שופט בית משפט השלום בירושלים, דוד שאול גבאי ריכטר, הורה היום (ראשון) לשחרר את פעילי השמאל עזרא נאווי וגיא בוטביה למעצר בית בשעות אחר הצהריים, ובכך דחה את בקשת המשטרה להאריך את מעצרם. עם זאת, חרף החלטת בית משפט, המשטרה החליטה לערער עליה ונאווי מוחזק עדיין במעצר, כבר יותר משבועיים. חוקרי מחוז ש"י במשטרה הגישו לפני זמן קצר לבית המשפט המחוזי בירושלים את ערעורם.



השופט ריכטר מתח ביקורת נוקבת על כך שעד היום, יותר משבועיים מאז תחילת המעצר, לא הצליחה המשטרה לברר את נסיבות מותו של הקורבן העיקרי בפרשה – פלסטיני בשם אבו ח'ליל המתגורר בדרום הר חברון. ריכטר ציין: "לאחר שעיינתי בחומרים שהוגשו לי לא מצאתי חיזוק לחשדות שהיו קיימים נגד נאווי עד לדיון ב-20 בינואר". השופט מתח ביקורת על התנהלות המשטרה. לדבריו, "חורה לי במיוחד העובדה שאין כל מידע חדש בדבר נסיבות מותו של המנוח, שלגביו נחשד נאווי כמי שתרם לאותו מוות. בחקירה מסוג זה, זהו פריט מידע מהותי ויסודי שבלעדיו לא ניתן לנהל את החקירה ובוודאי שלא ניתן להאריך מעצר". ריכטר גם לא מצא גם סיבה לקיום חשד לשיבוש הלכי חקירה והנחה, כאמור, לשחרר את נאווי.



נעצר בשדה התעופה


כזכור, נאווי נעצר בשדה התעופה לפני כשבועיים בחשד לניסיון גרימת מוות, מגע עם סוכן זר, החזקה או שימוש בסמים לצריכה עצמית, הסעת שוהה בלתי חוקי, קשירת קשר לביצוע פשע והחזקת אגרופן או סכין. מאז שבוע שעבר נוספה גם עבירת קבלת דבר במרמה. על פי החשד, נאווי מסר מידע לגורמים ברשויות הפלסטיניות על סוחרי קרקעות שמכרו אותן ליהודים.



הפרשה נחשפה בתחקיר שביצעה תוכנית הטלוויזיה "עובדה" בערוץ 2 בעקבות שילוב של שתול, פעיל ימין של ארגון "עד כאן", שהצטרף לארגון תאעיוש הפועל בדרום הר חברון, ותיעד את נאווי מתוודה על המעשים שבהם נחשד. בשבוע שעבר התיר בית המשפט לפרסם את שמו והיום, כאמור, הורה שוב על שחרורו בתנאי מעצר בית.