הסערה כבר כאן: שלג ראשון החל לרדת היום (חמישי) באתר החרמון. בשלב זה השלג החל להיתפס במפלס העליון כאשר במפלס התחתון השלג יורד מעורב בגשם. יש לציין כי מדובר בפתיתי שלג ולכן האתר סגור למבקרים. המערכת חורפית שפקדה את הארץ כוללת בין היתר גשמים חזקים ורוחות עזות. על פי התחזית גל הקור ימשיך עד שעות הערב של יום שבת. בעקבות מזג האוויר הסוער צפויה הטמפרטורה באזורים מסוימים בארץ לרדת לאזור ה-0 מעלות צלזיוס וצפויות לרדת כמויות גדולות של גשם ברחבי הארץ ואף שלג בהרי הצפון ובמקומות הגבוהים.



יחידת חילוץ גולן, היחידה המשטרתית של מחוז צפון נערכת לתת מענה גם בסוף השבוע הקרוב לתושבי הגליל העליון, צפת והגולן. מתנדבי היחידה נמצאים בסוף השבוע בכוננות לכל קריאה. גם במגן דוד אדום מזהירים את הציבור מפני הפגיעות האפשריות בעקבות גל הקור והגשם הצפוי לפקוד את ישראל בסוף השבוע הקרוב וערוכים ב"כוננות שלג" בהרי הצפון ובמקומות הגבוהים



המחוז הצפוני של משטרת-ישראל נערך לקראת מזג האוויר הסוער הצפוי בימים הקרובים, בהתאם לנתוני הרשות המטאורולוגית, במטרה לשמור על בטחון הציבור ושגרת החיים התקינה בצורה הטובה ביותר. בתוך כך, מוקד החירום המשטרתי - מוקד 100 וכן מוקד המידע הארצי של מ"י – מוקד 110, יתוגברו על מנת לתת מענה מהיר לציבור. בימי סוף השבוע יפעלו שוטרי הצפון במתכונת מוגברת ברחבי הצפון ובנקודות המועדים לפגעי מזג האוויר, בעיקר ברמת הגולן ובהרי צפת. בעקבות הסערה קוראת המשטרה לציבור הנהגים לנהוג במשנה זהירות בקרבת מאגרי מים בהם קיימת סכנת נפילה, היסחפות וטביעה. עוד מדגישים כי יש להתאים את הנסיעה לתנאי הדרך, להדליק אורות, להימנע מעצירות פתע ולעצור רק בתחנות ריענון מוסדרות ולא בשולי הכביש.



תחזית מזג האוויר: היום צפויים גשמים מקומיים מצפון הארץ ועד צפון הנגב. במהלך היום הגשם יתחזק וילווה בסופות רעמים ורוחות עזות. הטמפרטורות ירדו ויהיו נמוכות מהרגיל וקיים חשש משיטפונות והצפות במקומות המועדים.  בהמשך הלילה יהיה גשום וסוער ברוב אזורי הארץ. שלג ירד בחרמון ובצפון רמת הגולן. בפסגות הגליל ייתכן שלג קל. הטמפרטורות החזויות ברחבי הארץ: תל אביב 17-11, ירושלים 11-4, חיפה 15-10, טבריה 16-11, באר שבע 16-8 ובאילת 19-12 מעלות.



סערה. בן קלמר
סערה. בן קלמר



כוננות שיא בשירותי החירום, בחברת החשמל ובעיריות לקראת מזג האוויר הסוער הצפוי היום ומחר. החזאית התורנית בשירות המטאורולוגי בבית דגן, אליסה רזי, מסרה שהגשמים המקומיים שירדו אתמול ואמש יימשכו בבוקר ויתחזקו בהדרגה.



הגשמים, שירדו מצפון הארץ עד צפון הנגב, יהיו מלווים בסופות רעמים ובמשבי רוחות חזקים, שיגיעו באזור החוף למהירות של כ־50 קמ"ש. גובה הגלים צפוי להגיע לשלושה מטרים. בחרמון צפוי לרדת היום שלג, והלילה צפוי שלג גם בפסגות הרי הצפון. בשירות המטאורולוגי הזהירו מפני סכנת שיטפונות בנחלי המזרח ומהצפות במישור החוף.



גם מחר צפוי מזג אוויר גשום וסוער. גשמים חזקים ירדו לפרקים ומשבי הרוחות יתעצמו עד ל־60 קמ"ש באזור החוף. גשמי הזעף ילוו בסופות רעמים. מחר בערב ייתכן שלג קל גם בהרי המרכז, ואולי גם פתיתים מעורבים של שלג וגשם בירושלים. בשעות הערב הגשמים והרוחות ייחלשו בהדרגה.



בשבת בבוקר ייתכנו גשמים מקומיים באזור המרכז, ובמוצאי שבת תתחיל מערכת חורפית נוספת, שהפעם תתמקד באזור הצפון ותורגש פחות באזורים אחרים. על פי התחזית, בשעות הערב יחלו לרדת גשמים באזור הצפון ובחרמון צפוי שלג. ביום ראשון בבוקר ייתכן שלג ברמת הגולן.




הרשויות במתכונת חירום


לנוכח התחזיות למזג אוויר סוער, ברשויות המקומיות נערכים לתגבור המוקדים העירוניים וצוותים שייתנו מענה למפגעים והצפות. ברשות הכבאות ארצית הודיעו על תגבור תחנות הכיבוי וההצלה ברחבי הארץ, בדגש על האזורים המועדים לשלג והצפות. ברשות הזהירו שמלבד הצפות וחסימת כבישים, מזג האוויר הסוער עלול להוביל לקריסת עצים או עמודי חשמל, סכנות החלקה על כבישים וכן לניתוק עצמים ממקומם.



היערכות במד"א. צילום: דוברות מד"א
היערכות במד"א. צילום: דוברות מד"א



ברשות אף פרסמו הנחיות מיוחדות לקראת הסערה: אין להעמיס מספר רב של מכשירי חשמל על שקע בודד מחשש לעומס יתר. למשתמשים בסדין חשמלי לחימום המיטה, יש לנהוג על פי הוראות היצרן, לוודא שאין קיפולים בסדין לפני החיבור לחשמל ולנתק את הסדין משקע החשמל לפני השינה. להרחיק תנורי חימום בעלי אש גלויה מכל רהיט או אמצעי העלול להתלקח כתוצאה מחימום יתר. אין להשאיר תנורי ספירלה או כל תנור בעל גוף חימום לוהט ללא השגחת מבוגר וחל איסור מוחלט לישון בזמן שהם דולקים. רצוי לחזק ולקשור סככות, פרגולות, אנטנות, דודי שמש וכל פריט העלול לעוף ברוח, ולנקות פתחי ניקוז במרזבי הגגות.




הפקת לקחים בחברת החשמל


בחברת החשמל הפנימו את לקחי נזקי הסערה הפתאומית שהתחוללה לפני כחודשיים וחצי והחליטו לתגבר את צוותי העבודה בשטח. נוסף על כך קידמה חברת חשמל גנרטורים לאזור צפת ולרמת הגולן, שם צפויות סופות שלגים. כמו כן החלה החברה בשבועיים האחרונים בכריתת עצים נרחבת בקרבת רשתות חשמל.



בחברה שבים וקוראים לציבור לשמור על כללי בטיחות בסיסיים: אין לגעת בחוטי חשמל קרועים עקב סכנת התחשמלות - ולדווח על כך מיידית למרכז השירות 103 או למוקד משטרת ישראל 100 באמצעות האפליקציה של חברת החשמל בטלפון הסלולרי או בעמוד הפייסבוק של חברת החשמל. בחברה מדגישים שעל אף ההיערכות המקדימה הנרחבת אין "אפס תקלות". ואכן, אמש כבר הייתה הפסקת חשמל ממושכת בחלקים מכפר סבא. דיירים המתגוררים ברחוב תל חי ובאזורים סמוכים סיפרו שיותר משעתיים הם ללא אספקת חשמל.



קשת בענן בעמק קדש. צילום: יוסי מלמן
קשת בענן בעמק קדש. צילום: יוסי מלמן



"אנחנו חיים בחושך. הדלקנו נרות ומחכים שהחשמל יחזור סוף־סוף", סיפרה דליה, דיירת באזור שנאלצה לנתק את השיחה, מכיוון שהסוללה בטלפון הסלולרי, שאי אפשר להטעין אותה בשל הפסקת החשמל, עמדה להיגמר.



"יש ילדים בבית ואי אפשר להדליק את דוד החשמל. זה משבש את החיים, אבל אני מקווה שהפעם הפסקת החשמל לא תהיה כמו בפעם שעברה, באוקטובר, כשימים שלמים לא היה בחלק מכפר סבא חשמל", אמר דידי, המתגורר באזור רחוב תל חי.




היערכות במרכזים הרפואיים


המרכז הרפואי בנהריה נערך גם הוא למזג האוויר הסוער הצפוי. הנהלת המרכז קיימה דיון הערכת מצב מיוחדת, שכלל פינוי מפגעים אפשריים ותדרוך הצוותים הרפואיים והסיעודיים לקראת הסערה שבפתח.



גם במרכז הרפואי זיו בצפת נערכים לקראת האפשרות של חסימת כבישי הגישה למקום בשל מזג האוויר. בית החולים ייעזר בשירותי חברות המפעילות רכבי שטח בעלי יכולת עבירות בסופות ובשלגים. רופאים במרכז הרפואי זיו הזהירו מפני סכנות הקור והזכירו שעל הורים, בני משפחה של קשישים ומטפלות, לגלות ערנות מוגברת לתופעת ההיפותרמיה ולהקפיד לשמור על טמפרטורה מתאימה בבית ועל לבוש מתאים בחוץ.



שיטפונות בדרום. צילום ארכיון: יוני גריצנר
שיטפונות בדרום. צילום ארכיון: יוני גריצנר



הסערה שתפקוד את שמי הארץ בשעות הקרובות הכניסה לכוננות לא רק את כוחות החילוץ, חברת החשמל והרשויות המקומיות אלא גם את ציידי השיטפונות וחובבי הטבע למיניהם. דני רודד, מנהל כפר הנוקדים התייחס הבוקר לשיטפונות הצפויים: "בשנים האחרונות זיהינו תופעה חדשה בה אנשים במקום לשבת בבית במזג אויר סוער באים בהמוניהם למדבר כדי לצפות בתופעת הטבע המרהיבה הזאת. לראות ולשמוע את המדבר גועש, להרגיש את עוצמת המים שמכה בסלעים היא חוויה חד פעמית שרק שמי שנמצא בזמן הנכון ובמקום הנכון זוכה לה".