מאות הפגינו הערב (שבת) בתל אביב במחאה נגד מתווה הגז. על רקע צניחת מחיר הנפט בעולם, דרשו המפגינים לבטל את המתווה ולהפחית דרמטית את מחירי הגז. עשרות מהמפגינים הניפו שלטים, עליהם נכתב, בין היתר: "המתווה קורס - העם תוסס", "המתווה לא יעבור בג"ץ" ו"מונופול הגז אינו מעל החוק", ו"נתניהו מועמד לפרס נובל (אנרג'י)".



לאחר שהתכנסו בכיכר הבימה ונשאו מספר נאומים, יצאו המפגינים תחת אבטחה כבדה של המשטרה לצעדה לאורך רחוב אבן גבירול, עד לרחבת בית המשפט בשדרות שאול המלך.



המדריך לאזרח הפשוט: כל מה שרציתם לדעת על מתווה הגז



כזכור, באמצע חודש דצמבר חתם ראש הממשלה בנימין נתניהו על הפעלת סעיף 52, שיאפשר לו להוציא את מתווה הגז לדרך. עוד לפני החתימה פקדו כמעט מידי שבוע מפגינים יעדים רבים ברחבי הארץ וקראו לשים סוף למתווה. הפעלת הסעיף עליו חתם נתניהו מאפשרת לראש הממשלה ושר הכלכלה לעקוף את הממונה על ההגבלים העסקיים ולאשר את המתווה בנימוק של ביטחון המדינה.




ההפגנה הערב נגד מתווה הגז. צילום: אבשלום ששוני



ממטה מאבק הגז, נמסר ביום החתימה על המתווה כי יום עקיפת הממונה על ההגבלים לצורך העברת מתווה מונופול הגז "ייזכר לדיראון כיום בו ראש הממשלה ושר הכלכלה נתניהו מרוקן באופן בוטה את החוק כשהוא מפעיל את סעיף 52 למרות שאין לכך כל הצדקה מדינית וביטחונית, ותוך הפיכת חובת ההתייעצות עם ועדת כלכלה לבדיחה ולזלזול עמוק בהליך הדמוקרטי".



אנשי המטה טענו כי בצעד זה משחרר שר הכלכלה נתניהו את טייקוני מונופול הגז מהחובה לעמוד לדין על העבירה שביצעו על חוק ההגבלים העסקיים, עבירה פלילית שדינה מאסר עד 5 שנים: "זהו המשך ישיר לתהליך ארוך ועקום של כפיית רצון מונופול הגז לאישור מתווה מסוכן לישראל, למרות התנגדות רוב הציבור לפי כל הסקרים האחרונים". 



"מתווה מונופול הגז ישאיר אותנו בלי הגז ובלי הכסף, בלי עצמאות אנרגטית ועם מונופול אימתני שאוחז בגרונה של מדינה ישראל. הציבור מבין בחושיו החדים שהמתווה מיטיב עם בעלי ההון על חשבון הציבור, והמאבק יימשך בכל החזיתות ביתר שאת: משפטית, ציבורית וברחובות", אמרו.




צילום: אבשלום ששוני




הערב בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני