שעות בודדות אחרי שהתפרסם סרטון "השתולים" של תנועת "אם תרצו", ישי מנוחין, מנכ"ל הוועד הציבורי נגד עינויים, שפניו ושמו מופיעים בסרטון, קיבל את שיחת הטלפון הראשונה. "מישהו הפיץ כנראה את מספר הטלפון שלי וגרם לאנשים להתקשר אלי, כך הוא מייעץ להם", הוא משער. "עד עכשיו קיבלתי שלוש שיחות ממספר חסום, דברי תועבה ושנאה שקשה לשמוע, מנבלים את הפה. זו תחושה מאוד קשה". 



שוברים שתיקה משיבים לאם תרצו
 
בעקבות קמפיין ברשת: הוגשה תלונה במשטרה נגד אם תרצו

בסרטון "השתולים" של אם תרצו, שפורסם שלשום ועורר ביקורת רבה, מוצגים פניהם של ארבעה פעילי שמאל – מנוחין, אבנר גבריהו, ממייסדי שוברים שתיקה, עו"ד סיגי בן־ארי מהמוקד להגנת הפרט, וחגי אלעד, מנכ"ל ארגון בצלם - שמהווים בשנים האחרונות קול בולט וחד נגד הנוכחות הישראלית בשטחים. הסרטון נפתח במחבל שמניף סכין כדי לבצע פיגוע, ואז מצייר את הארבעה בתור מי שמאפשרים לו את המעשה, גם אם בעקיפין.

"שתולים", הם מכונים בסרטון; מעין סוכני חרש שמפעילות מדינות זרות במטרה לפורר את המארג הישראלי מבפנים. "בזמן שאנחנו נלחמים בטרור", נכתב על גבי המסך, "השתולים נלחמים בנו". עד כה זכה הסרטון לאלפי לייקים ושיתופים ברשתות החברתיות. "השתמשנו בדמויות של אנשים שאומרים את הדברים הכי גרועים על חיילי צה"ל, מאשימים אותם בפשעי מלחמה", טוען כעת מתן פלג, מנכ"ל אם תרצו. "החברה הישראלית לא כועסת עליהם בגלל שקראנו להם 'שתולים', אלא בגלל מה שהם עשו. אני לא מקבל את הגישה הזאת של יורים ואחר כך בוכים"
. מנוחין מצדו רואה את הדברים אחרת כמובן. אין זו הפעם הראשונה שהוא מהווה יעד למתקפה אישית מצד חוגים בימין הישראלי. אלא שהפעם, הוא אומר, מדובר בחציית קו שטרם ראה. "גם כשבשנות ה-80 'נוער כהנא' פרסם את מספר הטלפון שלי וביקש מאנשים להטריד אותי והם כתבו שאני בוגד, אז אמרתי: בסדר. יכול להיות שאם הייתה להם הטכנולוגיה של אם תרצו, זה היה יותר גרוע. אבל הסרטון הנוכחי של אם תרצו הוא הדבר הכי חמור שפורסם עלי. יש פה הידרדרות מעבר לחופש הביטוי, ממש להסתה ולהתרת דמי. זו לא הפעם הראשונה שאם תרצו מפרסמים על אודותי דברים פוגעניים או לא נכונים בעליל. לכן יש חופש ביטוי. אבל הפעם הם חצו קו". 
 
מה ההבדל בין אז והיום? 
"הסרטון הזה בנוי במתודה פשיסטית סטנדרטית. לוקחים פחד ובונים עליו הכל. הרי גם אני מסתובב בירושלים בפחד, כמו כולם, מכך שידקרו אותי. אז לקחת את הפחד הזה ולהגיד שהמחבל, שאין לו פנים, בונה על זה שישי מנוחין ימנע מהשב"כ לחקור אותו, וחגי יגיד שהחייל פושע מלחמה אם יעצרו אותו, וסיגי תגן עליו בבית המשפט – זה להגיד: למחבל אין פנים, אבל דווקא יש פנים שאתם יכולים להצביע עליהם כמגני המחבל הזה. הנה הם". 
 

"כולם יד בעניין"


הקמפיין של אם תרצו, ובלבו סרטון "השתולים", נועד לתת רוח גבית להצעת חוק שהגיש ח"כ יואב קיש (הליכוד) ונועדה לסמן עמותות המקבלות מימון של ישות מדינית זרה כ"שתולות" של המדינה שתומכת בהן. פלג כבר מכתיר את הסרטון כהצלחה מסחררת. "בתוך 24 שעות חתמו על הצעת החוק 5,000 איש", הוא אומר, "אתה רואה גל אהדה אדיר לקמפיין".

אם הצעת החוק תעבור, מלבד שוברים שתיקה, בצלם, הוועד הציבורי נגד עינויים והמוקד להגנת הפרט, שאנשיהם מזוהים בסרטון באופן אישי, יוצאו אל מחוץ לחוק גם ארגוני הסיוע עדאלה, יש דין, האגודה לזכויות האזרח, רופאים למען זכויות אדם, רבנים למען זכויות אדם, גישה, במקום, מחסום ווטש, שיחה מקומית 972, עיר עמים, הוועד נגד הריסות בתים, זוכרות, קואליציית נשים למען שלום, מי מרוויח מהכיבוש, אמנסטי אינטרנשיונל ישראל וקו לעובד. לטענת פלג, הוא מבין את הטענה שמדובר בעליית מדרגה. "אני כן רואה את הסרטון כפרובוקטיבי", הוא אומר, "אבל רק כי זה נועד לפתוח נושא לדיון, בזה אנחנו רואים חשיבות גדולה. זה שמדובר בסרטון שמעורר פרובוקציה - סבבה. אבל על מי אנחנו מדברים פה? על אנשים שגם ככה מסתובבים בתקשורת, שאוהבים מאוד מיקרופונים. לא דמויות שנחבאות אל הכלים. אלו אנשים שקוראים לישראל מדינת כיבוש ולחיילי צה"ל  פושעים. זה לדעתי הרבה יותר גרוע מלקרוא להם שתולים". 
 
מה היו התגובות שקיבלת עד כה? 
"אני מניח שהכל תלוי בסביבה שאתה חי בה. אני אישית מקבל רק תגובות חיוביות. אתה רואה גל אהדה אדיר לקמפיין. אני בטוח שבאזורים מסוימים אחרים יש גם טראומה מהקמפיין. באופן אישי אני חושב שלא הייתי עומד בזה אם לא הייתי מרגיש כזאת תמיכה". 
 "הצמידו את הקמפיין הזה  לקמפיין של יואב קיש", אומר חגי אלעד, מנכ"ל בצלם, שכאמור גם פניו ושמו מתנוססים בסרטון השנוי במחלוקת. "אבל מה ההבדל בין כל זה ובין הצעת החוק של שרת המשפטים - הצעה לסימון עמותות שמאל - שזוכה לגיבוי של היועץ המשפטי? הסרטון הוא רק העניין הקטן. אני הרבה יותר מוטרד מההסתה של גורמים ממשלתיים, אנשים שיש להם סמכות אמיתית להפעיל כוח ולעצב מדיניות. כשגלעד ארדן אומר שצריך לירות כדי להרוג, 'כל מחבל צריך לדעת שהוא לא ישרוד את הפיגוע שהוא עומד לבצע', ואחר כך חיילים ושוטרים נוהגים באופן כזה כי הם שמעו את השר לביטחון פנים מדבר בצורה הזאת - אלה הדברים החמורים באמת בעיני". 
 לדבריו, מה שמפחיד אותו הוא לא הסרטון הספציפי, שכן "יש פה ספקטרום שלם שמתחיל באיילת שקד ויהודה וינשטיין ונגמר באם תרצו", הוא אומר. "אז אומרים בממשלה: הם (אם תרצו - ע"ר) קצת הגזימו, או אפילו לא טורחים להגיד את זה. אבל כולם יד באותו עניין – להמשיך את הכיבוש ולהסיח את הדעת מהעיקר. ומה העיקר? המשך השליטה והדיכוי. כי הרי לממשלה אין מושג מה לעשות בסיטואציה הנוכחית. אז במקום להתמודד, היא עושה את המהלך הפשיסטי הקלאסי, שזה למצוא בוגדים מבית ולהגיד שעליהם קם ונופל הכל. בצלם מנהל את הצבא? בצלם מנהל את השטחים? יש ראש ממשלה שמוביל מציאות שרבים התריעו עליה שנים, ולממשלה אין תוכנית לכלום. זה מה שמעודד את המחבל, לא אנחנו". 

 

"עברנו את פרעה"



מנוחין מצדו חושש מעט יותר בעקבות הסרטון: "כשאני יורד לרחוב, אני חושב ומסתכל יותר מאשר קודם, יותר אפילו מפני מחבל פלסטיני. אם התחושה שלי כמו כולנו היא לא נוחה, היום זה עוד יותר. כי כרגע לפחות די לא ברור לי מה ההשלכות של זה".  
 מנוחין כבר הספיק להגיש תלונה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה שיורה למשטרה לחקור את אנשי אם תרצו בחשד להסתה. בתגובה הגישה אם תרצו תלונה למשטרה בדרישה שתחקור את מנוחין ואחרים בחשד לבגידה. "אם זה המצב, אז כולנו גיס חמישי", אומר מנוחין. "גם משרד המשפטים, כי אני עובד מול משרד המשפטים כל הזמן. אז אולי צריך לתבוע גם אותו על בגידה? ולמה לעצור שם? גם מצ"ח עונים לי על שאלות, אז בוא נתבע גם אותם. וכשמדינת ישראל מבקשת דוח לוועדה של האו"ם, הם שולחים לי בקשה לחוות דעת שאני מגיש חזרה. אז בוא נתבע את המדינה על בגידה. אם ככה, כולם גיס חמישי – צה"ל, מצ"ח ושב"ס". 
 "ההבדל ביני ובין מנוחין הוא שאני שם את היהודי כערך הכי חשוב, והוא שם את הדמוקרטי בתור הערך הכי חשוב", מגיב פלג. "לא דיברתי איתו מעולם, אבל זה מה שאני חושב. מבחינתנו צריך לשמור על ישראל כמדינה יהודית, נקודה. וגם תראה, זה מה שעובד. המנגנון המדיני היחיד במזרח התיכון שנותר יציב לאורך זמן ומשיג זכויות אדם ורווחה". 
 
לטענת הארגונים שאתם מכנים "שתולים", לא לכולם יש זכויות בין הירדן לים. נגד זה הם פועלים. 
"החברה הזאת היא כל כך חזקה וחופשית, שאנחנו נוטים לשכוח שיש מצב שנקרא 'הרע במיעוטו'. נכון, לא נוח פה לכולם. הדברים הם לא מושלמים, אבל עדיף ככה מאשר אחרת. אני לא מקבל את האובססיביות הזאת עם מה שקורה ביהודה ושומרון. מי שיצר את המצב ביהודה ושומרון זה הערבים הפלסטינים. להאשים את ישראל בזה זה פשוט עוול. ומי שכל הזמן בחר בטרור ובמלחמה זה הערבים. הקמת מדינת ישראל קדמה להתנגדות או ההתנגדות קדמה למדינה? ולמה? כי זה אזור אלים, זה אזור בלי זכויות לנשים. אני לגמרי מאמין שאפשר לנהל חיים משותפים עם ערבים בחברה הישראלית, אבל הרוב פה הם רצחנים". 
 על דבר אחד יסכימו איתו מושאי הסרטון: אין ספק שהוא אפשר להציף ביתר שאת את הדיון סביב הנעשה בשטחים. "עכשיו, בעקבות הסרטון, יש הזדמנות לדבר על הכיבוש ומה שהוא עושה לפלסטינים ומה שהוא עושה לחברה הישראלית", אומר חגי אלעד מבצלם, "ואם זה מה שיניע אנשים להבין שאו שהכיבוש מסתיים או שתהליך הפשיסטיזציה יתגבר – אז הרווחנו משהו מכל זה". 
 
על הדרך הם יסכימו פחות. "לא שזה יגרום לי להפסיק להגן על זכויות אדם", אומר מנוחין, "אבל אעשה זאת עם פחות נוחות. עברנו את פרעה, נעבור גם את זה".