שר האנרגיה יובל שטייניץ, בירך הערב (חמישי) על ההסכמה לחידוש היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לטורקיה, ואמר: "אין לי ספק, שההתקדמות בחודשים האחרונים במתווה הגז תרמה תרומה משמעותית להתקרבות ביחסי ישראל-טורקיה. זוהי דוגמה מצוינת לרלוונטיות המדינית של מתווה הגז, שאושר הבוקר סופית". 

שטייניץ הרחיב בנושא המשא ומתן שהתבצע עם טורקיה: "מזה כמה חודשים שאנחנו מנהלים בירורים בדרכים שונות בנוגע לקידום ייצוא גז ישראלי לטורקיה, מה שיתרום לפיתוחו המהיר של מאגר לוויתן, ויהווה תמריץ לחברות בינלאומיות לחזור ולחפש שדות גז נוספים במים הכלכליים של ישראל"

שלושה ימים אחרי שנשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, אמר שצריך לנרמל את היחסים עם ישראל, נחשף כי היחסים בין המדינות ניצבים בפני שינוי דרמטי. במהלך פגישה סודית שנערכה אתמול בשוויץ הצליחו נציגים משתי המדינות לגבש מסמך הבנות שיאפשר את החזרתם של היחסים הדיפלומטיים בין המדינות לסדרם ואת הפיצויים שישראל תשלם כ20 מליון דולר לנפגעי משט המרמרה .
אתמול נפגשו בז'נבה שבשוויץ הנציגים הישראלים - ראש המועצה לביטחון לאומי שייכנס בקרוב לתפקידו כראש המוסד, יוסי כהן, ויוסף צ'חנובר - עם תת שר החוץ הטורקי. בסיום הפגישה נקבעו שורה של הבנות שיגובשו לכדי הסכם שצפוי להיחתם בימים הקרובים. 

"יש לנו הסטוריה של חשדנות הדדית"
למרות ההישג הדרמטי בישראל שומרים על זהירות ואומרים "עד שלא ייחתם ההסכם אנחנו לא חזרנו ליחסים נורמליים. מדובר בטורקיה ויש לנו הסטוריה של חשדנות הדדית". אמר גורם מדיני בכיר. 

במסגרת ההסכם ישראל תקים קרן לנפגעי משט המרמרה על סך 20 מליון דולר, המדינות יחזירו את השגרירים שלהן. טורקיה הביעה נכונות שלא לאפשר פעילות טרור על אדמתה. גורם מדיני אמר כי הסעיף הזה משמעותי עבור ישראל ועל כך לא התכוונו לוותר. התביעות נגד חיילי צה"ל יבוטלו. איש חמאס, סאלח ערורי, שעמד מאחורי החטיפה ורצח שלושת הנערים בגוש עציון לא יורשה להיכנס לטורקיה. וטרקיה תאפשר העברת צינור גז בשטחה. ייפתחו דיונים מיידיים למכירת גז מישראל לטורקיה
הסכסוך בין המדינות פרץ על רקע השתלטות צה"ל על ספינות המשט הטורקי לרצועת עזה במאי 2010, במהלה נהרגו תשעה אזרחים טורקים שהיו על ספינת ה"מאבי מרמרה" ועשרות נוספים נפצעו. בין היתר, המתיחות הובילה להחזרת השגרירים מתל אביב ומאנקרה והורדת הדרג הדיפלומטי, לצד פתיחה בהליכים משפטיים בטורקיה נגד בכירי צה"ל במהלך ההשתלטות, בהם הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ומפקד חיל הים דאז, האלוף אליעזר מרום.
תפנית ראשונה במצב חלה ב-2013 כשבסיום ביקורו של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בישראל שוחחו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וארדואן שכיהן אז כראש ממשלת טורקיה, במהלכה התנצל נתניהו על "הטעויות המבצעיות שהיו באירוע הפשיטה". מלשכת ראש הממשלה נמסר אז כי נתניהו וארדואן סיכמו על "השבת הנורמליזציה ביחסים בין המדינות".
כבר אז נשלחו נציגים של שתי המדינות לדון בהחזרת היחסים למסלולם ובפני נתניהו הונחה טיוטת הסכם כולל לנורמליזציה עם טורקיה, אולם הוא לא רצה לחתום, גם מתוך הנחה כי ארדואן לא צפוי לשנות את הרטוריקה האנטי-ישראלית שלו אפילו במידה וייחתם הסכם שכזה. בסופו של דבר ההסכם לא הושג וביוני האחרון פורסמו ידיעות על חידוש המגעים בין הצדדים והשבוע נשמעה הקריאה לנרמול היחסים על רקע מערכת היחסים הרעועה עם רוסיה. מנכל משרד החוץ דורי גולד התייחס לקריאתו של ארדואן ואמר:" "מאז ומתמיד שואפת ישראל ליחסים יציבים עם טורקיה והיא בוחנת כל הזמן את הדרכים להגיע לכך".