שלג בחרמון עם פתיחת שנת 2016: כוננות שיא בשירותי החירום, בחברת החשמל ובעיריות לקראת מזג האוויר הסוער הצפוי מחר. החזאית התורנית בשירות המטאורולוגי בבית דגן, עליסה רזי, מסרה היום (רביעי) שגשמים מקומיים יחלו לרדת ויתחזקו בהדרגה בשישי. הגשמים, שיירדו מצפון הארץ עד צפון הנגב, יהיו מלווים בסופות רעמים ובמשבי רוחות חזקים, שיגיעו באזור החוף למהירות של כ-50 קילומטרים לשעה.



בחרמון ובפסגות הרי הצפון צפוי לרדת שלג ובשירות המטאורולוגי מזהירים מפני סכנת שיטפונות בנחלי המזרח ומהצפות במישור החוף. בנוסף, ייתכן שלג קל גם בהרי המרכז ואולי גם פתיתים מעורבים של שלג וגשם בירושלים. עם זאת, בשעות הערב הגשמים והרוחות ייחלשו בהדרגה.



מה קורה באתר החרמון?


הצפי הוא שבתחילת שבוע הבא, יפתח אתר החרמון את שעריו למבקרים. באתר נערכים כבר שבועות ארוכים לקראת בוא השלג המשמעותי הראשון שיפתח את העונה הלבנה. מסלולי הגלישה וההליכה ברחבי ההר והאתר הוכשרו, כל אגפי האתר צוידו כראוי, הציוד הכבד ערוך ומוכן, חתולי השלג, המשאיות ומחסני המלח לפיזור השלג מצירי התחבורה לאתר מלאים. פתיחת מסלולי הגלישה לסקי תתאפשר לאחר ירידת כ-50 סנטימטרים של שלג במפלס התחתון. לפי הצפי נראה שהמערכת הקרובה תספק כמות נאה של שלג בתקווה שגם מסלולי הגלישה יפתחו בתחילת שבוע הבא. 



גיזום לקראת הסופה. צילום: יוסי וייס, חברת החשמל
גיזום לקראת הסופה. צילום: יוסי וייס, חברת החשמל



חברת החשמל מפיקה לקחים


חברת החשמל תגברה את מוקד השירות 103 ונמצאת בכוננות מלאה של צוותי עבודה לתיקונים וציוד כבד הכולל במות הרמה ומנופים ליציאה מידית לשטח. בנוסף התבצע תיאום והידוק הקשר לקראת הסופה עם רשויות מקומיות וגורמי חירום. חברת חשמל מבקשת להדגיש כי על אף ההיערכות המקדימה הנרחבת אין "אפס תקלות". הרוחות העזות הצפויות עלולות לגרום לקריסת עצים, פגיעת ענפים וחפצים שונים ברשתות החשמל ולגרימת נזק שיגרום להפסקות באספקת החשמל.



העלאת גנרטורים לקראת הסופה בצפת. צילום: יוסי וייס, חברת החשמל
העלאת גנרטורים לקראת הסופה בצפת. צילום: יוסי וייס, חברת החשמל



ברשויות המקומיות נערכים לתגבור המוקדים העירוניים וצוותים שיתנו מענה למפגעים והצפות. ברשות כבאות ארצית הודיעו על תגבור תחנות הכיבוי וההצלה ברחבי הארץ, בדגש על האזורים המועדים לשלג והצפות. ברשות הכבאות הזהירו שמלבד הצפות וחסימת כבישים, מזג האוויר הסוער עלול להוביל לקריסת עצים או עמודי חשמל, סכנות החלקה על כבישים וכן לניתוק עצמים ממקומם. לקראת מזג האוויר הסוער, הנחה ראש אגף המבצעים, טפסר בכיר אייל כספי, לתגבר בכח אדם את התחנות בצפון ובירושלים ולבדוק ציוד חירום ייעודי כמו גנרטורים, משאבות ומסורים. יחידות החילוצים המיוחדים, בעיקר באזורים הנתונים להצפות, הושמו בכוננות עם סירות ורכבי החילוץ. עקב שימוש מוגבר במכשירי חימום ועומס על מערכת החשמל הביתית, נערכים בשירותי הכיבוי להתמודד גם עם שריפות בדירות מגורים.



מה מחכה לנו בהמשך?


בשבת בבוקר עוד ייתכנו גשמים מקומיים באזור המרכז ובמוצאי שבת תתחיל מערכת חורפית נוספת, שהפעם תתמקד באזור הצפון. בשעות הערב יחלו לרדת גשמים באזור הצפון ובחרמון יוסיף לרדת שלג.