רופאי בית חולים רמב"ם הציגו בשבוע שעבר הספק מרשים: בתוך 28 שעות דחוסות - מרתון של ארבע השתלות כליה מוצלחות. 

בפעילות היו שותפים עשרות מנתחים שבסך הכל ייצרו עשרות רבות של שעות ניתוח - בשלושה מבוגרים ובילד. שלושה קיבלו תרומת כליה מן המת, מה שהצריך ניתוחים לא מתוכננים ומורכבים, וכמובן כמות מנתחים גדולה.

הדרמה החלה ביום שני שעבר. המנותחת הראשונה, תושבת הצפון בשנות ה־60 לחייה, קיבלה הודעה על כך שנמצאה לה תרומת כליה - ועברה את הניתוח בהצלחה.


כעבור 45 דקות שב הצוות הרפואי אל חדר הניתוחים - הפעם עבור מטופלת בשנות ה־20 לחייה, תושבת המרכז, שקיבלה אף היא תרומת כליה מן המת. הניתוח בוצע ביום שלישי לפנות בוקר – וגם הוא הסתיים בהצלחה. 

שעות ספורות לאחר מכן הגיעו שוב הצוות הרב־תחומי וצוות של מחלקת כירורגית ילדים לחדר הניתוח לביצוע השתלה שלישית – הפעם מן החי. מקבל הכליה היה ילד בן 6, תושב עזה. אביו הוא זה שתרם לו את הכליה. במקרה זה ביצעו רופאי רמב"ם שני ניתוחים: קצירת הכליה מהאב ולאחר מכן ניתוח נוסף להשתלת האיבר בגופו של הבן הקטן. 

זמן קצר לאחר מכן ליווה צוות בית החולים אל חדר הניתוח מטופלת נוספת, רביעית במספר, להשתלת כליה בתרומה מן המת. המקרה של המנותחת, תושבת הצפון בשנות ה־50 לחייה, נחשב למורכב, וביצוע הניתוח היווה אתגר לא פשוט לצוות הרפואי, אך בתום שבע שעות בחדר הניתוח הסתיים ההליך ביום רביעי לפנות בוקר בהצלחה.  

לדברי פרופ' סמי ניטצקי מבית החולים, האתגר שניצב בפני הצוות לא היה פשוט: "די נדיר לבצע כזאת כמות של ניתוחים בפרק זמן כל כך צפוף. מדובר בצירוף נסיבות לא רגיל שנוצר לאחר שנמצאו שלוש תרומות כליה מן המת למטופלים שלנו. אומנם מדובר בניתוחים לא מתוכננים, אבל במצב כזה לא דוחים כלום. למרות העומס על הצוות ולמרות שההליכים נעשו בשעות הערב והלילה, המשימה הייתה להציל חיים. זה בדיוק מה שבאנו לעשות".