"הניסיון הזה לימד אותי די הרבה על החברה הישראלית ועל היחס שלי אל הנורמות המקובלות", מספר ב', אב לילדה בת 3, שהחליט לנצל את זכותו לצאת לחופשת לידה. "לי החופשה פתחה עולמות אחרים, ללכת בחוץ, לפגוש כמעט תמיד אמהות או מטפלות בשעות היום. זה עולם מאוד שונה מהמקובל לגברים".
 
לפני כשבוע וחצי עורר מנכ"ל ומייסד פייסבוק מארק צוקרברג סערה ברשת כאשר הודיע כי עם הולדת בתו, יצא לחופשת לידה בת חודשיים. זמן קצר לאחר מכן הודיעה חברת פייסבוק כי היא מרחיבה את מדיניות חופשת הלידה בחברה, ומעתה כל עובד בחברה, ללא קשר למגדר, בכל מקום בעולם, יקבל ארבעה חודשי חופשת לידה בתשלום.

"בבחינת מדיניות חופשת הלידה שלנו, החלטנו לבצע שינוי זה משום שזה הדבר הנכון לעשות עבור האנשים שלנו והמשפחות שלהם", כתבה לורי גולר, מנהלת משאבי האנוש העולמית של פייסבוק. "מחקרים מראים כי כאשר הורים מקדישים זמן להיות עם ילדיהם שזה עתה נולדו, ההשלכות הן טובות יותר עבור הילדים ועבור המשפחות. במשך זמן רב מדי חופשות לידה הוענקו רק לאמא היולדת. לדעתנו, אבות ואמהות ראויים לקבל באופן זהה את אותה רמת תמיכה בעת התחלה וצמיחה של משפחה, ללא קשר לאיך שהם מגדירים מהי משפחה".


יצא לחופשת לידה. מארק צוקרברג. צילום: רויטרס

אלא שבעוד פייסבוק מביאה עמה את רוח הקדמה, נראה ששאר העולם עוד מצוי הרחק מאחור, ומעט גברים בוחרים בפועל לממש את זכותם לחופשת לידה. בעקבות זאת, עלתה אתמול לוועדת שרים לחקיקה הצעת חוק "זכויות הוריות", שעליה חתומה ח"כ רחל עזריה (כולנו), ולפיה המוסד לביטוח לאומי יהיה חייב להודיע להורים בכתב על כלל הזכויות הקשורות בהורות, לרבות בדבר ההגנות השונות המגיעות לאישה ולגבר הקבועות בחוק. התיקון מבקש גם לאפשר לאבות לקחת שעת הנקה ולצאת מוקדם מהעבודה במשך ארבעה חודשים לאחר חזרת ההורה מחופשת הלידה. מטרת התיקון היא לאפשר חלוקה בין ההורים של האיסוף המוקדם. בשירות הציבורי, לצורך השוואה, מונהגת כבר משנת 2013 תקנה שביטלה את משרת האם והפכה אותה ל"משרת הורות" המאפשרת להורה מכל מין לתינוק עד גיל שנה לצאת לשעה באמצע היום.

ח"כ רחל עזריה. צילום: פלאש 90

בנוסף מציע החוק לשנות את הטרמינולוגיה הקיימת בחוקי העבודה על מנת לייצר תודעה חדשה ושוויונית יותר על ידי שינוי המונח "חופשת לידה" ל"תקופת לידה והורות", באופן שידגיש התייחסות שוויונית לשני ההורים ויעודד את האבות להשתתף באופן שווה בתהליך גידול הילדים. "הרבה גברים לא יודעים כלל שיש להם זכות לצאת לחופשה", אומרת ח"כ עזריה ל"מעריב המגזין". "לא צריך אישור מעסיק, רק צריך ליידע אותו. גם משרת הורה הנהוגה היום בשירות הציבורי, למשל, מכריחה את המשפחה להגדיר מיד עם החזרה לעבודה מיהו ההורה. אנחנו מבקשים ליצור יותר גמישות שתאפשר גם לאב וגם לאם לצאת מוקדם בימים שונים, מה שמתאים יותר למודל ההורות הצעיר".
 

עומרי שיינפלד, היועץ האישי של ח"כ עזריה, יצא בעצמו לפני כשנה לחופשת לידה של כשלושה שבועות, עם הולדת בנו השני, בעת שעבד בחברת כוח אדם. "כשביקשתי לצאת לחופשת לידה הם הציעו לי במקום לקחת ימי מחלה", הוא מספר. "פשוט אין מודעות לזה".
 
"להאריך את החופשה"

חופשת הלידה בישראל עומדת כיום על 14 שבועות בתשלום עם אופציה להארכה של עוד 12 שבועות ללא תשלום. ב־1997 חוקק תיקון 14 לחוק עבודת נשים, שקבע כי אבות זכאים לחלוק את חופשת הלידה עם בנות זוגן. לפי התיקון, אבות יוכלו לנצל חופשת לידה בת שמונה שבועות בלבד מתוך 14 השבועות המוענקים כחופשת לידה כוללת. עבור השבועות שבהם האב מחליף את האם בחופשת הלידה, הוא זכאי לקבל מהביטוח הלאומי דמי לידה, שנועדו לפצות אותו על אובדן שכרו בפרק הזמן הזה. גברים שמעוניינים לממש את זכותם לחופשת לידה זקוקים לאישור בכתב על כך שהאישה מוכנה להעביר את החופשה לבן זוגה, וחופשת הלידה של הגבר יכולה להתחיל רק לאחר שישה שבועות מהלידה.
 
ב־2013 אישרה ועדת שרים לחקיקה תיקון נוסף לחוק עבודת נשים, ביוזמת ח"כ תמר זנדברג (מרצ), שלפיו אבות יוכלו לקבל חופשת אבהות מיד לאחר הלידה: שלושה ימי חופשה בתשלום וחמישה ימי מחלה על חשבון המעסיק.
 
אלא שלמרות מגמת העלייה המתונה בשנים האחרונות, הגברים הישראלים עדיין אינם נוהרים לטפל בתינוק לאחר הלידה. לפי נתוני הביטוח הלאומי, בשנת 2014 נולדו 174 אלף תינוקות, אך רק 473 גברים בחרו לקחת חופשת לידה - פחות מחצי אחוז (0.38%) מכלל חופשות הלידה בתשלום. בשנת 2015, נכון לאוקטובר האחרון, יצאו 500 גברים לחופשת לידה. בשנת 2010, לצורך השוואה, עמד המספר על 364 גברים בלבד.
 
במדינות שונות באירופה המצב נראה מבטיח יותר. כך למשל, בשוודיה כל משפחה זכאית ל־16 חודשים של חופשת לידה, שמתוכם ארבעה מיועדים לאישה בלבד ושניים לגבר בלבד. 90% מהגברים במדינה מנצלים את הזכות לצאת חופשת לידה הודות לכך שאותם חודשיים בתשלום אינם נצברים, ואם אינם מנוצלים - הזכות נעלמת; בגרמניה מיושמת תוכנית דומה, ושיעור הגברים הנוטלים חופשת לידה עומד על 20%; בבריטניה נחקק ב־2009 חוק שמאפשר לגברים לצאת לשישה חודשים של חופשת לידה בתשלום. חופשות הלידה הארוכות, ובעיקר יציאתם לחופשה של גברים, שלרוב משתכרים יותר מנשים, מהווה הוצאה משמעותית בתקציבי מדינות אלו.
 
"אין ספק שמעט מאוד גברים בישראל יוצאים לחופשת לידה", מודה רונית פיסו, רכזת קהילה בארגון "אישה לאישה". "החינוך והנורמות בישראל עדיין תופסים את ההורות כאחריותה הכמעט בלעדית של האישה. כדי ליצור שינוי משמעותי במספר הגברים שיוצאים לחופשה זו צריך להאריך את חופשת הלידה בדומה למדינות אחרות לחצי שנה ולאפשר לגברים לצאת לחופשה מקבילה לפחות של חודש אחרי הלידה".
 
"עדיין שמרנים"

בנוסף לצוקרברג, מי שעוד העלו את המודעות בארץ ובעולם לחופשת הלידה לאבות היו ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון, למשל, שיצא לחופשת לידה בת כמה שבועות לאחר הולדת בתו פלורנס ב־2010; ושדרן הרדיו והשחקן אלכס אנסקי, שיצא לחופשת לידה בתשלום למשך עשרה ימים לפני כ־30 שנה, עם הולדת בנו הלל, ואז האריך אותה לחצי שנה ללא תשלום. "הבנתי באותה תקופה שאי אפשר שרק אחת מבני הזוג תגדל את התינוק וכל העבודה תיפול עליה ואילו השני ילך לעבודה, שם יטפחו לו על השכם ויגידו לו 'מזל טוב' ויביאו לו עוגה", מספר אנסקי. "חוץ מזה, רציתי להרגיש ולהיות אבא. אז עדיין לא אמרו 'אנחנו בהריון' ו'אנחנו הולכים לבית החולים'. זה היה רק האישה שבהריון ויולדת. בעיני זה לא נראה נכון. היום אני מברך על הכיוון של הזוגות הצעירים לקחת חופשות יחד, זה נראה לי סופר־הגיוני שהאבא יהיה חלק מגידול הילדים בדיוק כמו האמא".


יצא לחופשת לידה. דיוויד קמרון. צילום: רויטרס 
 
"אף שבשנים האחרונות השיח על הורות שוויונית גובר, ואבות לוקחים חלק יותר פעיל, הפער בין הרצון של אבות לחלוק את ההורות באופן שוויוני ובין המצב בפועל עדיין גדול", טוען ד"ר אורן גור, פסיכולוג קליני מומחה, שהקים את ה"מרכז לאבהות", ויצא בעצמו לחופשת לידה בת חודש במקביל לאשתו, במימון עצמי. "ישראל היא עדיין חברה מאוד שמרנית מבחינה מגדרית ומצפה מגברים ונשים להיאחז בתפקידים מסורתיים. גם אישה שתרצה לחזור לעבודה מיד לאחר הלידה תזכה לביקורת חברתית וגם מהגבר מצופה, בעיקר לאחר הלידה, להיות עוגן כלכלי יציב".
 
אבל מסביב כן רואים היום מודלים יותר שיתופיים של הורות. מדוע זה עדיין לא מתבטא בחופשת הלידה?
"אני קורא לזה דור הביניים - המעבר מהדור שבו לא ציפו מהאב כמעט לקחת חלק בהורות, למצב של הורות שווה. זה מאוד מתסכל גם אבות וגם אמהות. לתהליך הזה לוקח הרבה מאוד זמן עד שהוא מחלחל לרבדים העמוקים יותר". 
 
מה הפתרון שיעודד יותר אבות לבחור בצעד הזה?
"אולי חופשת לידה מקבילה, שבה שני ההורים זכאים לצאת לחופשה, הייתה מגדילה את מספר האבות, שכן גם לנשים לא קל לעזוב את התינוק במהלך 14 השבועות הראשונים. אולי הארכה משמעותית של חופשת הלידה תוביל גם היא לעלייה מסוימת במספר הגברים. אבל כפי שאמרתי, אנחנו עדיין חברה מאוד שמרנית מבחינת התפקידים המגדריים".
 
אלא שכאמור, יש גם גברים שבוחרים לחצות את גבולות התפקידים המגדריים. "זוגתי רצתה מאוד לחזור לעבודה, היא עובדת במשרה מאוד תובענית וחששה שאם תחכה בבית שלושה חודשים, ההתקדמות שלה קצת תיעצר", מסביר ב'. "גם אני רציתי להיות עם התינוקת, למרות החששות שלי ולמרות ההרגשה שזה לא פייר שזוגתי ממש נאלצת לחזור לעבוד".


יצא לחופשת לידה. אלכס אנסקי. צילום: משה שי
 
מה עודד אותך לצאת?
"המקום שבו אני עובד שייך למגזר הציבורי, כך שלא הייתה בעיה להשיג אישור. גם הייתי מעודד מהעובדה שזו לא הייתה תינוקת בת יומה, אלא תינוקת בת חודש וחצי שאני כבר מטפל בה ורגיל אליה. במובן מסוים זה הרבה יותר קל מאשר בימים הראשונים".
 
איך הגיבה הסביבה?
"הייתה הרמת גבות כללית. ממש כך. הרגשתי הבדל עצום בין האמירה שלהם 'כל הכבוד' לבין התחושה שהם לא מבינים למה אני צריך את זה ולמה זוגתי חוזרת לעבודה. גם לה היה לא קל עם ההורים שלנו".
 
אתה מרגיש שזה שינה את ההורות שלך?
"מאוד. גם היום אני זה שמחזיק במשרת הורה, יוצא מוקדם יותר כשמתאפשר. מעורב יותר. גם לקחתי ימי חופשה שצברתי בשנה הראשונה כדי להיות איתה יותר".
 
היית ממליץ לגברים אחרים?
"כן ולא. בתנאים שיש היום זה לא מתאים לכל אחד. הרבה מקומות עבודה פרטיים ואפילו ציבוריים מסתכלים על זה מאוד מוזר. לא כל אחד נמצא בעמדה שהוא יכול לא לדאוג מה חושבים עליו במשרד, ובהרבה מקומות מניחים שאב שלוקח חופשת לידה גם ייעדר יותר מהעבודה בהמשך. בתנאים הנוכחיים שבהם אישה שרוצה לחלוק חופשת לידה עם בן הזוג נאלצת לחזור אחרי שישה שבועות לעבודה ולהשאיר בבית תינוק ממש קטן, אני לא בטוח שזה מתאים. אולי הארכת חופשת הלידה תעזור. צריך לחשוב היטב ולשקול כל כך הרבה פרמטרים לפני שיוצאים להיות עם התינוק שלך. זה בהחלט מעיד עלינו כחברה".
 
"ידעתי תמיד שארצה לגדל את ילדי", מספר גם מיכה שמחון, מורה ומרצה לסוציולוגיה וצילום, שיצא פעמיים בחייו לחופשת לידה, ב־2008 וב־2009. "אני לא מאמין שמגדר מגדיר תפקידים. כך אני חי, כך אני מלמד את התלמידים שלי".
 
איך היו התגובות מהסביבה?
"הרבה גברים אמרו לי שהלוואי והם היו יכולים לצאת לחופשת לידה, אבל המעסיק עלול לא לראות את זה בעין יפה. התגובות הקשות ביותר היו דווקא מנשים, גם על שובה של אשתי לעבודה וגם בתחושה ש'לוקחים' להן משהו. גם התגובות במקומות העבודה שלי, מקומות אקדמיים ליברליים כביכול, היו מאוד שמרניות. בכל מקומות העבודה שעבדתי הייתי הגבר הראשון שלקח חופשת לידה".
 
אתה מרגיש היום שזה השפיע על ההורות שלך?
"בוודאי. הקשר שלי לילדים מאוד עמוק, אני לוקח אותם לבית הספר, משחק, מלמד אותם". 
 
היית ממליץ על זה לאבות אחרים?
"בהחלט. אין תחליף לקשר הראשוני עם התינוק, אתה לומד אותו, מכיר אותו, מתפתחת אהבה ענקית. לא ניתן להחזיר את השנים הראשונות לאחור".

הביאה מדבריו של אלכס אנסקי: אורית בראון-אגמי