פריצת דרך דרמטית ובשורה לחולי סרטן ריאה מתקדם בדרגה 4 (חולים המוגדרים סופניים) מהסוג המכונה "סרטן ריאה בלוטי". תרופה מהפכנית שעשויה להאט את קצב הגידולים ואף מסוגלת לייצר נסיגה או היעלמות מוחלטת של גרורות הסרטן במוח, אושרה באישור מזורז על ידי מנהל התרופות והמזון האמריקאי – ה־F.D.A. מדובר בבשורות בהחלט מעודדות לכ־300 עד 400 חולים בישראל מדי שנה, כאשר לרוב מדובר באנשים צעירים ללא עבר של עישון.



התרופה, שמיוצרת ע"י חברת אסטרהזניקה, שמה הניסיוני AZD9291 ושמה המסחרי יהיה Osimertinib או TAGRISSO, אושרה בהליך מזורז בשל התוצאות המבטיחות שהראתה בשלב הניסויים הקליניים, אשר הקנו לה במנהל התרופות האמריקאי מעמד של "תרופה פורצת דרך" וכך, כבר לאחר שנתיים וחצי בלבד של פיתוח, היא אושרה לשימוש וקבעה שיא חדש מבחינת משך הליך האישור - החל משלבי המחקר הראשוניים בבני אדם ועד לאישורה לשימוש בימים אלו. יצוין כי למרות שמדובר בתרופה שעדיין לא כלולה בסל הבריאות, לאור התוצאות החריגות שהיא הראתה, גורמים רבים מעריכים כי היא תיכנס בזמן מהיר יחסית לסל.



החולים שלוקים בסרטן הריאות המתקדם טופלו עד כה בתרופות ביולוגיות (נטילת כדורים) שאומנם כלולות בסל התרופות והוכחו כיעילות אולם במקרים רבים הסרטן פיתח עמידות לתרופות הללו בתוך כשנה, ולכן חולים רבים נאלצו לעבור הקרנות וטיפולי כימותרפיה, שהנה כידוע בעלת תופעות לוואי קשות ויעילות נמוכה יחסית.



בעקבות הבשורות על התרופה המהפכנית, אמר ל"מעריב־השבוע" פרופ' ניר פלד, רופא בכיר במרכז דוידוף לסרטן בבית חולים בילינסון בפתח תקוה כי זוהי "פריצת דרך מדהימה בעולם האונקולוגי. התרופה החדשה הנה בשורה מדהימה לחולים בסרטן הספציפי הזה. חלקם מעולם לא עישנו או עישנו מעט והם יחסית צעירים והמחלה נפלה עליהם כרעם ביום בהיר.



פרופ' פלד הסביר כי "התרופה החדשה מציעה לחולים אלה איכות חיים משופרת, יעילות מרבית עם מינימום תופעות לוואי וכן חדירה של התרופה למוח כשיש גרורות שם. אפשר להאריך את חיי החולים הללו, עם טיפול נכון, בחמש עד עשר שנים. התרופה החדשה עוקפת את העמידות שפיתח הסרטן ולכן, החולים יכולים להמשיך ליטול כדורים ללא צורך בטיפול כימותרפי. במקרים רבים מדובר בהקלה דרמטית שנראית בסימני הסרטן בהדמייה עד כדי היעלמות של גרורות במוח וירידה חדה בכאבים שחווה החולה. האישור המזורז שנתן ה־FDA לתרופה שבר את כל השיאים של מהירות אישור תרופה לשימוש", סיכם.