הדילמה במי לטפל קודם כאשר מגיעים לזירת פיגוע מלווה את אנשי כוחות ההצלה וזק"א כבר תקופה ארוכה.



חיים פוקסמן, מתנדב בזק"א, שהגיע לזירת הפיגוע האחרון בשער יפו בירושלים, סיפר לגבי גזית ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" על העדפת הקורבן בכל מצב: "בפיגוע הדקירה האחרון בשער יפו בירושלים ראינו מספר יהודים פצועי דקירות ולצידם מחבל אחד הרוג ומחבל שני במצב אנוש. ההיגיון היהודי הבריא שיש לי, ולעמיתיי שהגיעו איתי לשם, לא משאיר לנו מקום לספק, וניגשנו לעזור מיד לטפל בפצועים הפחות קשים מהמחבל. לקחנו בחשבון שייתכן והמחבל ימות כיוון שפסחנו אליו וטיפלנו קודם בקורבנות הפיגוע. זו החלטה ערכית שלי, לפי ההחלטה של מנכ"ל זק"א יהודה משי-זהב, שמכתיב את הקו הזה לכל אורך הדרך".



גזית טען שהקו הזה מנוגד לדעתם של אנשי האתיקה הרפואית, ופוקסמן השיב: "ההעדפה של האתיקה הרפואית לא נקלטת, אני לא יכול להבין  את זה. חסרה אצלם המוסריות של התוקף מול הקורבן, בלי קשר לדת ולאום. אני רוצה לראות את האדם שימצא את עצמו חס וחלילה בזירת פיגוע, ומגלה חס וחלילה קרוב משפחה שלו פצוע קל, ולצידו המחבל שדקר אותו פצוע קשה, האם הוא ייגש קודם למחבל? במקרה של פיגוע".


גזית הקשה עליו וסיפר שמנכ"ל מד"א הצהיר שהיה מטפל במחבל פצוע קשה לפני שהיתה מטפל בביתו הדקורה, ופוקסמן ענה: "מנכ"ל מד"א אולי מתוקף תפקידו אמור לצאת בהצהרות שכאלה, אבל כשהוא ימצא את עצמו באירוע הוא לא ינהג כך. זה היגיון בריא והיגיון יהודי. זה המוסריות, ואף אחד לא יטיף לנו כמתנדבי זק"א על מוסריות. העם היהודי המציא את המוסריות, ואנחנו כמתנדבי זק"א פועלים 365 יום בשנה, בלי הבדל דת, גזע ומין, בארץ ובכל העולם".

בתשובה לשאלה של גזית, מה יעשה במקרה שבו יהודי דוקר ערבי, השיב פוקסמן: "במקרה הפוך, שבו יהודי דוקר ערבי, וערבי הוא קורבן הפיגוע, אין ספק בכלל שאני אגיש קודם כל עזרה לערבי שנפצע. המבחן היחיד שלי הוא מי הקורבן, מי הנפגע, ומי המפגע והתוקף. הרי מי שנפגע יצא מביתו ואמור לשוב לביתו לחיק משפחתו. המפגע שיצא, ודאי המחבלים בתקופה האחרונה, יודעים שהם לא יחזרו הביתה".