זמן קצר חלף מאז יצאו תושבי נהריה ויתר תושבי הגליל המערבי למאבק בביטול הטבות המס כחלק ממפת הטבות המס החדשה, וכבר מטלטל קרב חדש את העיר: לאחרונה יצאו מאות מתושבי נהריה והאזור לקרב נגד פרויקט הבנייה על חוף הים של אכזיב, המכונה "פרויקט אכזיב". לטענתם, מדובר במפלצת הנדל"ן ההרסנית ביותר ובפרויקטים שיפגע קשות בסביבה במדינת ישראל ובאיכות החיים בה.
 
במסגרת "פרויקט אכזיב", ביוזמתן ובבנייתן של אלקטרה מגורים וצמח המרמן, צפויות להיבנות 1,000 יחידות דיור, מהן 745 דירות בבנייה רוויה, כ־150 מטר מרצועת החוף של אכזיב, רצועת החוף הצפונית ביותר של נהריה ואחת מרצועות החוף היפות והנדירות בישראל. השכונה החדשה צפויה להשתרע על פני כ־65 דונם ולכלול 30 בניינים בני חמש־עשר קומות. דירת ארבעה חדרים בפרויקט נמכרת במחיר התחלתי של 1.095 מיליון שקל, ודירת חמישה חדרים נמכרת במחיר של החל מ־1.28 מיליון שקל. במסגרת השלב הראשון של השיווק שיצא לדרך נמכרו כבר 230 מ־280 הדירות הראשונות.


הדמיית "פרויקט אכזיב". צילום: סטודיו 84
 
חברת צמח המרמן טוענת בדף הפייסבוק של הפרויקט כי הוא לא פוגע בסביבה. "לכל מי ששואל את עצמו אם פרויקט אכזיב מפריע לים או לטבע", נכתב שם, "להלן תצלום אוויר שמראה בפירוש כי פרויקט אכזיב אכן נבנה ליד החוף המקסים של אכזיב, אבל לא בתוכו ולא עליו". עוד נטען שם כי הפרויקט ינגיש את חוף הים ויחיה את האזור כולו. אלא שדברים אלו לא מרגיעים את מתנגדי הפרויקט. "מפלצת נדל"ן לא תקום בחוף אכזיב", הם מבטיחים ומתריעים: "נהריה הורסת את עצמה".
 

"חצאי אמיתות"

באכזיב ישנו גן לאומי שמשתרע על פני 450 דונמים ושתי שמורות טבע. אורכה של רצועת החוף חמישה קילומטרים, והיא כוללת, בין היתר, מפרצי ים, רכסי כורכר, נקרות סלע, צמחים נדירים, אתרי הטלה של צבי ים ולגונות. 
 
"פרויקט אכזיב" אושר כבר ב־1994 על ידי ראש הממשלה דאז יצחק רבין, ששימש אז גם שר הפנים, ומאז נותרה במגירה, לאחר שבעלי השטח פשטו את הרגל. ב־2010 רכשה את השטח חברה בשם "שחף נהריה" והתחילה לקדם את הפרויקט.
 
המחאה נגד הפרויקט החלה כבר לפני כמה שנים, אבל צברה תאוצה בחודשים האחרונים, ובעיקר בשבועות האחרונים, עם התחלתו של הקמפיין השיווקי ל"פרויקט אכזיב", שבו מככב הדוגמן, הכוורן ובן זוגה של הזמרת קרן פלס, נועם טור, תחת הכיתוב: "לכו עם הלב ובואו לחיות את הים".
 
"הבעיה שלנו היא שמאז 1994 ועד 2010 עברו הרבה מים בגעתון", אומר תום פישר, סטודנט למשפטים בן 25, ממובילי המחאה. "מאז חוקקו חוקים לא מעטים, כמו ב־2004 שבמהלכה חוקק החוק לשמירה על סביבה חופשית, שאומר שאסור לבנות במרחק 100 מטר מהים, ומ־100 מטר ועד מרחק של 300 מטר יש הגבלות מאוד מחמירות, וכל בנייה צריכה לעבור ועדה לענייני חופים ומינהל תכנון".
 
"היזמים נהנים מזה שהחוק לא חל עליהם כי התוכנית אושרה כאמור לפני שני עשורים", טוענת גם רחל כרם, בת 59 מקיבוץ גשר הזיו, ממובילי המחאה. "מדובר בתוכנית ישנה שהיום לא היו מאשרים. הבנייה קרובה מדי למים ולמפעלי תעשייה, הבניינים גבוהים, בלי תשתיות, מוסדות חינוך, שירותי רווחה וכדומה. הולכים לבנות ולהרוס את כל החלק הצפוני של רצועת החוף בנהריה לטובת מפלצות בטון חסרות ערך".
 
"חברת צמח המרמן ואלקטרה מגורים מקיימות קמפיין שיווק אגרסיבי, שמוכר חצאי אמיתות ומידע מסולף", מוסיפה כרם. "זאת על מנת לעשות את ההון שלהם על חשבון הרס הסביבה החופית הכי נדירה ויפה בארץ". לטענתה של כרם, "מה שהיזמים לא מספרים הוא שבקו 90 מטר מהלגונה מתוכננים להיבנות שני בתי מלון בני 18 קומות".


רחל כרם. צילום: פרטי
 
לאחרונה הקימו פישר ויתר מובילי המחאה דף פייסבוק, ובו פירוט של טענותיהם נגד הפרויקט, כמו גם אזהרות לקונים הפוטנציאלים שחשבו לרכוש בו דירה. בדף, שצבר כבר כ־2,500 תומכים, הם מציינים כי מטרתם "להילחם בתוכנית ולחשוף את האמת לגביה". בין היתר, מצוינת שם בעיית האסבסט המסרטן שקיימת בנהריה בשל המפעל "איתנית" שפעל בה. לטענתם, "האזור של השכונה החדשה מזוהם באסבסט קבור. כל נגיעה או חפירה בקרקע תעיף את האסבסט ישר לתוך הריאות שלכם ושל הילדים שלכם". עוד הם מפרטים כי בניגוד לאופן שבו השכונה מוצגת בפרסומת, בסמוך לפרויקט ניצב אזור תעשייה מפותח.
 
לטענת המתנגדים, השכונה החדשה באכזיב, שצפויה לאכלס כ־2,600 תושבים, תהיה מנותקת מהעיר: ממזרח לה תעשייה, מדרום אסבסט, ממערב ים ומצפון פארק לאומי. "לשכונה לא יהיה בית ספר, וכנראה גם לא קופות חולים, לא בנקים ולא ושירותים אחרים", הם מציינים. "אל תיתנו יד לפרויקט הנדל"ן ההרסני הזה. היזמים ניצלו פרצה בחוק והקימו לתחייה תוכנית ישנה שאינה מתיישבת עם חוק ההגנה על הסביבה החופית של היום. מדובר בפנינת החוף הכי יפה בצפון שתשנה פניה מנוף פתוח ופראי לנוף אורבני ודורסני".
 
כמו כן, המתנגדים מזכירים בדף הפייסבוק את תשתיות הביוב הקורסות בעיר, לדבריהם. "הרתחת מי ברז, ביוב זורם ברחובות, סגירת חופי הרחצה - אלו רק חלק מהבעיות שנתקלנו בהן בשנה האחרונה בשל זיהומים ועומסים בצנרת המים והביוב בנהריה", הם כותבים. לטענתם, מסיבה זו "נציג משרד הבריאות התנגד לתוכנית בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה וטען שמכון טיהור השפכים, שנמצא בצמוד לשכונה, לא ערוך וצפוי לקרוס תחת העומס".
 
מה שעוד מעורר את זעמם של מתנגדי הפרויקט הוא דווקא הפנים שלו: אלו של הדוגמן נועם טור כאמור, שרק לאחרונה עלה לכותרות בהקשר של מאבק סביבתי אחר, כאשר הוא וזוגתו פלס מחו נגד כריתת עצי האקליפטוס בנחל אלכסנדר, שצפויה הייתה לפגוע בכוורות ובדבוראים. "לא רק שמדובר בעזות מצח, אלא בניצול ציני של אדם שידוע כחובב ים וחופים", אומרת כעת רינת ברעם, תושבת האזור ואחת ממתנגדי הפרויקט. "אם הוא לא נוצל ועשה זאת רק למען כסף, אז הבעיה קשה יותר. לקחת אדם אוהב ים וטבע ולהשתמש בו כדי לקדם פרויקט שהורס את הטבע - זה ביזיון".


נועם טור. צילום מסך

 
"להיות ריאלים"

כרגע המחאה אינה מקבלת מימון חיצוני, וכל אחד מכמה עשרות המובילים שלה מקדיש זמן וכסף מכיסו הפרטי למאבק. "צריך להיות ברור שאנחנו לא בעד קבלן אחר או בנייה אחרת או גורם פוליטי כזה או אחר", מבהיר פישר. "אנחנו בעד שמירה על חוף הים".
 
לדבריו של פישר, המאבק נתמך על ידי עמותת "אדם טבע ודין". "זהו אחד המקומות הבודדים שעוד ניתן לשמור בהם על חוף טבעי ולהרחיק את העורף הבנוי ממנו", נכתב באתר העמותה. "השטח גובל בגן לאומי אכזיב, ובנייה קרובה לחוף עלולה לשנות את כל אופי המרחב מציבורי לפרטי". "אנשי העמותה מייצגים אותנו בבית משפט, ובכל מקום שבו אנחנו זקוקים - הם שם", אומר פישר. "הם מאוד עוזרים ורוצים כמונו בביטול הפרויקט".
 
לאחר שחברי המאבק נכשלו בניסיונם לפעול מול ועדות התכנון המקומיות, הם הגישו עתירה לבית המשפט המחוזי בחיפה המבקשת לפסול את התוכנית או לחייב את גופי התכנון לדון מחדש בתוכנית ולהכניס בה שינויים. ביוני 2013 קיבל שופט בית המשפט המחוזי רון סוקול את העתירה לבחון את הרלוונטיות לנורמות התכנון ולנחיצותה לעיר נהריה והוציא צו מניעה נגד הבנייה בחוף אכזיב. בעקבות פסיקה זו, ב־23 במרץ 2015 התכנסה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של המחוז, אך שם התוכנית עברה שוב ברוב של חמישה נגד ארבעה. "כביכול הפסדנו", מספר פישר, "אבל אנחנו לא מוותרים עד שנצליח למנוע את בניית הפרויקט הזה. חלק מהמאבק שלנו הוא בעיקר להזהיר מכל הסכנות. היעד הוא שלא יבנו בכלל את הפרויקט, אבל אנחנו מנסים להיות ריאלים, ולכן הצגנו חלופות לצמצום הפרויקט".
 
"הצלחנו למנוע את ההתקדמות של הפרויקט ואפילו לקבל פסק דין מאוד לא שגרתי שבעצם אמר למוסדות התכנון: תיקחו בחשבון את הצרכים של הסביבה", מוסיפה כרם.
 
כרגע תלויה ועומדת עתירה חדשה לביטול התוכנית או שינויה, ודיון ראשון בה צפוי להתקיים בתחילת ינואר. המתנגדים מבקשים סעד משפטי שיתיר להם לקבל רשות ערעור למועצה הארצית לתכנון ובנייה. יש להם גם לא מעט טענות נגד ראש העיר נהריה, ג'קי סבג, שלטענתם מאמץ את התוכנית במה שהם מגדירים "חיבוק גדול".


ג'קי סבג. צילום: יונתן זינדל
 
השלב הבא של המחאה כולל גיוס מתנגדים נוספים ועריכת משמרות מחאה בשטח, בחוף אכזיב, מול משרד המכירות ומול העירייה, בדרישה ברורה מהקבלנים ומרשויות המדינה לבטל את התוכנית. "צריך גם להזהיר את הקונים הפוטנציאלים שמתלהבים מההדמיות ומהבלופים", טוענת יוספה גילרד, תושבת אחד היישובים הסמוכים לנהריה.

תגובות:

מעיריית נהריה נמסר בתגובה: "תכנון השכונה מבוסס על תוכנית בניין עיר אשר אושרה כדין על ידי כל המשרדים הרלוונטיים. כמובן שכתנאי לכל היתר שיינתן, התכנון יעמוד בכל דרישות המשרד להגנת הסביבה שבכללותם גם הסמיכות למפעלים. בנוגע למבני הציבור, זו טענה חסרת כל בסיס. בעירייה נמצאות תוכניות מאושרות אשר כוללות מגרשים המיועדים לבניית מבני ציבור, בכללם מוסדות חינוך כמו בתי ספר וגני ילדים. בניית מוסדות החינוך תחל כמובן כאשר השכונה תקום. לגבי הטענה שהשכונה מנותקת מנהריה, על פי התכנון המתארי שמקודם על ידי העירייה ומוסדות התכנון השונים, השכונה תחבור לרחוב בן גאון בנהריה ותיצור רצף מבני של העיר. הדברים שעליהם מתלוננים התושבים נלקחו בחשבון ונבדקו בקפידה. אנחנו לא מכירים התנגדות כזו מצד משרד הבריאות (בהתייחס לטענת המתנגדים כי 'נציג משרד הבריאות התנגד לתוכנית בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה וטען שמכון טיהור השפכים, שנמצא בצמוד לשכונה, לא ערוך וצפוי לקרוס תחת העומס' – י"ה). כמו כן, מכיוון שמדובר בתוכנית בניין עיר מאושרת, אין למשרד הבריאות אפשרות להתנגד".
 
מאלקטרה מגורים וצמח המרמן נמסר בתגובה: “התוכנית ל'פרויקט אכזיב' אושרה בכל מוסדות התכנון והמשפט האפשריים בישראל. בשלב זה עדיין קיימת עתירה, אולם הבקשה לצו ביניים שימנע את תחילת הבנייה נדחתה על ידי בית המשפט, ולכן אנו פועלים להוצאת היתרי בנייה על פי תוכנית תקפה. פרויקט אכזיב אינו פוגע בחוף ובערכי טבע. הקרקע בין הים לפרויקט הוכרזה כגן לאומי, והיא תישמר לנצח כערך טבע ממדרגה ראשונה, כאשר קידום וביצוע התוכנית מתואמת עם נציגי הגן הלאומי. יש להדגיש כי הפרויקט נמצא על קרקע פרטית. אנחנו לא לוקחים מהציבור מטר מרובע אחד אלא להפך, אנחנו מנגישים לציבור את החוף והגן הלאומי. בנוסף, עיריית נהריה מקדמת פיתוח טיילת המפרידה בין הפרויקט לגן הלאומי וחוף הים. על פי התוכנית המאושרת, יש תכנון ומיקום למבני ציבור בשכונה, מלבד בית ספר (זאת בניגוד לטענה של עיריית נהריה כי ישנה תוכנית לבניית בית ספר בשכונה – י"ה). הפתרון בשלב זה הוא שהתלמידים ילמדו בבית ספר רמז אשר יותאם לקבל את תושבי השכונה החדשה".
 
נועם טור מסר בתגובה: "בסוף השבוע האחרון ביקרתי באכזיב ופגשתי שם תושבים מהאזור ששמחו לראות אותי וסיפרו לי עד כמה הם מאושרים מכך שמחזירים לחיים אזור שהיה פעם סמל ליופי ולחיים טובים. חלקם אף ציינו כי רכשו דירה בשכונה החדשה. חשוב לציין כי תוכנית שכונת אכזיב אושרה על פי כל הדרישות והתקנות המינהליות לשמירה על חופי ישראל, ואיני רואה בהקמת שכונה זו בשום צורה פגיעה בטבע או בערכי הטבע".