חולדאי נגד הממשלה: ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, טוען כי החוק שאמור להגן על שוכרי הדירות בתל אביב מהמחירים המשתוללים נותר תקוע, וכי הממשלה מנסה לעקר את החוק מתוכנו העיקרי. לדבריו, "ממשלת ישראל מעכבת את החוק, שנועד להגן על שוכרי הדירות ומעקרת מתוכו את הסעיף העיקרי המתייחס לפיקוח על העלאת שכר הדירה", כך אמר היום (רביעי) ל"מעריב אונליין". חולדאי הזהיר מפני המשמעויות הקשות לנוכח המשך השתוללות מחירי שכר הדירה וההתעמרות בשוכרי הדירות.
כ-50% מתושבי תל אביב, ובהם צעירים רבים, מתגוררים בשכירות. שכר הדירה באזורים נרחבים בעיר הוא מהגבוהים ביותר בארץ. חולדאי קרא לממשלה לאשר בהקדם את הצעת החוק לשכירות הוגנת, שלדבריו, "תקוע" יותר משנה ולא לעקר אותו מתוכנו. החוק שגובש בשיתוף עיריית תל אביב נועד להסדיר את מערכת היחסים בין השוכר למשכיר.
 
"זה חוק חברתי, אשר יגן על שוכרי הדירות שנאנקים תחת עול השכירות. כיום השוכרים הללו מופקרים והממשלה גוררת רגליים", ציין חולדאי והדגיש, "אסור שהחוק יעוקר מתוכנו של הסעיף העיקרי המתייחס להגבלת העלאת שכר הדירה".

לדבריו של חולדאי, שוק השכירות הישראלי פרוץ. "עליות המחירים התלולות, היעדר היציבות והחיכוכים בין שוכרים למשכירים שוחקים את הצעירים. לצורך כך גובשה הצעת חוק, אשר זכתה לאישור בוועדת השרים ותמוה בעיני שהממשלה מעכבת אותה. זה לא שוק חופשי, זה שוק ללא כללי משחק ואת החגיגה הזו הגיע הזמן לסיים באמצעות חוק שיעשה סדר ויטיב הן עם השוכרים הן עם בעלי הדירות".

להביא בשורה לשני מיליון שוכרי הדירות בישראל

כזכור, בנובמבר 2014 הציגו שרת המשפטים לשעבר, ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) ושר האוצר דאז, יאיר לפיד (יש עתיד) בשיתוף עם חולדאי, את תזכיר החוק למען שכירות הוגנת. זאת לאחר שכבר במרץ 2014 אישר קבינט הדיור הממשלתי את הצעת החוק, שמטרתה להתמודד עם מצוקת השכירות ולהביא בשורה לשני מיליון שוכרי הדירות בישראל.
החוק הוגש שוב בכנסת הנוכחית על ידי חברי הכנסת סתיו שפיר (המחנה הציוני) ורועי פולקמן (כולנו) ואושר בוועדת השרים לחקיקה ביולי האחרון, אולם קידומו מעוכב מאז על ידי הממשלה סביב מחלוקת על הסעיף שמטרתו לייצר שכירות ארוכת טווח.
חולדאי הזכיר שמטרת החוק לשכירות הוגנת הנה להגביר את היציבות והוודאות לשוכרי הדירות במקום מגוריהם, לייצב את עליות המחירים התלולות, להפחית את החיכוכים בין שוכרים ומשכירים ולהעלות את רמת התחזוקה של דירות שכורות.
הצעת המדיניות גובשה על סמך מחקר משווה בינלאומי מקיף אשר בחן כ-30 הסדרים בתחום השכירות ברחבי העולם. ההמלצות מתמקדות בשוק השכירות הקיים ובכך מהוות מהלך משלים למאמצי הממשלה להקמת שוק שכירות מוסדי. את התוכנית גיבש צוות עירוני בהובלת יחידת הצעירים העירונית.

החוק יגביל את העלאת שכר הדירה

החוק יבצע את המהלכים הבאים: לייצב את עליות המחירים התלולות בשכר הדירה, כך שמרגע חתימת החוזה, למשך שלוש שנים, עדכון שכר הדירה יתבצע אחת לשנה עד לשיעור מקסימלי בגובה מדד המחירים לצרכן. מנגנון זה יהיה בתוקף גם במקרה של חילופי שוכר. הממשלה תסמיך רשויות מקומיות אשר יאמצו ויאכפו מנגנון זה בשטחן.
החוק מבקש גם להסדיר את יחסי השוכר והמשכיר, לעגן את זכויות וחובות השוכר והמשכיר בחוק, בנושאים כגון: תיקון ליקויים בדירה, חובות יידוע, תשלומים נלווים לשכר הדירה, ביטחונות, וסיום השכירות. יתאפשר גם הליך פינוי מהיר של שוכר אשר ביצע הפרה יסודית של החוזה. כמו כן, החוק מבקש לקבוע סטנדרטים בסיסיים לדירה נאותה: ייקבעו תנאים נאותים לדירה שכורה, כגון הימצאות פתחי אוורור ומים זורמים, ותינתן לרשויות המקומיות סמכות פיקוח על דירות שאינן עומדות בתנאים.
"בעיריית תל אביב-יפו אנו מיישמים תוכנית כוללת לסיוע בתחום הדיור ובכלל זה בניית פרויקטים ראשונים במדינה לדיור בר השגה, עידוד בניית דירות קטנות, מתן מלגות דיור לסטודנטים ועוד והפעלת מרכז דיור הראשון מסוגו בישראל, בבית הצעירים של העיר. אך צעדים חלוציים אלו הם טיפה בים ואינם יכולים להחליף מהלך ממשלתי שלם בתחום זה, הכולל בעיקר את שינויי החקיקה הנדרשים ליצירת שוק שכירות הוגן", ציין עוד חולדאי.