הסערה סביב פסילת ספרה של דורית רביניאן, "גדר חיה", ממשיכה. ועד הפעולה של המורים והתאגדות המנהלים הביעו היום (חמישי) זעזוע מהחלטת משרד החינוך לאסור על הוראת הספר " גדר חיה" שנכתב על ידי דורית רביניאן, בבתי הספר בשל חשש להתבוללות ופגיעה בזהות היהודית. "אנו רואים בצעד זה פגיעה בחופש הדיון והפלורליזם כמו גם פגיעה בסמכות מפקח מרכז מקצוע הספרות והוועדה המקצועית לבחינת תכני ההוראה". בהודעה שפרסמו הוסיפו: "אנו מזהירים מפני השתלטות הפחד על השכל הישר ותובעים ממשרד החינוך לחזור בו מהחלטתו".

בתוך כך, עו"ד נדאל עותמאן, מנהל המטה למאבק בגזענות, טען כי מדובר בהחלטה גזענית: "ההחלטה לפסול את ספרה של דורית רביניאן היא החלטה שנובעת ממניעים גזעניים גרידא. בעצם הטענה כי יחסים בין יהודייה לערבי יפגעו בזהות ובמורשת של תלמידי כל המגזרים, אומר משרד החינוך באופן חד משמעי שהוא מתנגד לחיים משותפים ודו קיום ומעביר מסר קלוקל ומסית לכל קבוצות האוכלוסייה בארץ". לדבריו בכוונת המטה לפנות הבוקר לשר החינוך, נפתלי בנט, בדרישה לבטל את ההחלטה ולבנות תכניות חינוכיות שישדרו מסר הפוך".

הפסילה ממשיכה לעורר הדים גם במערכת הפוליטית. יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג ביקר את החלטת משרד החינוך, וכינה אותה "אקט כוחני, מיותר ואומלל". "רכשתי הבוקר כמה עותקים של "גדר חיה" מאת דורית רביניאן הנפלאה. נראה לי שזה בדיוק הספר שצריך להעניק הבוקר לחניכות וחניכי המכינה הקדם צבאית "נחשון" בשדרות", כתב הרצוג בחשבון הפייסבוק שלו. 

"תגידו, שאלתי אותם - עם הספר מפחד מספרים? עם הספר מפחד מסופריו? או יותר נכון לומר, שר החינוך שלו מפחד מספרים ומסופרים? זוהי תפיסת עולם חשוכה שלא מאמינה ביכולת השיפוט של האזרח או הדור הצעיר שמעורב הרבה יותר מכל הדורות שקדמו לו", הוסיף הרצוג. 

יו"ר המחנה הציוני אמר כי ההחלטה של משרד החינוך היא נדבך נוסף במדיניות ממשל נתניהו: "האקט הכוחני והמיותר של פסילת ספר, על בסיס הבנה לקויה וצרה של תוכנו, הוא עוד לבנה, עוד ספין חשוך בחומת ההפחדה, וההדרה והאטימות שמייצרת ממשלת נתניהו. זו החלטה אומללה ואני קורא לשר החינוך לחזור בו ממנה ולהבטיח כי חירות המחשבה והביטוי ימשיכו להיות נר לרגליה של מערכת החינוך הישראלית". 

 

רכשתי הבוקר כמה עותקים של "גדר חיה" מאת דורית רביניאן הנפלאה. נראה לי שזה בדיוק הספר שצריך להעניק הבוקר לחניכות וחניכי ה...

Posted by ‎יצחק (בוז'י) הרצוג - Isaac Herzog‎ on Wednesday, December 30, 2015
שלח: "ראיית עולם מתבדלת הגובלת בגזענות" 

גם יו"ר סיעת יש עתיד, עפר שלח, תקף את החלטת שר החינוך נפתלי בנט: "נימוקיו של משרד החינוך לפסול את הספר ״גדר חיה״ של דורית רביניאן מתוכנית הלימודים בתיכונים מקוממים עוד הרבה יותר מהחלטת הפסילה עצמה".

שלח הוסיף כי "לפי הידיעה נפסל הספר, שבמרכזו סיפור אהבה בין ישראלית לפלסטיני, בנימוק שיש צורך ״לשמור על הזהות והמורשת של כל המגזרים״, האמירה ש״יחסים אינטימיים בין יהודים ושאינם יהודים מאיימים על הזהות הנפרדת״, והחשש כי ״לנוער בגיל ההתבגרות אין את הראייה המערכתית הכוללת שיקולים של שמירת הזהות של העם ומשמעות ההתבוללות״. מתחת לניסוחים המסובכים עולה צחנה של ראיית עולם מתבדלת הגובלת בגזענות, מהסוג שהופנה בעבר ובהווה דווקא כלפי יהודים.
שלח אמר כי שר החינוך טעה כשגיבה את פקידיו: "דורית רביניאן היא סופרת מעולה. תפקידה של יצירה ספרותית אינו ״לשמור על זהות ומורשת״ אלא לקרב אותנו למורכבות האנושית, לתאר אותה על כל גווניה ולאתגר את הדרך בה אנו תופסים את העולם. משרד חינוך שאינו מבין זאת אינו מחנך. ומשרד חינוך המשתמש במילים כמו  ״יחסים אינטימיים בין יהודים ושאינם יהודים מאיימים על הזהות הנפרדת״ אינו מכיר אפילו את ההיסטוריה היהודית. שר החינוך בנט כבר גיבה את פקידיו, וטעה. הוא צריך במקום זאת להבהיר להם שטעו, ושאין להם מושג לא בתרבות ולא בחינוך".