פעילים לקידום שימוש בקנאביס רפואי, קראו הבוקר לשר הבריאות יעקב ליצמן, בישיבת ועדת הבריאות בכנסת להרחיב את כמות הרופאים המאשרים צריכת קנביס רפואי כבר עתה, עוד לפני כניסת הרפורמה לתוקף. "אנשים גוססים, שוב הבטחות גרנדיוזיות ובינתיים אין תשובות לחולים", אמרה  קרנית ידיד, אחת הפעילות שנכחה בדיון.



"הביורוקרטיה הסבוכה לא יודעת לטפל במקרים פרטניים. אין שקיפות במשרד הבריאות ולא יודעים איך מתקבלות ההחלטות לגבי מתן המרשמים", אמר פעיל אחר. השר ליצמן הגיב לדברים באומרו: "קיבלתם אצבע ואתם רוצים את כל היד. לא אאפשר שקנאביס יתגלגל סתם ככה ברחובות. אני מוכן להקשיב ולבחון את הרפורמה כעבור חצי שנה".



קנאביס רפואי
קנאביס רפואי



שר הבריאות הדגיש  שאם הרפורמה תתנהל כשורה, יתאפשר באישור משרד הבריאות תוך חצי שנה לרופאים מטפלים לרשום לחולה קנאביס. הדברים נאמרו בדיון שקיימה  ועדת הבריאות של הכנסת יחד עם הוועדה למאבק בנגע הסמים והאלכוהול בנושא המתווה המתגבש להסדרת השימוש בקנאביס רפואי בישראל.

 "לא יהיה מצב שהמגדלים יחלקו את הקנאביס"

 השר ליצמן אמר בדיון: "אם הרפורמה, הצפויה לצאת לדרך תוך מספר שבועות, תתנהל כשורה וללא בעיות, אאפשר גם לרופאים מטפלים, ולא רק ליחידת הקנאביס הרפואי במשרד הבריאות, לתת מרשם קנאביס למטופליהם על פי התוויות משרד הבריאות. החולים צריכים לקבל את הקנאביס בכבוד, ללא המתנה וללא הלוך ושוב".

"עם זאת", הוסיף השר, "אני מדגיש שנפעיל פיקוח מחמיר בעניין ונדאג כי רק מי שזקוק לקנאביס יקבל אותו. מעל 23 אלף איש משתמשים כיום בקנאביס רפואי בישראל, ובגרמניה כעשרת אלפים. הגזמנו קצת". עוד ציין השר ליצמן כי הוא מתנגד לייצוא קנאביס, והדגיש:  "לא יהיה מצב שהמגדלים יחלקו את הקנאביס, נגמר המצב הזה". 
 
 יו"ר הוועדה למאבק בנגע הסמים, ח"כ תמר זנדברג, אמרה בתגובה: "זוהי שעת חסד. כולנו מבינים שאנחנו בדרך למדיקליזציה של הקנאביס".  עם זאת, ח"כ אילן גילאון קרא להפוך את הקנאביס הרפואי לתרופה ככל התרופות ולאפשר לכל רופא לרשום קנאביס למטופל שלו.  המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק, הדגיש: "תמיד יהיו חולים שלא יאושר להם טיפול בקנאביס. זה נכון גם לגבי תרופות אחרות. זה נושא רפואי, מתקיימות בדיקות רפואיות והתוויות על ידי טובי המומחים וצריך לכבד את זה".  

יו"ר ארגון מגדלי הקנאביס, חגי הילמן אמר בדיון: "הרפורמה נעשתה בחיפזון וללא התייעצות עם מומחים בתחום הגידול, רופאים והפעילים. חבל שהעניין שוב יגיע לפתחו של בג"צ ותהיה גרירת רגליים נוספת של שנים". על כך השיב השר ליצמן: "המתווה פורסם לציבור וכולם מוזמנים להעיר עליו".