מדינת ישראל נפרדת מנשיאה החמישי: אל הר הרצל בירושלים הגיעו היום (ראשון)  מאות אנשים, ביניהם כל מנהיגי המדינה, לחלוק כבוד אחרון ליצחק נבון, נשיאה החמישי של מדינת ישראל. נבון, אשר קידם בצורה עקבית את מורשת יהדות ספרד, ונחשב לאחד מהנשיאים האהובים ביותר של ישראל, קיבל את הכבוד המגיע לנשיאי ישראל, כאשר משעות הבוקר, על פי כללי הטקס הידועים, לווה ארונו על ידי אלופי צה"ל ומנהיגי האומה.



הזמר יהורם גאון, שהנחה את טקס הלוויה לבקשת המשפחה, ספד לנבון שהיה חברו הקרוב. "לאחר מותו של אבי האהוב אימצתי לי את נבון לאבא. לו ידע כמה אני מתייעץ עמו בכל דבר שאני עושה, כדי להידמות באחד לאלף לנעימותו וחוכמתו. לו ידע כמה הייתי רואה בכל הערה שלו מחמאה".



גאון אמר שנבון היה חלק מהעם: "מעטים יש כאלה שהשכינה שורה עליהם. כזה היה יצחק נבון. מלך. בבואו הואר המקום, הוא היה מורם מעם ובאותו זמן היה חלק מהעם. לא היה כמוהו לחפש את המחבר בין כולנו. בהגיעו לגיל 80 הנחתי את טקס יום ההולדת שלו, והוא כתב לי מכתב תודה,  והוא שמור אצלי למשמר. אני בוכה את לכתך". 



לאחר מכן ספד לנבון נשיא המדינה ראובן ריבלין: "יצחק היקר. לפני מספר חודשים ישבתי איתך ועם חברים נוספים, לא הרחק מכאן, בממילא בירושלים. יחד עם אוהביך הרבים, חגגנו לך את האסיף של חייך. אתה ידעת ששורשי הציונות עתיקים, ותחיית העם טמונה בשורשיו". 



הנשיא הוסיף: " אישיותך הייחודית, האופן בו אתגרת את מוסד הנשיאות, יהיו לנשיאי ישראל בעתיד ובהווה אתגר. יצחק היקר, אתמול בלילה כאשר המוני בית ישראל הבדילו בין קודש לחול, הם שרו בוודאי את המנגינה האהובה מ"בוסתן ספרדי". שמלאכי עליון ילוו אותך בדרכך האחרונה". 



פרס: "השתתפת במסע ארוך, מבורך ומפרך" 


ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לנבון גם הוא: "יצחק הלך מעימנו בשיבה טובה ובשם טוב. הוא היה אבן חן שעיטרה את בירתנו ירושלים, מראשית ימיו עד אחריתיו, לאורך תשעה עשורים וחצי ירושלים הרעידה את נפשו. אבותיו נחשפו אליה מאדמת ספרד וכשגורשו ממנה. שורשיו היו נטועים בציון, ליבו רגש מירושלים". 


"הוא היה איש של שלום בתוכנו, של שלום בשכנינו", הוסיף נתניהו. "הוא היה איש תרבות וספר, רחב אופקים וברוך כשרונות. היינו נפגשים מדי שנה בחידון התנ"ך העולמי לנוער יהודי, כיו"ר חבר השופטים, הוא ישב על הבמה, תמיד היו לו הערות 'נבוניות', כסיכה ישר לנקודה, אבל עם חן בלתי נתפס". 

ראש הממשלה אמר שנבון הטביע חותם על המדינה: "הוא השקיף על הפלא של מדינת ישראל, הרי במקומותינו לא ייתכן אחרת. בה בעת, הוא היה מאושר בכך שראה את תקומת המדינה והישגיה המרשימים. באוטוביוגרפיה שלו הוא כתב: "אור לגויים אינה מליצה, אנחנו עם שהצמיח מדינה לתפארת, בכוחינו ובידינו לחזור להיות כזה". הנשיא החמישי הטביע את חותמו על התרבות והמדינה שלנו. נזכור אותו באהבה גדולה. אורו לא ייכבה". 
 
הנשיא לשעבר שמעון פרס, חברו הקרוב של נבון, סיפר עליו בהתרגשות, כשהוא על סף דמעות: "היינו חברים בלב ונפש, שירתנו יחד את המדינה, זכינו לצקת מים על ידיו של דוד בן גוריון. הוא היוה מאור פנים לעם כולו. הוא היה הנשיא של העם, לא רק נשיא של המדינה. איש של דרך של שלום בין אנשים. הוא דרש חקר אמת לשינוי עמדות ממשלה. כשר החינוך הוא היה המאושר באדם לבער את הבערות, להנחיל את העברית בגלל נכר בסביבה או עוני בבית. הוא סבר כי לחברה יש לתקן את העוולות שעשו לשכבות החלשות. מזמוריו נדלו ממעיינות עתיקים. הוא אהב את עמו וידע בלבו שהעם אוהב אותו". 
 
פרס הוסיף כי "בדומה לבן גוריון, הוא חקר לא רק מה רוצה העם, אלא מה רצוי לעם, זהו עם בעל ערכים, עם יעדים. עם שהתקומם נגד אלילים וקרא לאהבת האדם. הוא לא מתפתה לעגל הזהב. שנינו ידענו שבן גוריון לא יסטה על זכיה מהאמת. יצחק יקירי, השתתפת במסע ארוך, מבורך ומפרך, דרך המחייבת רוח גדולה וגם עוצמה ממשית. בדרך הזו, בנקיקיה, בחומותיה ושכונותיה, כל חייך היית עולה לרגל לירושלים, לעמקים של ישראל, שם חלמנו על ציון של צדק ושלום. אחי הטוב, אני כבר אחוז געגועים אליך. אני בטוח שאנחנו ובנינו נוסיף ללכת עד שנגיע". 

"תודה על זוגיות מופלאה" 

אלמנתו של נבון, מירי, סיפרה על אישיותו החמה של נבון: "יצחק יקירי, תודה על זוגיות מופלאה של אהבה, כבוד הדדי, הערכה ועידוד. הוקסמתי מהשילוב הנדיר של אצילות ועממיות, עדינות ואומץ לב. כל כך נזהרת לא לפגוע באיש, אך נלחמת על האמת שלך והיית נחוש. מה שיצרנו בינינו הקרין על סביבותינו, משפחתך הפכה משפחתי וההפך, חבריי היו לחברייך וחברייך לחבריי".

היא הוסיפה:
 " אתה נפרד מאיתנו ומשאיר משפחה אוהבת, הרבה מאוד חברים נאמנים ועם שלם מעריך. חלמת על השלום, בתוכנו ועם כל שכינינו, האמנת שזה ניתן להשגה, לא הצלחת שחלומך יתגשם, לא הצלחת, אבל לא איבדת את התקווה. אני מקווה ומצפה שיקום לנו עוד מנהיגים צעירים, שאתה תשמש להם דוגמא ומופת, שיילכו בדרכך, שיידעו לאחד את העם ולא לפלגו, שיידעו לדבר לעם בגובה העיניים ורק אמת. אנשים שיעוררו חזון ותקווה. שיפעלו כמוך, בהגינות, באומץ ותקווה. שיגשימו את חלומך. ואתה אהובי, תתבונן מגן העדן ותראה איך נבנה השלום, שלום על פני כל הארץ שכל כך אהבת". 

מאות אזרחים חלפו על פני הארון 
 

מוקדם יותר הגיע אל משכן הנשיא בירושלים ארונו של הנשיא לשעבר, שהלך אתמול לעולמו בגיל 94. הארון הושם בתוך רכב צבאי של הרבנות הצבאית הראשית. בפתח המשכן המתינו לארון נשיא המדינה ראובן ריבלין, אלמנתו של נבון מירי שפיר נבון, ובנו ארז. 



הארון הוצב בתוך המשכן על כן שחור, כשמשני צדדיו משמר כבוד של אנשי משמר הכנסת. טקס הפרידה מנבון נפתח בהנחת זר ובדברים של נשיא המדינה ראובן ריבלין ולאחר מכן החל הקהל לעבור על פני הארון. 



בטקס האשכבה לזכרו נאמר ע"י הרב הצבאי "אל מלא רחמים" ובנו של הנשיא המנוח, ארז, אמר קדיש בפעם הראשונה. אנשי משמר הכנסת הובילו את הארון על כתפיהם ולאחר מכן הגיעה השיירה לחלקת גדולי האומה בהר הרצל, שם נערך טקס ההלוויה הממלכתי.



מאז שעות הבוקר פקדו מאות אזרחים, מוקירי זכרו של נבון וחלפו על פני הארון. בין הבאים היו נשיא המדינה לשעבר, שמעון פרס, שר החוץ לשעבר, דוד לוי, שר המשפטים לשעבר משה נסים, ותיקי העובדים במשכן הנשיא והמשוררר חיים גורי, הבמאי צדי צרפתי, שביים את בוסתן ספרדי, גילה אלמגור ורבים אחרים.




פסלו של יצחק נבון בבית הנשיא. צילום: מרק ישראל סלם 


מרים בן חמו, תושבת ירושלים, היתה הראשונה שנכנסה למשכן כדי לחלוק לנבון את הכבוד האחרון ואמרה: "נבון היה מגיע למתנ"ס בשכונת בקעה ללמד אותנו שירים בלדינו. הוא היה איש נפלא, אדם טוב שדאג לזקנים ושימח אותנו. אחד השירים שהוא לימד אותנו בלדינו היה "לעוף כמו ציפור", והוא באמת עף. אם יתנו לי אשיר בלדינו ליד הארון". 

הנשיא ראובן ריבלין נפרד מנבון לאחר שהניח זר למרגלות הארון ואמר: "יצחק היקר, הנשיא הנהדר, רצינו שתישאר עוד מעט, אבל שם למעלה ביקשו שיביאו אותך. זכית לחיות במסלול חיים שצעד יד ביד עם המדינה. פעם אחר פעם היית בצומת ההחלטות כאיש מודיעין, כיועץ, כנושא משרה, כאישיות ממשלתית בכירה, כשר וכנשיא".

ריבלין הוסיף: "בכל צומת הטבעת חותם מיוחד. כל חייך הקדשת לעזור לכל אדם, מגדולי האומה ועד לעיירות הפיתוח והפריפרייה. גם בימי נשיאותך, היית איש העם ומורם מהעם. כאן, בפעם האחרונה, במשכן הנשיא, בשם העם, בשם נשיאי ישראל לדורותיהם, בשם עובדי בית הנשיא, אנו נפרדים ממך בגעגוע גדול, היה שלום נשיאנו החמישי, יצחק נבון".