ההפגנות נגד מתווה הגז חזרו: כעשרת אלפים בני אדם הפגינו הערב (שבת) בתל אביב בדרישה לעצור את מתווה הגז, נוסף על כ-700 מפגינים בחיפה, כ-600 מפגינים בבאר שבע, כ-200 בירושלים וכ-200 בראש פינה.

ההפגנה בתל אביב נערכה בכיכר הבימה. מהכיכר התרחשה צעדה במסלול מעגלי: מכיכר הבימה - מרמורק - אבן גבירול - מלכי ישראל - מסריק - קינג ג'ורג' - בן ציון - הבימה. כבישים נחסמו בשל צעדות בערים הגדולות.

לאחר שבשבוע שעבר התקיימו הפגנות ב-20 מוקדים ברחבי ישראל, מתמקדות ההפגנות הפעם בערים הגדולות, כשאליהן מצטרפים מוקדי הפגנות נוספים שהצטרפו למאבק הגז כגון חיפה, באר שבע, אשדוד, קרית שמונה, ערד, ראש פינה, ולראשונה תתקיים הפגנה גם בעתלית. את אחת ההפגנות הללו יזם בשבוע שעבר בנהריה נער בן 17 בשם דורון דונין, שנאם הערב בתל אביב.


הפגנה נגד מתווה הגז בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני

"המחיר צריך להיות מקסימום שלושה דולרים ליחידת אנרגיה, פי שתיים פחות מהנקוב במתווה"

מור גלבוע, מנכ"ל מגמה ירוקה, ארגון הסטודנטים השותף במטה מאבק הגז, אמר ל"מעריב אונליין" בהפגנה הערב בתל אביב: "שבוע אחר שבוע יוצאים אלפי אזרחים ואזרחיות, בכל רחבי הארץ, להפגין נגד מתווה הגז של נתניהו ונגד הדרך העקומה שבה מתכוון ראש הממשלה להעביר את ההחלטה הכלכלית הכי גדולה בתולדות מדינת ישראל.  אזרחי המדינה מבינים את מה שטענו קודם לכן הממונה על ההגבלים העסקיים שהתפטר מתפקידו לאחר שסירב לחתום על המתווה, ושר הכלכלה שספק פוטר ספק התפטר מתפקידו מאותה הסיבה".
 
עוד הוסיף גלבוע: "הגז הטבעי הוא קופת החסכון של אזרחי ישראל לעשרות שנים וממשלת ישראל מתעקשת להעביר מתווה רע לעתיד המדינה ולאפשר למונופול הגז לבזוז אותו מידינו. קודם אישרה הממשלה אחוזי ייצוא מופקעים שלא מאפשרים לבסס כאן חזון ארוך טווח למשק האנרגיה שלנו, ליצירת כלכלה ותעשייה מקומית מבוססת גז טבעי. עכשיו מתירה הממשלה לטייקוני הגז לקבוע מחיר שערורייתי שימנע מאיתנו, בעליו הטבעיים של משאב טבע אדיר זה, ליהנות ממנו כפי שאנחנו זכאים לכך. כפי שקובעים המומחים וכפי שמקובל בכל המדינות המתוקנות שמצאו גז טבעי בשטחן, המחיר לשוק המקומי צריך להיות מקסימום שלושה דולרים ליחידת אנרגיה, כמעט פי שתיים פחות מהמחיר הנקוב במתווה הגז. טובת המדינה והאינטרסים של כלל האזרחים הם אלה שצריכים להכתיב את החלטות הממשלה ולא אינטרסים עסקיים צרים של טייקונים ותאגידי ענק".


הסומבררו מככב. הפגנה נגד מתווה הגז בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני

המתווה מסוכן לישראל


בנאום בתל אביב נשא דברים אל"מ (במיל) זאב רז, טייס הקרב שעמד בראש המבנה שהפציץ את כור הגרעין בעיראק: "אני שנשלחתי להגן על ביטחונה של ישראל ולהשמיד את הכור הגרעיני בעיראק, יודע שהמתווה מסוכן לישראל. המתווה פוגע הנסיגה מהדרישה להעביר צינור נוסף ממאגר 'תמר' חושפת אותנו לתקלות ולטרור שישאירו את ישראל בלי מקור כוח עיקרי וקריטי. הנסיגה מהדרישה לשמור את 'תמר' כמאגר אסטרטגי לשנים הבאות היא פשוט הפקרות. המתנה שהממשלה הזאת נותנת למונופול פרטי - לשלוט במשק האנרגיה שלנו בלי פיקוח למעשה - היא פשוט חוסר אחריות".

לאחריו נאם גם ארז צדוק, תושב אלקנה שביו"ש, מנהל קרן הגידור אביב גלובלי, לשעבר מנהל תחום ההשקעות הגלובליות באקסלנס נשואה: "שמי ארז צדוק. אני ימני, דתי, גר באלקנה, קפיטליסט, איש שוק ההון, מנהל קרנות גידור, מרצה למימון בינלאומי, כתבתי ספרים על השקעות גלובליות, ואני נגד מתווה מונופול הגז.עזבו ימין-שמאל, עזבו דתיים-חילוניים, עזבו קפיטליזם-סוציאליזם. הוגנות אמורה להיות נחלת כולם. מתווה הגז הוא על הוגנות. הוגנות עסקית, הוגנות כלכלית, הוגנות לבעלי ההון וגם לחסרי האמצעים, הוגנות היא מכנה משותף שתחתיו כולם יכולים להתאחד".
  
בהפגנה נאם גם דורון דונין, בן ה-17, שארגן בשבוע שעבר את הפגנת מאבק הגז בנהריה, ומארגן הפגנה נוספת בשבוע הבא: "קיבלנו מתנה נדירה, משאב טבע שיכול לספק את צורכינו ולהפוך את ישראל למדינה מפותחת יותר היום ובשנים הבאות. הגז שייך לכולנו. העברת משאב הטבע לידי מונופול הגז כדי שחברות הגז ימכרו את רובו בחו"ל היא שיעבוד העתיד שלנו לטובת ניפוח כיסי הטייקונים בהווה. את זה הצעירים והמבוגרים בישראל חייבים לעצור. הכוח שלנו עצום, בבתי ספר, ישיבות, פנימיות, תנועות נוער, שינשינים ומכינאים, אנחנו רבים, ורבים שיכולים להשפיע. אנחנו כבר משפיעים".

הפובליציסטית הדתייה, במבי שלג, אמרה הערב בהפגנה בירושלים מול מעון ראש הממשלה: "אנחנו רוצים הנהגה אחרת, כזאת שלא תדאג רק לעשירים אלא לכל אזרחי המדינה". עוד נאם בירושלים נחום לנגנטל,  איש הפורום המשפטי למען ארץ ישראל. לדבריו, "צריך לדעת איך לנצל את משאב הגז הטבעי לטובת כל אזרחי המדינה". לפני כשבועיים הפגינו בירושלים כ-1,500 בני אדם נגד המתווה.


נחום לנגנטל בהפגנה הערב בירושלים. צילום: יובל בגנו
 
"בכוח הישראלים לעצור את העברת נכסי ישראל לידי קומץ טייקונים"

ממטה ארגוני מאבק הגז הטבעי אנו, המשמר החברתי, הפורום הישראלי לאנרגיה, העמותה לכלכלה בת קיימא, התנועה לאיכות השלטון, ירוק עכשיו, מגמה ירוקה, משפטנים למען ארץ ישראל, צלול ואזרחים נמסר: "הציבור בישראל רואה את הדרך העקומה שבה מנסים להעביר את מתווה מונופול הגז, ומבין כמה הוא רע. המתווה פוגע בביטחון ישראל, מקבע מונופול פרטי ומחירים מופקעים, ופוגע בהווה ובעתיד של אזרחי ישראל. לא ניתן עוד להשתיק את הכוח האזרחי הגדול שעומד מול קשרי ההון-שלטון שהובילו לגיבוש מתווה מונופול הגז. הישראלים מבינים שבכוחם לעצור את העברת נכסי ישראל לידי קומץ טייקונים".

מצולם ומשודר באמצעות המפגינים על ידי AweVid.com

ובינתיים בכנסת: בשבוע הקרוב תמשיך ועדת הכלכלה את הליך ההתייעצות הקבוע בחוק של ראש הממשלה ושר הכלכלה לפי סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים, לפני אישור המתווה. הדיון יתקיים ברצף ממחר (ראשון) עד חמישי, והשבוע – בעיכוב של שבוע – יגיע לוועדה גם השר היחיד שהתנגד למתווה בממשלה, השר להגנת הסביבה אבי גבאי חבר סיעת כולנו, למורת רוחה של לשכת ראש הממשלה. הדיון המסקרן שבו ייקח חלק גם ראש המל"ל, יוסי כהן, יתקיים בבוקרו של יום רביעי.
מיקומים מדויקים של ההפגנות והצעדות: תל אביב – עצרת בכיכר הבימה ולאחריה צעדה, חיפה – הפגנה וצעדה מכיכר ספר בחיפה לכיוון מרכז חורב, באר שבע  - התכנסות במשכן לאמנויות הבמה (שד' רגר 41) וצעדה על שד' רגר, לכיוון העיר העתיקה ועצרת בחניון ויטמן, ירושלים – מפגש בגן הסוס וצעדה לבית ראש הממשלה, אשדוד – גן העיר מול רחבת העירייה, עתלית - בצומת עתלית - על הגשר מעל כביש 2, ליד מחנה המעפילים, ראש פינה – הפגנה בכיכר ליזה, קריית שמונה – חומוס רסק.