נתונים מדאיגים: סקר חדש שיזם איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית ושיוצג הבוקר (שני) בדיון הוועדה לזכויות הילד בכנסת, מציג תמונה מדאיגה בכל הנוגע למודעות של הורים לסכנת החשיפה של ילדיהם לפגיעות מיניות. מהסקר, שבוצע על ידי מכון "פאנלס" בקרב מדגם מייצג של הורים בישראל לילדים בני 5-18, עולה כי רק 11% מההורים העריכו נכונה את היקף תופעת האלימות המינית בישראל.



מרבית ההורים, בעיקר מסורתיים ודתיים, סבורים שסכנת הפגיעה המינית בילדים נשקפת בעיקר מפדופילים (57%) ועוד נמצא כי גברים הרבה יותר מנשים מאמינים כי ילדיהם יפגעו על ידי זרים. זאת בעוד המציאות מעידה על ההפך הגמור – רוב הפגיעות המיניות בילדים מגיעות דווקא מקרובי משפחה, שכנים ומכרים.



מהסקר עולה עוד כי מרבית ההורים (77%) גדלו בבתים בהם כלל לא שוחחו איתם על מיניות או ששוחחו במידה מועטה וכי רק 24% מההורים משוחחים עם ילדיהם על מיניות בריאה במידה רבה כשגברים דיברו פחות על מיניות בילדותם בהשוואה לנשים. נתון מעודד עם זאת מעלה כי 85% מההורים כיום, משוחחים על ילדיהם על גלישה בטוחה באינטרנט ובסלולר לפחות פעם אחת ביום וכי נשים מנהלות שיחות אלו עם ילדיהם במידה רבה יותר מאשר גברים. ועדיין, 30% מהנשאלים לא ביצעו מעולם מעקב אחרי פרופיל הפייסבוק של ילדיהם ורק 23% עורכים מעקב באופן קבוע כשגם כאן בעיקר מדובר על אימהות וכן על צעירים מתחת לגיל 40.



מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אורית סוליציאנו, מסבירה: "מטרת הסקר שיזמנו היא להעלות מודעות לעובדה שלמרות שבמדינת ישראל מתרחשת מגיפה, הורים רבים עדיין לא מודעים לה ולכן לא מספקים לילדיהם את מעטפת המוגנות הראויה. הורים עדיין שבויים בתפיסות שגויות לגבי אופי האלימות המינית. מנתוני הפניות למרכזי הסיוע עולה כי רוב הפוגעים (87%) הם אנשים מוכרים, לא אנשים זרים ולא פדופילים. הנטייה לראות בפדופיל או באדם זר את התוקף היא טבעית ולמעשה מאפשרת לנו לחשוב כי אם נגן על ילדינו מפני זרים לא יהיו פגיעות. בפועל המציאות שונה ולכן צריך להעלות מודעות של הורים לנושא, להכשיר את אנשי המקצוע בתחומי הבריאות, הרווחה והחינוך לזהות ולאתר מוקדם ככל האפשר ולדאוג לכך שכל ילד במדינת ישראל יעבור במסגרת החינוך הפורמלי שיעורים לגבי מיניות בריאה ומניעת פגיעות מיניות".



לדברי יו"ר הועדה לזכויות הילד ח"כ ד"ר יפעת שאשא-ביטון (כולנו): "לצורך מיגור מגפת הפגיעות המיניות בקטינים יש להעלות מודעות אצל ההורים והילדים, לתת כלים לאנשי החינוך לאתר ילדים שנפגעו ולשפר את מערך הטיפול והליווי של הנפגעים ובני משפחותיהם. בנוסף, יש לערוך שינויים בחקיקה וכן במערכת האכיפה כדי להביא למיצוי הדין עם הפוגעים".