גוש, ממש כמו משפחת הנאשמים ברצח.




הקורבן רינאד איברהים. אביו: ״אני לא רוצה נקמה״


אירוע הדריסה של אב המשפחה אירע כשרינאד היה בן 14. מאז ועד הרצח נחתמו בין המשפחות ג'אבר ואיברהים הסכמי פשרה וכן הסכמי עטווה – שבהם משפחת הקורבן מקבלת פיצוי כספי מהמשפחה השנייה. רינאד איברהים התבגר בצל הסכסוך הזה. "הוא היה בחור שקט, עדין, וכל אבו גוש יעידו עליו שהיה צדיק", מספר האב, "הוא סיים תיכון, למד קרימינולוגיה באוניברסיטת בר אילן וחלם להיות חוקר במשטרה. במקביל הוא פתח עסק למכשירי טלפון ניידים בכפר. כל מה שרצה היה ללמוד ולהצליח. אבל הם רדפו אחריו. הם רדפו את הבן שלי".



על פי כתב האישום שהגישה לבית המשפט המחוזי בירושלים עורכת הדין לי־זו וולפוס מפרקליטות מחוז ירושלים, בשבעה בספטמבר בשעות הבוקר נסע רינאד לרמאללה עם בן דודו לצורך תיקון מכשירים סלולריים במסגרת עבודתו. זמן קצר לאחר מכן נודע לזיאד ג'אבר, אב המשפחה הנאשם ברצח, כי בנו של האדם שדרס את בנו למוות שמונה שנים קודם לכן נמצא ברמאללה. זיאד לקח איתו את בנו וקרוב משפחה נוסף ויחד הגיעו לרמאללה במטרה לנקום.


"הנאשמים נכנסו לחנות כלי בית ורכשו שני סכינים בעלי ידית שחורה ולהב של כ־30 ס"מ ב־25 שקל - כדי לדקור למוות את המנוח", כך עולה מכתב האישום. בצהריים יצאו רינאד ובן דודו מחנות המכשירים הסלולריים ועשו דרכם לרכבם. האירוע תועד במצלמת אבטחה ובו נראים רעולי פנים מתנפלים על הצעיר ברחוב ברמאללה, דוקרים אותו מספר רב של דקירות ונמלטים מהמקום, והוא נותר על הרצפה מתבוסס בדמו עד מותו, לעיניהם ההמומות של העוברים והשבים.




רגע הרצח כפי שנקלט במצלמת אבטחה


כחודש לאחר האירוע נעצרו שלושת הנאשמים, והכחישו כל קשר למקרה. לטענתם, אומנם הם היו ברמאללה באותו יום אולם עזבו את העיר לפני הרצח. סנגוריהם, עורכי הדין ירון גיגי ושלמה גיגי, מסרו: "המדינה נסמכת על השערות וספקולציות שאין להן אחיזה במציאות. למרשינו אליבי מוצק שנתמך בראיות מגוונות, שעוד יתבררו בבית המשפט".



מוסא איברהים משוכנע כי בנו נרצח כנקמת דם על התאונה שבה היה מעורב לפני שמונה שנים, באירוע שמטלטל עד היום את תושבי אבו גוש. "קשה לנו מאוד", אמר, "אני לא ישן בלילות, אשתי לא חזרה לעבוד. אבל אני לא רוצה נקמה, רק שבית המשפט ייתן להם את העונש המגיע להם. מכל מקום, שום דבר לא יחזיר את הבן שלי".



בהכנת הידיעה השתתף יובל פיס