ילדה בת 13 מכפר סבא שמה היום (רביעי) קץ לחייה כיוון "שהחמיצה טיול", סיפר גבי גזית למאזיניו ברדיו ללא הפסקה 103FM. "יש כל מיני גרסאות לגבי סיבת ההתאבדות - האם זה קרה בגלל מצב כלכלי, או בגלל שהיא החמיצה את האוטובוס". גזית דיבר על הטרגדיה עם ד"ר אבשלום אדרת, יו"ר עמותת "בשביל החיים"."כל פעם שקורה מקרה כזה של ילד או התאבדות של צעיר אנחנו מופתעים מחדש", אמר אדרת, "איך זה קרה, איך לא היו סימנים מראש, איך זה בא בהפתעה לכולם. הסיבה להפתעה הזאת היא שלא מדברים על הנושא".



"בתוכניות לאומיות למניעת התאבדות, שקורות בכל מיני מקומות בעולם", הסביר ד"ר אדרת, "יודעים שהדרך למנוע את זה היא בהגברת המודעות לנושא של שלושה גופים: סגל המורים, ההורים של התלמידים ובני הנוער עצמם. לדבר על זה, לא להסתיר את זה, לא לפחד מהנושא הזה. המיתוס שעדיף לא לדבר על זה כדי שלא 'לעורר שדים מרבצם' מאוד חזק בבתי ספר".




האם ניתן לאבחן לפני ההתאבדות את המצוקות של הנער או הנערה?, שאל גזית, והד"ר השיב: "רוב המחקרים מראים שכן, אלא שרוב ההורים והמורים לא יודעים לא יודעים לשייך סימנים מובהקים של מצוקה למצוקה אובדנית. יש סימנים מילוליים ודרך התבטאות מסוימת של הילדים שנמצאים במצוקה אובדנית, ויש סימנים התנהגותיים. אצל ילדים האקט עצמו יכול להיות אימפולסיבי, אבל ברוב רובם של המקרים קדמה לזה מחשבה אובדנית, כוונה אובדנית, והכנות להתאבדות, זה לא משהו שקורה 'משום מקום'. ברוב רובם של המקרים זה סופו של תהליך, ויש איזשהו טריגר שמצית את הלהבה, הקש ששובר את גב הגמל".



"במקרה הטראגי שקרה כעת", ציין גזית, " לא בטוח שפיתרון של נושא הטיול היה מונע התאבדות שלה גם בעתיד כי ילדים בדרך כלל לא מתאבדים בגלל שהם מפסידים טיול". "זה יכול להיות הטריגר", הסכים ד"ר אדרת, "והנקודה היא שלא היה שם אף אחד בבית הספר, מערכת של בית הספר, שידע לאתר את המצוקה האובדנית הזאת ויכול היה להביא את הילדה הזאת לטיפול. הבן שלי התאבד והיו סימנים למצוקה האובדנית. אלה דברים שצריך לדבר עליהם".



ערך: אסף נבו

היכנסו לאתר 103FM, רדיו ללא הפסקה