אלפי בני נוער ייצאו מחר לרחובות במחאה על זמן ההמתנה הממושך לטענתם שקיים בין טסט לטסט. לדבריהם, לעתים הם נאלצים להמתין לגשת לטסט חודשים ארוכים ואף חצי שנה, בניסיון לקבל רישיון נהיגה. ההפגנה המרכזית תיערך בירושלים, מול משכן הכנסת ובמקביל, בדיוק בשעה ארבע אחר הצהריים, יחל גל הפגנות בכ־30 מוקדים ברחבי הארץ, מהצפון ועד הדרום בערים כגון: אריאל, בית שאן, דימונה, הרצליה, חדרה, כפר יונה, קריית שמונה, רמת גן, רעננה ותל אביב.



"אני מחכה כבר חודשיים לטסט רביעי ולא קיבלתי תאריך עד עכשיו", סיפרה בכעס אתמול ליאור הייטמן, בת 17 וחצי, מכפר ורדים. "בין טסט לטסט צריך לחכות במקרים מסוימים שלושה חודשים ואז יש תלמידים שבלית ברירה עושים עוד שיעורים כדי לא לשכוח את מה שלמדו עד עכשיו". גם אוראל בלילי (18) ממרכז שפירא נשמעת מיואשת: "הוצאתי עד היום כמעט 6000 שקל על שיעורי נהיגה וטסטים. כל טסט עולה כ300 שקל והאגרה עולה 140 שקל. לכל טסט חיכיתי בין חודשיים לשלושה ולדעתי זה גם מה שמכשיל אותי בכל פעם מחדש".



יו"ר מועצת התלמידים והנוער, אליאב בטיטו, הסביר אתמול כי לא מדובר בסוגיה חדשה: "הבעיה הזו עלתה כבר בעבר בוועדת הכלכלה של הכנסת, בוועדה לפניות הציבור של הכנסת, מול מנכ"ל וסמנכ״ל משרד התחבורה וראש אגף הרישוי, מול מנכ"ל משרד האוצר ושר האוצר וכמובן מול שר התחבורה". לדבריו, "העלנו הצעה לאיוש בין שישה לשמונה תקנים נוספים של בוחנים, אך בפועל שום דבר לא קורה". על פי הנתונים הנמצאים בידיו של בטיטו, בשנים החל מ־2003, אז הועסקו 149 בוחנים, הלך והצטמצם מספרם בפועל כאשר במקביל, הגיל המותר להוצאת רישיון ירד מגיל 17 ל־16 ןתשעה חודשים, מה שהגדיל את מספר התלמידים שמבקשים לקבל רישיון נהיגה: "עכשיו אנחנו בשנת 2015 ומספר הבוחנים בארץ ירד לשפל חסר תקדים של 124 בוחנים בלבד בעוד שמספר התלמידים שמעוניינים לגשת לטסט עומד על כ־100 אלף צעירים", הוא מדגיש.



אוראל בללי. "לכל טסט חיכיתי בין חודשיים לשלושה"
אוראל בללי. "לכל טסט חיכיתי בין חודשיים לשלושה"



מועצת התלמידים ערכה לאחרונה מיפוי ארצי בקרב כאלף בני נוער מרחבי הארץ, וגילתה כי זמן ההמתנה לטסט עומד בממוצע על שלושה חודשים כאשר בחלק מהמקרים, ממתינים הנבחנים לא פחות מחצי שנה תמימה עד קבלת הטסט המיוחל.



ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מדובר בטענות בלתי מוצדקות שכן מורי הנהיגה מקבלים כיום הקצאות של טסטים לפי יחס של 1:3. בנוסף לכך, אגף הרישוי אפשר לבוחני הנהיגה (טסטרים), לעבוד גם בימי שישי, דבר שהוסיף אלפי טסטים בחודש וצמצם באופן משמעותי את זמן ההמתנה למבחנים המעשיים. זאת ועוד, משרד התחבורה צפוי לקלוט בקרוב בוחנים נוספים. במקביל לכך, אנו מגבשים תוכנית לצמצום משמעותי של זמן ההמתנה של מבחני הנהיגה, למינימום הנדרש".



במקביל להפגנות, הצטרפה מועצת התלמידים הארצית לעתירה לבג"ץ של מורי הנהיגה שהוגשה כנגד משרד התחבורה, ואגף הרישוי בנושא המחסור החמור בהקצאת מבחני נהיגה מעשיים.