מועצת עיריית חיפה כינסה הערב (שלישי) ישיבה מיוחדת, אליה הוזמנו גם שר הבריאות יעקב ליצמן, השר להגנת הסביבה אבי גבאי ומנכ"ל משרדו ישראל דנציגר. ראש העיר חיפה יונה יהב הוא שהחליט לכנס את הישיבה המיוחדת בעקבות פרסום ממצאי הביניים של המחקר שחשף את הסכנות מזיהום האוויר במפרץ חיפה. לפי גורמים המקורבים, הפרסומים האחרונים בנושא בכלי תקשורת הגורמים ליהב ולאנשיו מבוכה קשה: "ראש העיר סופג אש ואין מי שיסייע לו ברמה הציבורית להדוף אותה", אמרו גורמים.


 
במהלך כל האירוע נשמעו קריאות גנאי של תושבים, שהיו גם מחוץ לדיון, מניפים שלטים ומוחים על הממצאים המטרידים. דבריו של השר להגנת הסביבה אבי גבאי, נקטעו באמצע ע"י חבר מועצה שישב בקהל והציג איור הדומה לזה שהציג ראש הממשלה בנימין נתניהו באו"ם, ובו פצצת זמן מתקתקת, ואמר: "יש לך פה פצצה מתקתקת, אנחנו בדקה ה-99". 

במהלך נאומו, טען השר גבאי כי המשרד עובד בשקיפות מול הציבור ומטרתו איננה ליצור בהלה בקרב האזרחים: "הנחת העבודה שלי היא שיש זיהום אוויר עודף בחיפה, ומבחינתי זאת גם תחלואה. אני לא פרופסור לבריאות, אבל אני מבין שבנאדם לא יכול לנשום הרבה בזן בלי שיקרה לו משהו. אותו דבר אמר לי השר כחלון. יש פה בעיה, אנחנו, כשאנחנו רואים בעיה, אנחנו מארגנים את הכוחות. יש הרבה מאוד דברים לעשות. אנחנו רחוקים מלהשלים את התוכנית. אין יום שאני לא עוסק בחיפה ואנחנו רוצים לפתור את הבעיה, אך הפתרון מתחיל בזה שהציבור יאמין שהעסק הזה נמצא בתהליך. אם הציבור לא יחשוב כך, לא עשינו כלום. צריך לטפל בפרמטר של מה הציבור מרגיש. הערך של שקיפות הוא ערך עליון, פרסמנו דוח רבעוני וקבענו תקדים שאנחנו מפרסמים אותו שבוע אחרי רבעון, אין דברים כאלה באף משרד".

אחד החוקרים: "צריך לחכות בסבלנות למסקנות הסופיות"


פרופסור בוריס פורטנוב, בין החוקרים המשתתפים במחקר, התייחס לממצאים הסופיים של אמר: "בימים האלה אנחנו עובדים על הדוח ומתכוונים תוך מספר שבועות להגיש אותו לוועדה מקצועית. מדובר בעוד חודש ימים מקסימום, נעביר את זה לוועדה מקצועית שתחליט מה לעשות איתו. פונים אלינו אנשים למידע, אני מסרב בתוקף לשחרר את המידע, צריך לחכות בסבלנות, לא מדובר על חודשים, אלא מספר שבועות, אנחנו בשלבים אחרונים של דוח ביניים, אלה ממצאים ראשונים של המחקר".

על תחלואת הסרטן אמר: "מתברר שיש עוד מודל של תינוקות. בדקנו שני סוגי סרטן, לפי מחקר שנעשה בארץ ובעולם, אנו יודעים שהוא תגובה לזיהום סביבתי ולימפומה. יש עודף מסוים של לימפומה באזור חיפה, אבל השיעורים דומים למטרופולינים אחרים בארץ כמו חדרה ותל אביב. כשניתחנו את הפיזור של התחלואה, מצאנו מספר נקודות חמות, שם שיעורי סרטן הגבוהים מהממוצע הארצי. יש מספר מוקדים, ניתחנו את הסיבות ומצאנו בוודאות שזה קשור למצב הסביבתי באזור. כמו כן התייחס הפרופסור לממצא שפורסם לפיו פעוטות נולדו עם ראשים בגודל קטן מהממוצע: "לא קיבלנו נתונים במודל הזה בערים אחרות בארץ. איננו יודעים מה היה בתקשורת, וטרם קיבלנו על זה מסקנה ברורה".

תחלואת התינוקות 
 

השר גבאי התייחס לדבריו של פרופסור פורטנוב: "העסק הזה עוד בחיתולים. הדבר הכי חשוב בכל המחקר הזה היה לדעת שפורטנוב, שהוא לא רופא, הוא יותר סטטיסטיקאי, שהוא עושה מחקר בצורה עצמאית, ושאף אחד לא מפריע לו להגיע לאמת. היה לי חשוב לדעת שהוא פועל לבד, שאף אחד לא מפריע לו. גם אתמול, השר ליצמן ואני שאלנו אותו אם משהו מפריע לו , והוא אמר בצורה ברורה שלא. זה סופר חשוב. אני רוצה להתייחס לנושא התינוקות שעלה בימים האחרונים. שמעתי את פרופ' פורטנוב במפגש אתמול, שלא הפסקנו לשאול שאלות. לא העברנו ביקורת, אלא שאלנו על התהליך. הבנו שיש הערות של משרד הבריאות ונקבל את מה שהוא אומר".
 
עוד הוסיף השר גבאי: "במידה ונגלה שאכן המסקנות הן נכונות, ויש בעיה בכל נושא התינוקות, זה מצריך אותנו לסדרת צעדים אחרת לגמרי. לשמוע שנולדו תינוקות עם סיכויים קטנים יותר משל אחרים, זה מזעזע. אנחנו נחכה בסבלנות עד לסיום המחקר, ועד שמשרד הבריאות יאשר את המחקר הזה, ונקבל את ההחלטות". 

"בתור אחד שמבין בסטטיסטיקה, זה מחקר סופר מסובך. יש פה מאות תקנונים שצריך לעשות לכל הפרמטרים, זאת המטרה שלנו? להפחיד את האוכלוסייה? אנחנו רוצים שכולם ידעו את הנתונים הסופיים, ולא באמצע, ולא יפחיד את עם ישראל. נעשה הכל כדי להפחית את הזיהום", הדגיש השר.

חברת מועצת העיר: "שימו לזה סוף"


חברת מועצת העיר, טלי איטח, ביקרה את פעילות השרים ואמר: "הכל נאמר, כולנו היינו מודעים לכך, חיפאים ופעילים זרקו את הכל בעיר. הלשכה מבודדת. אני פונה לריבון, שקראת לו רופס, שיקרא עבורינו. נמכרנו בנזיד עדשים לטייקוני מימון. נציגי הממשלה, חיפה היא חלק מהמדינה, המשך המצב הזה בלי לבחון מחדש את הכל יגרום לאסון, הצילו מאות אלפים שהפכו להיות קורבנות שווא".
 
חברת מועצה אחרת שאלה: "קרקעות הצפון והחיבורים של נמל המפרץ שכולל נמל דלקים. הוא הולך להכיל נפחים של פי שישה מהנפחים הקיימים היום. מדובר בשלושה מוקדים - מפעל הזיקוק, המחסנים של הדלקים וחלק הייצוא. אני מבינה את הדאגה לתעשיות, אבל ברור לנו שברגע ששלוש התוכניות יאושרו, מה שקורה עד היום, הוא כאין וכאפס לקראת מה שיהיה. מעצמת הפטרוכימיה תמשיך לגדול. הרבה חברות בורחות מהעיר בגלל הזיהום הזה. איך נוצר דבר כזה שיד אחת משחררת מאות מיליוני שקלים, אך הם מנתרים במקום במקום לנטר. הזרוע השנייה שלכם מאפשרת את התוכניות. לא עשינו כלום. היום אתם כאן ומחר לא, אנחנו יודעים איך דברים עובדים בארץ. שימו לזה סוף, לא יכול להיות שהצביעות הזאת תימשך.
 
השר גבאי ענה: "קצת נימוס, להגיד שאנחנו צבועים זה חוסר כבוד. נפגשנו בעבר ושמענו אותך. כל מה שאמרת עכשיו לא נכון. לפני כל דבר יש דרך ארץ. אנחנו עובדים שמונה חודשים כדי לפעול בחיפה. עשיתי בשמונה חודשים מה שלא עשית 20 שנה בשביל חיפה.


ליצמן, גבי ויהב בכינוס של מועצת חיפה על הזיהום. צילום: ערן גילווארג

ליצמן: "אנו רחוקים מהסקת מסקנות"


שר הבריאות הרב יעקב ליצמן, שהשתתף בישיבה אמר: "אני לא הולך לדבר על הפן המקצועי, את עמדתו של פרופ' פורטנוב אני מקבל. אני בעד מחקר, זה חשוב, צריך לעשות את זה, מי שרוצה שיעשה, אין לי שום בעיה. אך מחקר צריך לבוא דרך איש מקצוע ולא ועדה מקצועית. אני לא יודע מי שילם, עשה, או הדליף אותו. הוא צריך להיות מאושר על ידי הגורמים הרלוונטיים, קרי משרד לאיכות הסביבה ומשרד הבריאות. זה לא קרה עד עכשיו. אני חוזר שוב: אם חלילה וחס, יתברר שהנתונים יעידו כי יש בעיה, ברור שנעשה משהו ביחד עם השר לאיכות הסביבה. נצטרך לעשות צעדים חזקים, ונעשה, אני לא מפחד".

עוד הוסיף ליצמן: "זה הביקור השלישי שלי בעיר חיפה עם השר גבאי. בדקנו גם את המפעלים, גם את התיקונים בדקנו, ביוזמת ראש העיר. הוא לוחץ עלינו כל הזמן. עד לרגע זה, כל מה שקרה במחקר הזה של האוניברסיטה, ואני מכבד אותו, אבל מכאן עד לעובדות ומסקנות, הדרך רחוקה מאוד".

"אני מכבד את הדוח, לא מקבל שום מסקנה עד שתעבור בדיקה מקצועית של משרד הבריאות והגנת הסביבה. עד אז - שום דבר לא יגיע לשום ועדה. יש גורמים מקצועיים שאחראיים על כל דבר. נתוני הסרטן הם מלפני ארבע שנים, ותיקנו דברים מאז. זה לא בדיוק המצב. מוניתי לשר, אפילו שר פופולרי. אני השר, אני אחראי, ואני חולק עליך. אני אומר מה שבדקתי וראיתי. באתי לראות את זה, עם השר, היינו פה שעות וימים. אני אומר אם. אם המסקנות יהיו כפי שיהיו, אני ביחד עם השר, נעשה צעדים דרסטיים. כרגע אנחנו רחוקים מהמסקנות". 

מחאה מחוץ לכינוס של מועצת חיפה על הזיהום באזור. צילום: ערן גילווארג




החוקרים יוצאים למתקפה: "עומדים מאחורי הממצאים"

מוקדם יותר, באוניברסיטת חיפה יוצאו למתקפה בעקבות פרסום הממצאים. רבים באקדמיה ביקשו לבלום את הרושם שנוצר, לפיו גורמים באוניברסיטה המקורבים לנושא מסתתרים ולא רוצים להסביר מה עומד מאחורי המחקר וחלק ממסקנותיו. בעקבות הסערה שעורר הפרסום, ועוד בטרם ישיבת מועצת העיר בנושא, פרסמה אוניברסיטת חיפה הודעה מיוזמתה בה נאמר בין היתר כי "בעקבות פרסומים בתקשורת של 'גורמים עלומי שם', צוות החוקרים מבקש להבהיר כי הם עומדים מאחרי המחקר והמתודולוגיה שלו, אשר אושרה מראש על ידי הוועדה המקצועית, בה חברים גם נציגי משרד הבריאות ונציגי המשרד להגנת הסביבה". עוד נאמר בהודעה כי "התוצאות המלאות של המחקר יועברו לוועדה המקצועית בחודש מרץ הקרוב".



באשר לטענה כי החוקרים "מסתתרים", אמרו באוניברסיטה כי "הדבר אינו נכון והם אמורים להופיע בפורמים המתאימים כדי להסביר. ברגע שהחוקרים יסיימו לעבד באופן מלא את נתוני הביניים ויציגו אותם לוועדה הם ידברו גם מול התקשורת בשמחה". באוניברסיטה העריכו הדבר "יקרה בעוד כחודש ולא במועד כלשהו לא ידוע בעתיד".