רפורמה של שר הבריאות יעקב ליצמן לפתיחת שוק גידול הקנאביס הרפואי ומתן הקלות משמעותיות לחולים, הקמת שדולה רשמית לקנאביס רפואי בכנסת, והודעת משרד החקלאות כי ישקול לאפשר גידול של קנאביס תעשייתי בישראל – כל הצעדים הללו, שהתרחשו בשבוע האחרון, מעוררים לא מעט ציפיות בקרב החולים, החוקרים ואפילו החקלאים. האם אנו בדרך למהפכה בתחום?
 
סגן שר הבריאות דאז ליצמן הודיע כבר לפני חמישה חודשים על כוונתו לחולל מהפכה בתחום הקנאביס הרפואי והכריז כי רופאים יורשו לספק קנאביס רפואי שיחולק בבתי מרקחת, בניגוד למצב כיום שבו חולים נאלצים להגיע למרכזי חלוקה ספורים, שחלקם נמצאים בתוך בתי חולים לבריאות הנפש, או לשלם עבור המשלוח.
 
הרפורמה המקיפה של משרד הבריאות, שבמסגרתה מתוכננת שורה של הקלות משמעותיות לחולים הנזקקים לקנאביס רפואי, תוצג בשבוע הבא בפני ועדת הבריאות של הכנסת, ולאחר שיתקבלו הערותיהם של אזרחים וארגונים, יתקיים דיון נוסף ואז היא תאושר באופן סופי.

יעקב ליצמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
יעקב ליצמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

 

במסגרת הרפורמה, שאמורה להסדיר את השימוש בקנאביס רפואי עבור עשרות אלפי החולים שנזקקים לו בישראל, מספר הרופאים המצומצם בארץ שרשאים להעניק אישור לחולה לצריכת קנאביס רפואי – שעומד היום על 36 בלבד – יגדל. שינוי זה צפוי לקצר משמעותית את הזמן הרב שממתינים מטופלים, שעשוי להגיע אף לכמה חודשים, עד לקבלת מרשם להקלה על כאביהם. ברפורמה מצוין כי "מדיניות משרד הבריאות היא לאפשר למספר גדול יותר של רופאים לאשר שימוש בקנאביס למטרות רפואיות, וזאת לאחר שיוכשרו ויכירו את כללי הטיפול, המינונים, תופעות הלוואי והסכנות הכרוכות בהתווייתו למטופל". לצורך כך, נטען ברפורמה כי "משרד הבריאות יקיים הדרכות לרופאים ויסמיכם בהתאם, ויקוים מערך פיקוח מתאים על הרופאים האמורים לאחר הסמכתם כדי לוודא נאותות הפרקטיקה הרפואיות המתחייבת על ידם". לפי סעיף זה, יוגדל מספר הרופאים שיכולים לתת מרשם לקנאביס רפואי, אך המטופלים עדיין יצטרכו לקבל רישיון מהיחידה לקנאביס רפואי כדי להשתמש במרשם, בניגוד למצב הקיים כיום, שבו כאמור רק 36 רופאים יכולים לתת רישיון כזה.
 
סעיף אחר ברפורמה מתייחס למעבר עתידי ממשטר רישיונות למשטר מרשמים, שבו חולה יוכל לקבל מרשם ולממשו, גם אם אין ברשותו רישיון. לפי סעיף זה, "המעבר יתבצע לאחר הטמעה של מתווה ההסדרה וכאשר יהיו בארץ מוצרי קנאביס העומדים בסטנדרט איכות ובטיחות מתאימים. רק אז תיבחן האפשרות למעבר ממשטר הרישיונות הקיים היום למשטר מרשמים, מלא או חלקי, תוך ביצוע תיקוני החקיקה המתאימים". כלומר לפי סעיף זה, גם מספר הרופאים שמורשים לתת רישיון לקנאביס רפואי אמור לגדול. עם זאת, לא ברור בכמה הוא יגדל, ומתי השינוי ייכנס לתוקף. 
 
"מדי יום אני פוגשת בין חמישה לעשרה חולים הזקוקים לקנאביס רפואי", אומרת דנה בר־און, דוברת עמותת הקנאביס הרפואי המתמודדת בעצמה עם ניוון שרירים בדרגה חמורה על ידי צריכת גראס רפואי. "מדי יום אני צריכה להכיל את הסבל והכאב של אנשים שבסך הכל מבקשים מזור לכאב שאין לו שום סיבה. החולים זקוקים לרפורמה הזאת ומשוועים לה. אם אכן יסופק לנו החומר בצורה נקייה, באריזה אחידה, בשורה של בתי מרקחת, זה יהיה נפלא, אבל הסעיף לגבי הגדלת מספר הרופאים שיהיו רשאים לתת רישיונות אינו נכון. כיום ישנם 36 רופאים בארץ הרשאים לאשר מרשמים לקנאביס רפואי, 18 מתוכם הם אונקולוגים בכירים הרשאים לתת מרשמים רק לחולים במחלקות שלהם במהלך טיפול, והאחרים הם רופאים המאשרים את הבקשות המגיעות מרופאים בכל הארץ. כלומר אם תאושר הרפורמה במתווה הנוכחי, צוואר הבקבוק ייוותר במקומו כי ייקח המון זמן עד שיוכשרו רופאים נוספים שיוכלו לתת רישיון. אני מאוד אופטימית לגבי מה שיש ברפורמה, אבל אין בה התייחסות אמיתית לחסמים לחולים".
 
ממשרד הבריאות נמסר: "המשרד יפעל להגדלת מספר הרופאים המורשים לאשר רישיונות שעליהם ממליצים כלל הרופאים בארץ על מנת לפתוח את צוואר הבקבוק ולצמצם את זמן ההמתנה".

קנאביס רפואי
קנאביס רפואי

  

"עיתוי לא מקרי"


סעיף נוסף ברפורמה מבטיח כי בניגוד למצב כיום, שבו הקנאביס מחולק בנקודות הפצה מוגדרות, בעתיד יוכל כל בית מרקחת שיעמוד בתנאים של משרד הבריאות לחלק קנאביס במרשם. "עבורי זו תרופה, כמו כל תרופה אחרת", אומר א', חולה במחלה ניוונית ובעל רישיון לקנאביס רפואי זה כשלוש שנים. "ההעברה של החלוקה לבתי מרקחת תסייע להרחיק את הקנאביס הרפואי מהסטיגמה של סם לסטלנים. לדעתי זה גם ימנע זליגה של קנאביס רפואי לשוק הסמים הכללי ויסייע מאוד לחולים. בבתי מרקחת מחזיקים היום סמים יותר קשים מקנאביס. הגיע הזמן שאנשים יבינו שעבורנו זו לא בדיחה, לא איזה בונוס נחמד למחלה. זו תרופה שמצילה אותנו וצריך להתייחס אליה ככזו".
 
הרפורמה המתוכננת צפויה להשפיע גם על השוק לגידול קנאביס רפואי בארץ. כיום ישנם בישראל רק שמונה מגדלים מורשים לקנאביס רפואי, דבר שיוצר לעתים בעיות אספקה, איכות ומלאי. המגדל הגדול והוותיק ביותר הפועל בישראל מאז שנת 2006 הוא חוות "תיקון עולם", שהייתה החלוצה בישראל בתחום ועדיין שולטת על נתח שוק משמעותי.
 
במסגרת הרפורמה צפוי משרד הבריאות לפתוח את שוק גידול הקנאביס לתחרות ולחלק עוד עשרות רישיונות למגדלי קנאביס רפואי בארץ. על פי התוכנית, כל מגדל שיעמוד בתנאים של משרד הבריאות יזכה לרישיון לגידול קנאביס, ללא הגבלת מספר המגדלים. התוצרת היוצאת ממשתלות הקנאביס תועבר למפעלים, שבהם יעברו הצמחים עיבוד על מנת לזקק את הקנאביס הרפואי ולמקסם את יעילותו.
 
אלא שהתוכנית לפתיחת השוק למגדלים אינה חדשה. כבר ב־2013 הגישה קבוצה של חקלאים עתירה נגד משרד הבריאות בדרישה לממש באופן מיידי את החלטת הממשלה על הוצאת מכרזים לגידול ושיווק קנאביס רפואי, שהתקבלה באותה שנה אך לא יצאה לפועל. ב־26 בינואר צפוי להיערך דיון בבית המשפט המחוזי בעתירתם של החקלאים, שטוענים כי אי פתיחת שוק הגידול עד היום פגעה בחקלאים שרוצים להצטרף לענף ובצרכנים שנזקקים לקנאביס רפואי ונפגעים מהיעדר התחרות. "החקלאים שאני מייצגת הם חקלאים ברמה גבוהה מאוד", אומרת עו"ד דפנה ויינשטוק, המייצגת את החקלאים בעתירתם וסבורה שעיתוי הרפורמה אינו מקרי. "החקלאים הללו ערכו מחקרים בשוק, הם עובדים בשיטות מפוקחות מבחינת איכות ובקרה ומוכנים להתחיל בגידול מחר. אם אכן יאפשרו ליותר חולים לקבל רישיונות, מספרם יצמח ויעבור במהירות את ה־30 אלף, אך מי יספק קנאביס רפואי לכולם? כבר מעל שנה וחצי אנחנו מבקשים להתיר לנו לגדל קנאביס רפואי כדי לסייע לחולים. אני חוששת שבעתירה בסוף החודש לא נקבל מענה משום שהרפורמה מונחת על השולחן בזמן שלא ברור כלל אם אכן תיושם".

קנאביס רפואי
קנאביס רפואי

 
"עניין של קונצנזוס"


כמעט בתיאום מושלם עם פרסום הרפורמה, קמה השבוע השדולה לקנאביס רפואי שיזמה והקימה ח"כ שרן השכל (הליכוד) בשיתוף העמותה לקנאביס רפואי. "לא יכולתי להישאר אדישה לסבל של החולים", אומרת ח"כ השכל כעת. "על פי נתוני משרד הבריאות, ישנם כיום כ־23 אלף חולים המטופלים בקנאביס רפואי עבור מגוון מחלות קשות, ועוד עשרות אלפים הנזקקים לטיפול. בשל הגדרתו בחוק של צמח הקנאביס כסם מסוכן, סובלים חולים רבים מפגיעה קשה ומתמשכת בזכויות שלהם המתבטאת במניעת גישה למרפאות מומחים, שמשמעותה מניעתה בפועל של קבלת הטיפול, המשך בדרישות ובחסמים בירוקרטיים המתירים את הטיפול למתי מעט בלבד, וכלה בשלילת הזכות לנהוג והגבלות נוספות על חופש התנועה. מבחינתי זהו נושא שלא ניתן לדחות אותו, נושא של חיים ומוות עבור החולים".

האם הרפורמה הזאת תצליח לנפץ את הסטיגמה שיש לעתים לקנאביס הרפואי?
"בסך הכל יש היום קונצנזוס לגבי קנאביס רפואי, לא שמעתי שום הערות לגבי הקמת השדולה. הסטיגמה היום עדיין נוכחת, אבל בצורה הרבה יותר מועטה, והדבר הזה מחלחל גם אל חברי הכנסת".
 
הרפורמה של ליצמן והקמת השדולה מצטרפות, כאמור, לדיון שנערך בשבוע שעבר בוועדת הסמים של הכנסת, בראשות ח"כ תמר זנדברג, ועסק בהתרת גידול של המפ - קנאביס תעשייתי - לחקלאים בערבה. בכ־30 מדינות מערביות המפ מותר לגידול תעשייתי לצורכי טקסטיל, קוסמטיקה, פלסטיק ומזון, אך בישראל המפ עדיין כלול בפקודת הסמים, אף שתכולת החומר האקטיבי בו היא אפסית. בסיכום הדיון הודיע משרד החקלאות כי יבצע ניסוי לבחינת הנושא לעומקו, ולאחריו יקים פיילוט שבמסגרתו יוקמו חוות גידול מבוקרות.