בניסיון אחרון לבלום את התיקון לחוק השוויון בנטל, הקימו היום (רביעי) חברי פורום השוויון בנטל, התאחדות הסטודנטים וח"כים מסיעת יש עתיד אוהל מחאה מול הקריה בתל אביב, שממנו הם מתכוונים לנהל את המאבק בימים שנותרו עד אישורו הסופי של החוק בכנסת.

המאבק הציבורי בנושא אי שירות חרדים החל לאור דרישתן של המפלגות החרדיות להעביר תיקון בחוק הגיוס כתנאי להצבעה על התקציב, תיקון שלדברי ארגוני הפורום יעקר מכל תוכן את החוק הנוכחי ויפגע אנושות בעיקרון השוויון בנטל. בשבוע שעבר קיים הפורום כינוס חירום במשכן הכנסת שהתריע מפני "התוצאות ההרסניות" של הכנסת שינויים בחוק.
את המאבק מובילה מפלגת "יש עתיד" בשיתוף ארגונים אחרים, ובהם הפורום, התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, מועצת תלמידים ונוער, עמותת חדו"ש, אומץ, לנצח אחי, מצדיעים, נציגי המשרתים במגזר הדרוזי, נציגי המשרתים במגזר המוסלמי, נציגי המשרתים במגזר הנוצרי, חיילי מילואים ומשפחותיהם של חיילים בצבא. במאהל מוצבת עמדת עצומה ובה שמותיהם כל חברי הכנסת ומקום לחתימתם להתגייסות למאבק נגד התיקון לחוק.

"השקר של הסנקציות הפליליות"
התיקון לחוק השוויון בנטל, שמבטל בין היתר את הסנקציות הפליליות האמורות להיות מופעלות אם החרדים לא יעמדו ביעדי הגיוס, יובא בשבוע הבא ביום שני  לאישור מליאת הכנסת בקריאה ראשונה. יו"ר הקואליציה, צחי הנגבי, הודיע כי הקריאה השנייה והשלישית יתבצעו רק לאחר אישור סופי של התקציב, אולם החרדים דורשים שהתיקון לחוק הגיוס יאושר בשלוש קריאות עוד בטרם אישורו של התקציב.

עת הקמת אוהל המחאה, אמר יו"ר יש עתיד יאיר לפיד: "בניגוד לשקר של הסנקציות הפליליות, מה שהם מבטלים עכשיו זה את העיקרון הפשוט של שוויון שאומר שאם הבן שלי לא ילך להתגייס יבואו ויעצרו אותו, אבל אם יש מפלגה שיכולה לסחוט את הממשלה, את הילדים שלהם לא יעצרו, אלא הם יוכלו להמשיך בענייניהם".
עוד הוסיף לפיד: "אנחנו לא נגד חרדים. זה עיקרון יסודי לגמרי של שוויון בפני החוק. החלק הגרוע יותר הוא שהחוק עובד. אני מבין לגמרי את ההפגנות שהיו בהתחלה, אנשים פחדו, אבל מאז יש עלייה של 40% אחוז במתגייסים החרדים לצה"ל ויש עלייה של 300% ביציאה לעבודה".
לפיד תקף בחריפות את מה שכינה "התעלולים הפוליטיים של נבחרי ציבור שתמכו בחוק ונסחטים כעת פוליטית", והוסיף: "הפצע החל להחלים ועכשיו הם פותחים אותו מחדש בתור תעלול פוליטי כדי לשלם להם על העברת התקציב".
לפיד סיכם: "ראש הממשלה הצביע ארבע פעמים לטובת חוק השוויון בנטל, ישב לידי בממשלה והרים יד. הוא ישב לידי בכנסת שלוש פעמים, בקריאה ראשונה, שנייה ושלישית והרים יד. יש דברים יותר חשובים מפוליטיקה, העם היהודי, הצורך להתאחד. הצורך לחיות ביחד כשכולם יודעים שלכל אדם במדינת ישראל יש אותן זכויות וחובות. זה המפתח לחיים משותפים. צריך לעצור את התקלה הזאת".

"יש בעיה אחת לחוק - שהוא עובד"
ח"כ אלעזר שטרן ממפלגת יש עתיד אמר: "יש בעיה אחת לחוק הזה, והיא שהוא עובד. הוא מצמצם פערים, החברה הישראלית לומדת לחיות איתו. הוא גם עשה ויתורים גדולים לטובת האחים החרדים שלנו. אנחנו, הנושאים בנטל, מקבלים זאת מתוך רצון להתאחד יחד. בחברה החרדית יודעים שהחוק לא רק שהוא טוב להם, אל הוא טוב לכולנו. יש לו בעיה אחת, שלחלק מהפוליטיקאים החרדים שאוהבים את הקהל שלהם כקהל שבוי, לא רוצים שהוא ישרת, הם רוצים שהוא יהיה תלוי בהם ולא יעבוד".
שטרן קרא לרה"מ נתניהו לחזור בו מתמיכתו בביטול החוק: "ראש הממשלה קם ומבטל חוק שעבדו עליו שמונה חודשים בעבודה מאומצת. הוא יודע שהחוק הזה טוב למדינת ישראל, לעם היהודי. הדבר היחיד שמטריד אותו זה אם תישאר לו קואליציה".

"שלחתם אותנו למלחמות"

זהרה ברגר צור, מהפורום לשוויון בנטל, אמרה: "יש פה בגידה נוראית במשרתים. אני מרגישה כעס בשמם של כל המשרתים, בשמם של האמהות והאבות על כך שבוגדים בנו. למעשה, מכריחים חלק מהעם לא לקחת חלק. ראש הממשלה ושר הביטחון בגדו במשרתים באופן מוחלט, הם מבטלים הלכה למעשה את החוק של שירות חובה לכולם".
עומרי סטרוגו חייל במילואים, אמר: "המוטיבציה לשרת במילואים הולכת ופוחתת. שלחתם אותנו למלחמות, מבצעים, אימונים ולא אמרנו מילה. התגייסנו, הפסדנו חומר בלימודים במטרה להיות מוכנים. עכשיו אתם רוצים לבטל חוק שכל מטרתו הוא לפגוע במוכנות של הצבא ולחזור אחורה. זהו צבא העם, צבא שאמור לאחד בין כולם ולהביא לשוויון בחברה, בין אם אתה מהמעמד העליון או הנמוך, בין אם אתה גר בצפון או בדרום ובין אם אתה חרדי או חילוני. הצבא מגבש ומאחד את כלל החברות במדינה".

המאבק מגיע מהבטן
 יו"ר התאחדות הסטודנטים גלעד ארדיטי אמר: "המאבק לשוויון בנטל עקרוני וקריטי. אני חושב שהוא מגיע מהבטן. אני חושב שנמאס לכל הציבור שעושים מסחרה על הראש שלנו בשביל שרידות הכיסא. השאלה שאנחנו שואלים היא איך יכול להיווצר אמון בפוליטיקאים ששוכחים את העם. אנחנו לא באים לשנות את החברה החרדית. אנחנו מכירים במורכבות ובשונות שלה, אבל אנחנו חושבים שצריך לבטל אפליות מובנות שיש בחברה הישראלית לאורך השנים ולהגיע לחברה סולידרית יותר. אני חושב שממשלת ישראל צריכה להכריע - צבא מקצועי או צבא העם. הסטודנטים והאקדמאים הכריעו - צבא העם".
גם חברי הכנסת מטעם המחנה הציוני הגיעו לאוהל המאבק. ח"כ עמר בר לב מסר: "תוכנית גדעון, שהמטכ"ל אימץ אתמול, נגעה בהרבה דברים של התייעלות ואני מברך עליה, מלבד עניין מרכזי אחד - חיזוק הכוח הלוחם הסדיר של צה"ל. ביטול חוק הגיוס אומר דבר אחד בלבד - ויתור על גיוס חרדים והגברת הנטל על המשרתים האחרים".
יו"ר סיעת המחנה הציוני, חכ מרב מיכאלי, מסרה: "אנחנו מאמינות בשוויון בפני החוק ובהשתתפות של כל המגזרים בכלכלה והחברה הישראלית, והממשלה הזאת עושה את ההפך המוחלט מכך".